Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Antenne

Gestart door treinbeginner, 04 maart 2021, 14:09:51 PM

treinbeginner

Hallo iedereen,

Zo een beetje de limieten van de resin 3D printer aan het proberen te zoeken.
Daarom een antenne voor op een dak (H0) getekend en proberen te printen, blijkt nog aardig goed te lukken.  :)
Uiteraard moeten er nog spankabels en dergelijke aankomen  ;)







Vriendelijke groeten,
Marc
 

Michael

Marc ziet er prima uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Ferm !
Vroeger zou ik zoiets etsen, maar met deze techniek komen de verschillende materiaaldiktes er beter uit ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

je bent de dipool vergeten...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

echt knap en ja gerolf tijden veranderen zeg maar
vroeger fietsen etsen en nu gewoon in 3D printen
wat krijgen we BV binnen 5 jaar aan mogelijkheden
straat palen printen met in een keer de aansluitingen er in BV (kan nu reeds maar gecompliceerd).

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

oebr

dat zou nog eens gemakkelijk zijn, verse ogen printen zal allicht iets voor nog veel later zijn dus dan kan friemelwerk vermijden met de printer een mooie oplossing zijn. Heb zelf al een cnc staan om gesukkel met breek- en xacto-mesjes te omzeilen, dus dit is zeer interessant.


Mooie antenne trouwens !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

treinbeginner

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Ikzelf ets ook nog wel, hoewel ik de laatste tijd meer en meer naar de 3D printer grijp, omdat je daar toch net wat meer reliëf me kan behalen. Hoewel, er blijven toch nog altijd items, die het mooist tot hun recht komen wanneer ze geëtst worden.  ;)
Ik zou dus niet zeggen dat vb 3D printen of lasercutting, de doorgewinterde technieken moet/kan/zal vervangen, maar eerder een aanvulling geeft op de bestaande technieken, zodat je de meest passende techniek kunt gebruiken voor het object dat je wilt maken...

Citaat van: Alberke op 05 maart 2021, 08:26:50 AM
je bent de dipool vergeten...
Laat ons zeggen dat er een gewone dipool ipv een folded dipool opstaat ;D

Vriendelijke groeten,
Marc
 

Floris

Ik zou m toch nog steeds etsen, gewoon vanwege de houdbaarheid, ben bang dat zo'n geprinte antenne breekt als je er boos naar kijkt... maar t ziet er wel goed uit!

Johnnytrein

Zit de mast gewoon op het dak ? Gewoonlijk heb je een voet voor de mast recht op te plaatsen bijvoorbeeld komt die voet dan op de nok van het dak.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Alberke

Citaat van: Johnnytrein op 09 maart 2021, 13:48:04 PM
Zit de mast gewoon op het dak ? Gewoonlijk heb je een voet voor de mast recht op te plaatsen bijvoorbeeld komt die voet dan op de nok van het dak.
Op een puntdak een speciale voet op de nok en spankabels, of een korte mast tegen de schouw gevezen.
Op een plat dak een voet en spankabels.
Je had er ook draaibare, met een motor in de mast. Kan je namaken met een servo of zo in het gebouw  :D
Meestal hingen er meerdere antennes aan één mast. Als je voor realisme gaat: een hele brede voor Goes, een smallere voor BRT en een lange smalle voor UHF, en het aantal latjes is wel degelijk belangrijk, de simpelse was die brede voor zender Goes. En ook die dipool; die dingen die van ver op een trompet leken.
Suc6!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Johnnytrein

Dat klopt als een zwerende vinger wat je daar schrijft
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

eric

Kan je daar Brussel Vlaams met pakken?

raf

#12
aan de kust zag je ook antennes op hun kant staan om BBC te kunnen nemen
vraag me niet waarom en hoe maar daar hadden we dus wel BBC mee

of ik er nog een foto van vind dan ga ik in een groot pak plak boeken moeten gaan zoeken


ik vermoed dat er NL andere antennes gebruikt werden dan in BE
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 09 maart 2021, 16:45:52 PM
aan de kust zag je ook antennes op hun kant staan om BBC te kunnen nemen
vraag me niet waarom en hoe maar daar hadden we dus wel BBC mee
Horzontale tegenover vertikale polarisatie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

In de Kempen konden we "Rijsel" ontvangen als het weer meezat. Met een zelfgebouwde antenne uit gordijnrail. Ah de good old days! :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D