Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

sporen in schaal N

Gestart door edwin123456, 05 maart 2021, 22:11:06 PM

edwin123456

Beste forumleden,

Ikzelf zit al geruime tijd met een vraagje, ( mss wel een domme vraag ) ;D ;D

ik ben nu bezig met de aankoop van mijn N sporen , meestal kijk ik op marktplaats en catawiki , om sporen te kopen die tweedehands zijn , bijna nieuwe kavels van trix,
heb ik al op de kop kunnen tikken, mijn vraag is nu, welke sporen kunnen samen of aan trix N gekoppeld worden, zie ook grote partijen  van arnold N of fleischmann N passeren, en,
kunnen goederenwagons en loc's van verscheidene merken op die sporen rijden?

Met vriendelijke groeten Edwin.

Driesel

Hoi Edwin,

De meeste merken leveren N-spoor met code 80-profiel: dit wil zeggen dat de hoogte van de railstaaf een 2tal mm bedraagt. Daar heb je geen problemen mee om het beschikbare rollend materieel te laten over rijden. De sporen van de verschillende merken zijn ook te combineren, al kan je wel eens met een hoogteverschil zitten van de spoorbielzen. Arnold is een buitenbeentje, omdat hier de rail-overgangen verschoven zitten: er bestaan wel overgangsstukken om die te combineren met andere fabrikanten. Zelf de railstaaf inkorten met een slijpschijf gaat natuurlijk ook.
Hou ook rekening met de geometrie van de wissels en bogen: Minitrix en Roco (nu verkrijgbaar als Fleischmann zonder bedding) hebben dezelfde geometrie. Fleischmann met bedding heeft dan weer dezelfde geometrie als dat van Arnold.
Je hebt ook nog de railsystemen van Kato en Tomix.

Als je wat meer belang hecht aan realisme, dan kom je snel tot de conclusie dat dat code 80-profiel te hoog is. Daarom zijn de Peco code 55-rails zeer populair: door een slim trukje van Peco kan je hier ook met de gangbare modellen probleemloos over rijden. Enkel heel oude modellen met te grote wielflenzen geven hier problemen. Peco code 55 vergt wel wat meer werk om te leggen; het gamma bestaat ook enkel uit wissels en flexibele rails. Momenteel is de verkrijgbaarheid van Peco een probleem: de fabriek in Engeland lag in het voorjaar lang stil door de corona-crisis.


edwin123456

Beste Dries,

Bedankt om de uitleg, nu weet ik hoe het allemaal een beetje in elkaar zit.

Met vriendelijke groeten Edwin.


59erke

#3
En kwestie van rollend materiaal passen alle N loks/wagens op alle N sporen. Hou er wel rekening mee dat sommige Engels,Japans of Amerikaans materiaal (zoals Tomytec,Kato,Graham Farish,...) in schaal 1/150 zijn dus een wat groter ruimteprofiel hebben dan Minitrix, Fleischmann enz.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Karel A.J.

#4
Vol belangstelling lurk ik mee...
En nee, Edwin, uw vraag was zeker niet dom.

Tip: ik heb al een beetje N-spoor gekocht op AliExpress, maar kan niets zeggen over de kwaliteit, laat staan over de verhouding prijs/kwaliteit. Er stond "Tomytec" in, maar het kan net zo goed Chinese namaak zijn.

edwin123456

Beste ,

Ikzelf ga verder met trix N , heb al mooie loten kunnen kopen, die bijna nieuw zijn, iedere maand koop ik zo een 2 tal loten, tot ik ongeveer genoeg heb om mijn baanplannen te kunnen realiseren.
ben ook bezig met sparen voor de onderbouw, dit om volgende herfst, te kunnen beginnen met de opbouw van mijn baan. Zal binnen een aantal weken mijn schetsen van mijn baanplan op het forum gooien, zou willen deels analoog en deels digitaal werken, mss wel volledig analoog, omdat ik nog altijd vind, dat zelf controle hebben over je treinhandelingen, nog altijd iets meer spanning heeft, en fun, dan digitaal te rijden, wordt zeker vervolgd....., de komende weken en maanden, verlang tegen de herfst om te beginnen met een mooie baan in N spoor, die beneden in mijn living en eetplaats zal rondrijden, nu ga ik de komende weken kijken om een goed sporenplan uit te dokteren, waar ik al mijn wensen in kwijt kaan.

periode 1935-1950
locodepot
kopstation
enkele bergsporen
dubbel paradespoor
klein bergstation
niet te druk sporen plan.

Havoc

Ga eens kijken bij http://www.sporenplan.nl/ Je vondt er een verzameling spoorplannen van verschillende landen. Prima inspiratie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.