Modelspoor, Algemeen en H0 > Denkpistes

Huisjes voorzien van licht

(1/9) > >>

hapkin:
Dag allemaal

Ik heb voor mijn toekomstige baan wat huisjes gemaakt en zou er graag licht in hebben...
Hiervoor ga ik natuurlijk ledjes gebruiken, maar ik zou het leuk vinden als de ledjes aan en uit zouden gaan zodat het lijkt of er iemand thuis is.
Op de 2de foto zie je een zwart bakje wat ik gemaakt heb om in elke kamer afzonderlijk van een led te voorzien.
Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aansturen, wie heeft er een goed idee.

Huisjes by Steve, on Flickr

Huisjes by Steve, on Flickr

Karel A.J.:
Grosso modo twee opties: ofwel manueel ofwel vanuit automatisatie.

Manueel: spanningsbron (9V-blokje? 12V-adapter...), schakelaar, 1 of meerdere leds in serie, serieweerstand die de stroom bepaalt. Het berekenen van de serieweerstand is cruciaal!

Automatisch (vanuit een Arduino bv.): aan de arduino-uitgang een kleine transistor of mosfet, die komt in de plaats van de schakelaar hierboven.

Vanuit een decoder van DCC of een ander systeem zal het ongetwijfeld ook gaan maar daarop heb ik geen zicht.

Kijk voor meer info ook eens rond op een electronicaforum, bv. https://www.circuitsonline.net/schakelingen.

ERVIN:
Om even af te wijken van je vraag , dat zien er prachtig mooie huisjes uit Steve.  ;)

doomslu:
Ik denk ook spontaan aan Arduino, maar heb er geen ervaring mee.

En om in te spelen op de post van Erwin: graag een wat grotere foto van die huisjes.  ;)

Dirky:
Op "de baan" van de Minima Forma-klant wordt binnen enkele weken de huisjes-verlichting afgewerkt. Dit gebeurt met enkele Arduino's. Als ik er in slaag die "deftig" te programmeren zal ik hier wel een draadje starten...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie