Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

verlichting inbouwen

Gestart door Frank_N, 23 februari 2021, 13:31:37 PM

Frank_N

En dan vooral de stroomafname.
Eerder proeven gedaan met de slepers van Conrad welke toch nog (te) veel rolweerstand geven ben ik aan de slag gegaan met
oude Hecht-rijtuigen van Roco.
Ledstrips van Digikeijs erin, antiknipper condensator van 100 uF op de wc geparkeerd, poppetjes erin en gelijk maar kortkoppelingen gemonteerd:

Even testen zonder het wagentje dicht te klikken....

Testen van zelfgemaakte "slepers" uit een stukje litze van een oude UTP kabel (want de Conrad slepers en die van Digikeijs zijn niet gemakkelijk
onder het draaistel te monteren):

Dat leverde nog teveel frictie op, dus maar eens iets heel anders geprobeert: Adereind hulzen! Met dank aan 1zu160,
Conrad had precies de goede van 1mm rond x 6mm lang. Hier een foto van de mal die ervoor gemaakt heb:

En zo ziet het er dan gemonteerd uit, met decoderlitze van Digikeijs:

Het resultaat:

Zonder al te veel hak & breekwerk toch een bevredigend resultaat :)
De kleur van de Digkeijs leds is wat mij betreft beter dan die van de Kruidvat ledstrips. (gaslicht, epoche 2-3)

Er is nog een mogelijkheid met messing as-bussen van PEHO, die leveren waarschijnlijk nog minder rolweerstand op, maar is niet zo gemakkelijk te monteren :oops:
Groet van Frank

BC911

Interessante oplossing. Alleen een klein vraagje: hoe voorkom je het verschuiven van de stroomafname dwars op de rijrichting? Zie foto hieronder. Lijm je het geheel vast? En zijn de wielen dan niet meer te demonteren?

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Frank_N

Citaat van: BC911 op 23 februari 2021, 13:41:22 PM
Interessante oplossing. Alleen een klein vraagje: hoe voorkom je het verschuiven van de stroomafname dwars op de rijrichting? Zie foto hieronder. Lijm je het geheel vast? En zijn de wielen dan niet meer te demonteren?

Dat is niet te voorkomen zonder de zaak op een of andere manier vast te zetten, en dat laatste is niet het geval.
De adereindhulzen zijn 6mm lang, de afstand tussen de wieltjes is (bij Roco) 7,1mm. Volgens de NEM zou dat 7,3 tot 7,5 moeten zijn.
De hele operatie is omkeerbaar, dat wil zeggen stroomafemers  plus bedrading verwijderen en je ziet of merkt er niets meer van.
Je loopt natuurlijk wel het risico dat de wieltjes loskomen, als je ze meerdere keren demonteert, dat is te verhelpen door een speldeprik secondenlijm, of Loctite.
Groet van Frank

DelticPower

Goed bezig geweest Frank. :) Ga zo verder.

Groeten Jan.

Frank_N

Dank je wel, Jan ;)
Ben ondertussen begonnen om mijn hele set CIWL (Rivarossi) om te bouwen naar adereindhulzen-stroomafnemers :D
De set "Hechte wagen" van Roco laat zich makkelijk verplaatsen door een Fleischmann P8 of mijn nieuwere  Arnold V100 8)

Zo blijven we toch aan maar aan het "quarantreinen" ;D
Groet van Frank

BC911

Citaat van: Frank_N op 23 februari 2021, 15:16:19 PM
Dat is niet te voorkomen zonder de zaak op een of andere manier vast te zetten, en dat laatste is niet het geval.
De adereindhulzen zijn 6mm lang, de afstand tussen de wieltjes is (bij Roco) 7,1mm. Volgens de NEM zou dat 7,3 tot 7,5 moeten zijn.
De hele operatie is omkeerbaar, dat wil zeggen stroomafemers  plus bedrading verwijderen en je ziet of merkt er niets meer van.
Je loopt natuurlijk wel het risico dat de wieltjes loskomen, als je ze meerdere keren demonteert, dat is te verhelpen door een speldeprik secondenlijm, of Loctite.
OK, bedankt voor de extra info. Helemaal duidelijk zo. Succes met de verbouwing van de rest van je collectie.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...