Unterbimbach: een klein project in H0e

Gestart door wimdr, 23 februari 2021, 13:30:23 PM

wimdr

Na jaren inactiviteit begon de modelspoormicrobe weer wat te kriebelen, onder meer "dankzij" de lockdown en het reisverbod... Er werd bewust gekozen voor een klein project om een aantal zaken weer onder de knie te krijgen en om een duidelijke vooruitgang te zien.

Het thema is een klein halte met laadspoor langs een 750 mm-smalspoorlijn ergens in het oosten van Duitsland. Aangezien ik ook een collectie Oostenrijks smalspoormaterieel bezit, is het DDR-gehalte niet té prominent om ook met ÖBB-treinen te kunnen rijden. Nu ben ik zelf hopeloos voor wat betreft houtbewerking. Op een Duits forum vond ik echter een bijdrage over het gebruik van Casani-kasten die blijkbaar graag gebruikt worden als modules voor spoor N (https://www.boesner.com/der-holzkoerper-fuer-neue-bildformate-10130). Normaal dienen ze als ondergrond voor kunstschilders. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende formaten en hoogtes en je kan ze vinden in een aantal winkels voor schildersbenodigdheden. Het idee was: wat prima gaat voor spoor N, moet ook in H0e lukken! Ik koos 30x50 cm met een hoogte van 6 cm:



Het leggen van het spoor ging snel vooruit. Op de koppen werden ze aan koperen spijkertjes gesoldeerd om de overgangen stabiel te houden.



De elektrische voeding is natuurlijk vrij eenvoudig. Als doorgaande leiding werd een stuk oude flexrail van Roco gebruikt - altijd handig om niet alles weg te gooien na een vorig project!



Eerste proefopstelling. Het gebouwtje op de foto werd uiteindelijk niet gebruikt: het was eigenlijk te groot voor dit soort landelijke haltes en bovendien te typisch voor Sachsen.


wimdr

#1
Het spoor kreeg ballast en de bestrating van de goederenkoer werd aangebracht. Daarna werd begonnen met wat relief aan te brengen.





Na het aanbrengen van plaastergaas werd de ondergrond donkerbruin geschilderd. Ook de bestrating werd met verdunde verf onder handen genomen om er wat ouder uit te zien.






SuSke

Wim, je foto's zijn niet zichtbaar.
Heb je ze niet openbaar gezet op Google?
Het adres van je foto verwijst naar het overgekende "verbodsteken" bij een rechtstreekse link.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Ik zie ze wel, en wat ik zie ziet er goed uit  8). Leuke bakjes om als basis te gebruiken. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het gewicht en de stevigheid ervan.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Pierre

Ook bij mij zijn de foto's niet zichtbaar. Jammer. :(
Groet Pierre.


wimdr

Vreemd dat sommige mensen de foto's niet konden zien. Ik heb ze op een externe host geplaatst in de hoop dat het nu wel lukt.

wimdr

Citaat van: BC911 op 23 februari 2021, 14:19:18 PM
Ik zie ze wel, en wat ik zie ziet er goed uit  8). Leuke bakjes om als basis te gebruiken. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het gewicht en de stevigheid ervan.

De bakken zijn zeer stevig en toch licht. Enkel de dekplaat is relatief dun, één van de redenen waarom ze minder geschikt zijn voor H0. De zwaardere loks doen de plaat immers buigen. Voor lichter materieel in N en H0e geeft het geen problemen. Wel is het zo dat voor bv lampen, wisselaandrijvingen en andere dingen waarvoor je een gaatje moet boren, je best een extra houtblokje aan de onderkant vastlijmt om voldoende stabiliteit te garanderen.

BC911

OK, bedankt voor de feedback. Ik kijk alvast uit naar de voortgang van je project.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

PeterVG

Wim, het doet me heel veel plezier dat je goed op weg bent om wat leuke modelbouw resultaten in huis te kunnen tonen. Je hebt je blijkbaar goed ingelezen want je toont heel degelijk werk. Tof dat je het hier met ons deelt. Zeker inspirerend voor al diegenen die weinig tijd en plaats hebben. Laat het vervolg maar komen zou ik zeggen ;-)

wimdr

Tijdens de koudegolf werd verder gewerkt:





Ondertussen werd ook een begin gemaakt met een eerste uitbreiding. De wissel wordt zeer eenvoudig bediend mbv een trekstang.




Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

wimdr

Ondertussen werd de perronverlichting aangebracht en werd een boom 'geplant'.






cousin_hub

top project.  Ik blijf aan het volgen...