Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

DCC++ EX

Gestart door hans63, 07 maart 2021, 15:12:39 PM

hans63

Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van  kleine  "do it yourself"  centrales.
De op de Arduino gebaseerde centrale DCC++   is verbeterd en voorzien van nieuwe opties.

Deze centrale heet nu DCC++ EX.  Het verschil met de bestaande DCC++ centrale  is dat er een WIFI web-throttle
voor ontwikkeld is en dat de centrale uitgebreid  is met een sensorshield.

Mijn DCC++EX centrale bestaat daarmee uit  3 gestapelde onderdelen:
De Arduino Mega 2560; het  sensorshield van Robotdyn en een motorshield L298P van Deek Robot.
De totale kosten van deze centrale bedragen ongeveer  €16,-  (AliExpress)

Het vermogen van deze centrale is 2A. Naast het aansturen van loc's is het nu ook mogelijk op het sensorshield
input/output  onderdelen aan te koppelen.  De inputs kunnen hierbij sensoren zijn voor b.v. terugmelding.
Dit kunnen o.a. lichtgevoelige sensoren zijn; infrarode melders;  hallsensoren  en lichtsluizen.
Als outputs zijn b.v. leds of relais aan te sluiten.  Op een relais is  dan rechtstreeks een magneet artikel voor wisselomzetting aan te sluiten.
Met deze opstelling is dan een complete centrale voor modelbaan automatisering mogelijk. (alleen DCC)

Voor het aansturen van servo's gebruik ik een extra Arduino UNO. Hiervoor heb ik een sketch geschreven
waarin de snelheid van roteren  en de uitslag (begin/eindstand) is in te geven.
de signaalpin van een adres op het sensorshield dan aansluiten op een Arduino pin.
Bij aansturing van meerdere  servo's moeten deze een eigen voeding krijgen.

Daarmee zijn wel alle ingrediënten aanwezig voor een complete en budgetvriendelijke centrale.
De DCC++EX centrale is in Rocrail in te stellen en de I/O  aansluitingen zijn hierin te adresseren.







Karel A.J.

Begrijp ik goed dat de L298-module dan gebruikt wordt om "jus" te geven naar de sporen toe, gemoduleerd met de DCC-informatie?

hans63

dat is juist Karel.

het motorshield heeft 6 aansluitconnectoren:
-2 voor voeding 12 V
-2 voor de DCC aansluiting hoofdspoor
-2 voor de DCC aansluiting programmeerspoor

Karel A.J.


PietB

Citaat van: hans63 op 07 maart 2021, 15:12:39 PM
Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van  kleine  "do it yourself"  centrales.
De op de Arduino gebaseerde centrale DCC++   is verbeterd en voorzien van nieuwe opties.

Mijn S88 bezetmelders communiceren via aan loconet bus met mijn Intellibox.
Hans weet jij of loconet ook ondersteund wordt via deze centrale?

grt Piet.


svvander

Hans, heel interessante materie. Ik volg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

hans63

Nee Piet, Loconet wordt niet ondersteund.

maar je kunt natuurlijk in Rocrail naast de DCC++ centrale een 2e centrale aanmaken voor je Intellibox. Blijft alles beschikbaar.
Bij deze DCC++EX centrale zijn decoders eigenlijk helemaal niet meer nodig (behalve die in locs uiteraard), alles kan met sensoren.

PietB

Jammer, dat Loconet niet wordt ondersteund.
En ik gebruik koploper ipv Rocrail.

grt Piet.

dani

Benieuwd hoe lang het gaat duren eer "veel te ingewikkeld voor de leek...." verschijnt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Karel A.J.

Hm, als ge niks positievers te melden hebt...

5910

Het wordt duidelijk uitgelegd in deze You-Tube reeks.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081

Met dank aan Albert.

hans63


Albert heeft idd een serie duidelijke instructievideo's gemaakt.
maar er is meer, kijk bij de site van DCC++EX zelf, of de Youtube filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=BkgsEOjxWaU&t=14s

Piet, als je met Koploper werkt zal het sowieso niet lukken.
op zich een uitstekend programma, maar het staat al 10 jaar stil.
Nieuwe ontwikkelingen zijn niet geïmplementeerd.

DCC++ wordt op dit moment ondersteund door Rocrail en JMRI.

hans63

Ik heb aan mijn DCC++ EX centrale nog wat toegevoegd.

Recent kwam bij een ander topic een mini steppermotortje in beeld met veelbelovende mogelijkheden.
Hiermee zijn lineaire verplaatsingen mogelijk voor b.v. wisselomzettingen of scenery bewegingen. (max uitslag  +/- 10 mm)
De aansturing gaat het best met een motordriver, ik gebruik een A4988.
Deze heeft een "enable" pin waarmee de motordriver  is aan te zetten net voor de beweging start
en uit te zetten als de beweging is voltooid. Verder voordeel is de mogelijkheid van microstepping voor nauwkeuriger positionering.

Voor de aansturing heb ik een sketch geschreven voor Arduino Nano gebruikmakend van de Speedystepper library.
Deze library  heeft de mogelijkheid voor acceleratie- en snelheids instelling. Verder is de stepperbeweging  naar keuze relatief of absoluut te programmeren.
De gewenste begin- en eindstand is als variabele in te voeren.  De slag van bv. een wissel is daarmee in te stellen.

De aansturing gebeurt op dezelfde manier als bij een servo. Een pin op het sensorshield wordt  "LOW" of "HIGH" gezet door een wissel  in Rocrail
rechtuit of afbuigend te zetten. De Arduino voert dan de bijbehorende beweging van de motor uit. In Rocrail is de richting evt te inverten.
De beweging is zeer nauwkeurig in te stellen . Met één microstepping pin geactiveerd beslaat het traject van 10 mm ongeveer 2500 stappen.
Het motortje is ook krachtig door de verplaatsing middels een spindel.

Kortom, dit simpele motortje biedt weer volop toepassingsmogelijkheden voor de modelspoorbouw. Onderstaande foto geeft de test opstelling van de centrale weer.
Ik heb er wat tekst bijgeplakt als verduidelijking. Er 2 twee varianten van de mini motor te zien.  Een langwerpig model en een blokvorm.
Kijk ook eens  naar de grootte hiervan  in verhouding tot de servo's.

Tot zover dit. Op naar de volgende innovaties.  :)




efl045

Full step is voor deze motortjes al microstepping, 10mm/2500 stappen...
Zal wel al nauwkeurig genoeg zijn zeker  ;)

hans63

Ojaaa, hier is ook nog wat gebeurt:


DCC++EX begint volwassen te worden.  :)

de ontwikkeling heeft niet stil gestaan en er zijn fors wat mogelijkheden bijgekomen.
het aansturen van servo's met puntstuk polarisatie was nogal lastig maar is nu simpel mogelijk.

via de I2C bus op het motorshield kan o.a. een PCA9685 PWM board aangesloten worden met 16 servo uitgangen.
(meerdere boards zijn parallel hiernaast aan te sluiten)
relais voor puntstuk polarisatie kunnen rechtstreeks op een output pin worden aangesloten.
om deze gezamenlijk met één opdracht te besturen kan er nu een eenvoudig script geschreven worden in EX-rail, een geïmplementeerde instructietaal.

Ex-rail is bedoeld voor automatisering van de baan, er kunnen wisselstraten en routes samengesteld worden compleet met melders, seinen en andere acties.
https://dcc-ex.com/automation/EX-RAIL-intro.html

dit alles is zichtbaar in Enginedriver, een app voor Android op b.v. een tablet.
het rijden met een app besturing is nu dus behoorlijk geautomatiseerd.

De implementatie van de servo besturing is recent ook in RocRail doorgevoerd. Bij de wissel interface is een knop "Macro" bijgekomen, zodat de
SERVO_TURNOUT <T> opdracht correct wordt uitgevoerd. Alle accessoires zijn nu in Rocrail in te stellen en te bedienen.

Er is dus inmiddels bereikt dat met DCC++EX een kleine, goedkope centrale samengesteld kan worden die niet alleen de locs bestuurd, maar ook alle accessoires
en dat zonder verdere decoders of andere bus protocollen.  :) Dat maakt het leven van een modelspoorder toch een stuk plezieriger.  :D