Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

DC loc op Ecos

Gestart door Alberke, 23 februari 2021, 15:52:38 PM

Alberke

Is het mogelijk om een niet-digitale loc te laten rijden op de Ecos?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 23 februari 2021, 15:52:38 PM
Is het mogelijk om een niet-digitale loc te laten rijden op de Ecos?

Proberen zou ik zeggen maar ik vrees er voor...!

;)

Alberke

Had ergens gehoord dat er een truuk voor was, die wel niet goed voor je motor was
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Dat is een mogelijkheid die niet per se samenhangt met de Ecos, maar met het DCC protocol. Dat protocol is symmetrisch, dat wil zeggen dat het aandeel positieve pulsen gelijk is aan het aandeel negatieve.
Per saldo staat er dus geen gelijkspanning op de baan, en door die gelijkspanning gedoseerd toe te voegen kun je een analoge DC loc laten rijden. Maar zoals je zelf al aanhaalt, het is in het verleden nefast gebleken voor sommige motoren. Vandaar dat fabrikanten er niets meer over zeggen.
Bij multiprotocol centrales is het sowieso een probleem. De Motorola protocollen zijn niet symmetrisch, die leveren altijd een DC aandeel waardoor de DC loc niet te stoppen is. In de handleiding van de Ecos is er ook niks over te vinden.
Mocht je meer willen weten over de optie DC loc op DCC, zoek op zerostretching.


SuSke

Op een Lenz-centrale (full DCC) kan het officieel wel op loc-adres "0". Maar zoals al gesteld, niet direct goed voor je motor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.