Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Huisjes voorzien van licht

Gestart door hapkin, 03 maart 2021, 00:45:31 AM

Dirky

Nachtverlichting doe ik nu met een MK125 kitje van Velleman. Van zodra het iets donkerder wordt springt er een blauwe verlichting aan. Dat wil ik later ook nog Arduiniseren :-) zodat het wat geleidelijker overgaat... Een ander MK125 kitje zet de huisjesverlichting aan. Hei oogt niet mooi als blauw nacht licht en de huisjes verlichting door dezelfde kit gestuurd worden.

Karel A.J.

#31
CiteerIk dacht dus alles te laten beginnen met een lichtsensor
En dan elk huisje random verlichten...

Poging tot meedenken: doe dan toch per huisje 1 Arduino, die meerdere leds of ledstrengen aanstuurt, en de plaatselijke lichtsterkte meet met een ldr of zo als lichtsensor, die aan een a/d-ingang hangt. De Arduino kan dan een programma "dag" hebben, dat misschien bestaat uit "alle lichten permanent uit" en een programma "nacht" met wat meer variatie. En misschien zelfs nog een programma "schemer" bovendien, maar het wordt wel moeilijk om te onderscheiden tussen ochtendschemer en avondschemer. Daar komt al bijna een klokje bij kijken, dat is een stapke verder.

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 04 maart 2021, 14:28:47 PM
Van zodra het iets donkerder wordt springt er een blauwe verlichting aan.
Het valt mij op dat hier vaak blauw wordt gekozen. Maar waarom? Nachtlicht is eerder roodachtig dan blauw, kijk 's avonds maar eens naar de lucht.

Karel A.J.

blauw is sexy

blijkbaar

want ik snap het ook niet al te best


Klaas Zondervan

Die foto's zijn inderdaad behoorlijk blauw. Maar als ik in het echt naar boven kijk dan zie ik niet zo veel blauw.

ACFI

Klaas,

Misschien heb je een roze bril op.

ACFI.

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 maart 2021, 16:03:20 PM
Citaat van: Dirky op 04 maart 2021, 14:28:47 PM
Van zodra het iets donkerder wordt springt er een blauwe verlichting aan.
Het valt mij op dat hier vaak blauw wordt gekozen. Maar waarom? Nachtlicht is eerder roodachtig dan blauw, kijk 's avonds maar eens naar de lucht.

Dat rode heet lichtvervuiling door de steden en of industrie in de omgeving.  In een rustigere omgeving is dat meestal blauw, maar subtiel.  Dat subtiele is ook op de baan zodat je toch nog steeds de contouren en contrasten ziet in het landschap. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

"Maanlicht" heeft een duidelijke blauwe kleur. Er is een verschil tussen schemer die eerder rood-roze is en echt nachtlicht dat eerder blauw is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Maak er dan een combinatie van met gedimd wit licht en gedimd blauw licht. Sommige banen zijn gewoon blauw belicht en dat trekt helemaal op niks. Bovendien moet je ook de volledige kamer kunnen verduisteren anders speelt het strooilicht gewoon als stoorzender.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hapkin

Voila ik heb me een Arduino Uno gekocht nu kan ik wat dingen proberen te maken

Arduino by Steve, on Flickr

Karel A.J.

Proficiat! Welkom in dit wereldje!

Toch een kleine heel technische waarschuwing: bij het ontwerpen van het printje van die Uno is er ooit een stomme vergissing gebeurd, waardoor het bordje niet 1 op 1 past in een 2,54 mm-raster zoals van dat breadbordje. Stom, gewoon stom. Let maar op met het er toch in te doen passen met brute kracht, het is misschien niet onmogelijk maar men kan wel eens iets beschadigen.

Verder zie ik daar een clips bij voor een 9V-blokje, dat werkt natuurlijk best maar die batterijtjes gaan niet erg lang mee. Het kan nuttig zijn om te voeden uit een netadaptertje, of misschien zelfs vanuit de voeding voor de treinen.