verlichting huisjes aansturen met Arduino - hoe kan het anders/beter/...

Gestart door Dirky, 04 maart 2021, 11:55:03 AM

Karel A.J.

Met alle respect voor uw ergernis, @Frank "gardevil", ik begrijp dat toch niet zo goed. Om op uw eigen lettervoorbeeld verder te gaan:
Als men op zoek is naar wat in A wordt aangeboden, dan is het nergens voor nodig om verder te kijken. Einde verhaal.
Is men op zoek naar F, maar kan men vanaf C al niet meer volgen, dan is het de moment om uitleg te vragen.
Is men op zoek naar ZZF, en men kan vanaf B niet meer volgen, dan is het misschien het moment om de objectieven te herbekijken.

Vergelijk het met het consumeren van de media: ik weet bv. graag wat er in de wereld omgaat, en volg dus aandachtig het nieuws op de radio. Maar sport interesseert me niet, dus daaraan geef ik geen aandacht. En wie kent niet het trucje om naar toilet te gaan, of een drankje te halen, terwijl op TV de reclame loopt? Ik vind reclame zeer hinderlijk, zelfs op de radio wordt ze weggezapt; dat belet me niet volop naar de radio te luisteren.

Zo ook op een forum: wat u niet aanspreekt en/of uw petje te boven gaat, sla dat over, zo simpel is het. Of, als ge het echt wilt weten, stel dan gerichte vragen. Daar is niks verkeerd mee, iedereen heeft het ooit moeten leren.

En nu hoop ik maar dat ik niemand in de gordijnen jaag :)


gardevil

Citaat van: Karel A.J. op 06 maart 2021, 10:39:23 AM
Met alle respect voor uw ergernis, @Frank "gardevil", ik begrijp dat toch niet zo goed. Om op uw eigen lettervoorbeeld verder te gaan:
Als men op zoek is naar wat in A wordt aangeboden, dan is het nergens voor nodig om verder te kijken. Einde verhaal.
Is men op zoek naar F, maar kan men vanaf C al niet meer volgen, dan is het de moment om uitleg te vragen.
Is men op zoek naar ZZF, en men kan vanaf B niet meer volgen, dan is het misschien het moment om de objectieven te herbekijken.

Vergelijk het met het consumeren van de media: ik weet bv. graag wat er in de wereld omgaat, en volg dus aandachtig het nieuws op de radio. Maar sport interesseert me niet, dus daaraan geef ik geen aandacht. En wie kent niet het trucje om naar toilet te gaan, of een drankje te halen, terwijl op TV de reclame loopt? Ik vind reclame zeer hinderlijk, zelfs op de radio wordt ze weggezapt; dat belet me niet volop naar de radio te luisteren.

Zo ook op een forum: wat u niet aanspreekt en/of uw petje te boven gaat, sla dat over, zo simpel is het. Of, als ge het echt wilt weten, stel dan gerichte vragen. Daar is niks verkeerd mee, iedereen heeft het ooit moeten leren.

En nu hoop ik maar dat ik niemand in de gordijnen jaag :)
Alleen vergeet je erbij te zeggen dat A wordt aangeboden en dat daarna wordt overgestapt naar E of F en gemakshalve wordt gezwegen over B-C en D omdat dit voor de gevorderde logisch is maar niet voor de beginners.
Het stellen van gerichte vragen kan hierbij inderdaad helpen, ware het niet dat ook hier hetzelfde gebeurd.  Sommigen zijn zo vertrouwd met een onderwerp dat een aantal tussenstappen niet genoemd worden omdat het voor hen 'logisch' is.

Ik persoonlijk en met mij nog velen denk ik aan al de tussenstappen of een meer uitgebreide uitleg. De topicstarter is inderdaad zeer simpel begonnen, na de vierde post was er van simpel al geen sprake meer.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

doomslu

Ik begrijp de commentaren, dus stel ik het volgende voor: Dirk, je kopieert je eerste post en maakt een nieuw draadje aan met die post.
En dit draadje noemen we dan zoiets als: Doorbomen over verlichting huisjes op de modelbaan aansturen met Arduino.

Ok? Dan wijzig ik eerst de titel van dit draadje...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Karel A.J.

Ok, dan kan klap ik hier verder met Frank...
Citeerna de vierde post was er van simpel al geen sprake meer.
De suggestie voor subroutines en for-lussen was inderdaad heel wat ingewikkelder, en wel buitengewoon summier. Misschien bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken, tot leren aan te zetten... Ik kan me wel voorstellen dat dat afschrikt.

Toch herhaal ik graag:
*/ men heeft dat helemaal niet nodig om ledjes te doen aan- en uitgaan
*/ het staat eenieder vrij om uitleg te vragen over subroutines of interrupts of over wat dan ook
*/ wie geen uitleg vraagt, die moet niet klagen dat het niet begrijpelijk is
(sorry, die laatste zin klinkt misschien wat hard, is echt niet zo bedoeld)

Zal ik misschien een andere vergelijking maken: leren autorijden. Er is toch niemand die begint met de theorieboeken van buiten te leren, of met onder de motorkap ieder boutje en draadje te begrijpen? Welnee, men stapt achter het stuur en begint eraan. Dat is wat knoeien en sukkelen in het begin, de meesten komen er wel doorheen. En ik weet er genoeg die prima rijden zonder ooit een theorieboek te hebben geopend, of zonder ook maar eenmaal onder de kap te hebben gekeken. Zo mag men de Arduino ook benaderen, hoor, het lijkt mij veruit de beste manier: gewoon aan beginnen, het internet staat vol met voorbeelden, en men kan altijd iets vragen, hier en elders.

dani

daarom post ik niet meer....

Met goede bedoelingen en HEEL SIMPEL, maar ja, te moeilijk.

Als het te moeilijk word, stop dan met lezen en doe verder op eht niveau dat je WEL nog begreep.
En laat  mensen die zich verder willen verdiepen in de materie dat dan ook doen.

Als je voelt dat je draadje "gekaapt" xwordt vraag de mods er een slot op te zetten.


Alweer een reden om NIET meer te reageren op pmosts.
JAMMER voor de mensen die wel willen LEREN.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Citaat van: dani op 06 maart 2021, 12:03:50 PM
daarom post ik niet meer....

Met goede bedoelingen en HEEL SIMPEL, maar ja, te moeilijk.

Als het te moeilijk word, stop dan met lezen en doe verder op eht niveau dat je WEL nog begreep.
En laat  mensen die zich verder willen verdiepen in de materie dat dan ook doen.

Als je voelt dat je draadje "gekaapt" xwordt vraag de mods er een slot op te zetten.


Alweer een reden om NIET meer te reageren op pmosts.
JAMMER voor de mensen die wel willen LEREN.
Jammer dat mensen zo reageren ipv. wat meer uitleg te geven en een ander op weg te helpen.
Ik heb blijkbaar het idee dat het forum de bedoeling had om elkaar te helpen, Niet dus.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Citaat van: Karel A.J. op 06 maart 2021, 11:54:52 AM
Ok, dan kan klap ik hier verder met Frank...
Citeerna de vierde post was er van simpel al geen sprake meer.
De suggestie voor subroutines en for-lussen was inderdaad heel wat ingewikkelder, en wel buitengewoon summier. Misschien bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken, tot leren aan te zetten... Ik kan me wel voorstellen dat dat afschrikt.

Toch herhaal ik graag:
*/ men heeft dat helemaal niet nodig om ledjes te doen aan- en uitgaan
*/ het staat eenieder vrij om uitleg te vragen over subroutines of interrupts of over wat dan ook
*/ wie geen uitleg vraagt, die moet niet klagen dat het niet begrijpelijk is
(sorry, die laatste zin klinkt misschien wat hard, is echt niet zo bedoeld)

Zal ik misschien een andere vergelijking maken: leren autorijden. Er is toch niemand die begint met de theorieboeken van buiten te leren, of met onder de motorkap ieder boutje en draadje te begrijpen? Welnee, men stapt achter het stuur en begint eraan. Dat is wat knoeien en sukkelen in het begin, de meesten komen er wel doorheen. En ik weet er genoeg die prima rijden zonder ooit een theorieboek te hebben geopend, of zonder ook maar eenmaal onder de kap te hebben gekeken. Zo mag men de Arduino ook benaderen, hoor, het lijkt mij veruit de beste manier: gewoon aan beginnen, het internet staat vol met voorbeelden, en men kan altijd iets vragen, hier en elders.
Het gaat hier niet over vragen, het gaat hier over het overslaan van stappen en dan diegene die niet meer kan volgen dat te verwijten. Maar nogmaals begrijpelijk dat voor een gevorderde gebruiker het misschien logische stappen zijn. Voor de leek echter niet.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Karel A.J.

?? Wie heeft er u iets verweten? Dat ware inderdaad onaanvaardbaar - maar ik heb niks gezien.

Havoc

Ik snap Gardevil best wel. En het is heel gemakkelijk om je schuldig te maken aan stappen overslaan als je al iets verder staat. Ik merk dat ook op het werk. Ik ben met iets al 5 jaar bijna elke dag bezig en als ik dan iemand anders op weg moet zetten dan slaag ik dingen wel eens over. Voor mij NU te evident en ik ben vergeten dat ik daar vroeger ook tegen de lamp gelopen ben met die stappen over te slaan.

Eerlijk gezegd, ik kan de meeste ideeën wel volgen omdat ik lang geleden zo'n basiscursus programmeren gekregen heb. Heb er nooit nog iets mee gedaan. En ja, ik heb hier 3 arduino bordjes liggen en weet je wat? Ik krijg ze niet aan de praat en herkend door de pc. Dus ik begrijp het programma, zou daar die lussen en andere wel inkrijgen. Maar ik krijg dat gewoon niet op het bordje. Heb een UNO besteld, we zullen zien wat dat geeft.

Dus, moraal van het verhaal:

- de leraar moet niet te snel willen gaan en dingen overslaan. Ook de zaken die "te simpel" lijken moeten ooit eens uitgelegd worden.
- de leerling moet niet direct verder gaan totdat hij de basis doorheeft. Het is niet omdat de ideeën hier verder gespuwd worden dan je niet rustig bij het begin mag blijven en daarover vragen stellen. En voorlopig de rest overslaan.

Langs de andere kant... cpu power is zo goedkoop deze dagen dat zelfs een simpel sequencieel programma zoals in dat eerste voorbeeld van Dirky, op zo'n processor geen ramp is. Ja, je kan dat verfijnen, je kan die code optimaliseren, etc etc. Maar zo'n UNO kost nog geen 10 euro aan je deur geleverd!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Karel A.J.

#42
Alsmaar zoekend naar vergelijkingen die kunnen verduidelijken: ik bedacht me dat

Iemand die vragen heeft bij het vermenigvuldigen van 7 maal 24
weinig gebaat is met suggesties over logaritmes of over cosinussen of zo.

Nu kan men aanvoeren dat logaritmes best wel relevant kunnen zijn als het over vermenigvuldigen gaat - wie weet nog met een rekenlineaal om te gaan :) ? - maar waar het eigenlijk op aan komt:

Zal men antwoorden aan de vraagsteller?
Of zal men antwoorden aan allen die, nu of later, belang stellen in het onderwerp?

In het tweede geval kan een antwoord dat verder gaat dan de neuslengte van de vraagsteller zinnig en verantwoord zijn.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

En heb ik gelijk? we zijn nog geen bladzijde ver en er begint al eenen over cosinussen te rammelen. Het oorspronkelijke onderwerp is al heeeeeeeel ver weg.