Ecos mysterie

Gestart door Ludwig, 20 februari 2021, 20:27:04 PM

Ludwig

Deze week het volgende voorgehad.
Ik heb een modelbaan gestuurd door een ecos centrale.
Deze stuurt zowel een 2 rail baan alsook een 3 rail baan en dit zonder problemen een jaar of 10 al.
Zet ik een Mehano reeks 77 op de baan voorzien van Lopi v3 sound op de 3 rail baan en hij doet niets meer.
Geen verlichting geen sound en geen beweging in de loc te krijgen, al doet deze loc al een jaar of 5 zonder problemen zijn rondjes op de baan.
Loc op de testbank gezet en getest met de lokprogrammer en werkt zoal het hoort.
Loc op de baan en hij reageert op geen enkele opdracht.
Tot ik tot de vaststelling komt dat de loc perfect werkt van het moment ik een 2 rail loc op het voorziene stuk van de baan zet voor mijn 2 rail modellen.
Neem ik de loc van de  2 rail baan af dan werkt de lok op de 3 rail baan niet meer.
Eender welke loc ik op het 2 rail stuk zet maakt niet uit, plaats ik een ander 3 rail op de baan is er ook geen probleem.
Het gebeurd alleen met de Mehano loc reeks 77, alle andere 3 rail locomotieven hebben er geen last van.
Niet erg als je het doorhebt maar je staat wel even in je haar te krabben.
vraag al eens op het esu forum geplaatst maar zonder reactie.
Een conflict omdat ik dcc en motorola formaat dooreen gebruik misschien ?  ???
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

nmbssncb

Weet het antwoord niet... maar, koppel de voeding naar de 2-rail baan los van de ECoS (dus alleen de 3-rail baan wordt gevoed) en test de 77.
Welk protocol gebruikt de 77?

Ik heb ergens gelezen dat verschillende protocollen soms elkaar in de weg zitten voor multi-protocol decoders.  Het advies is om protocollen die niet gebruikt worden, uit te zetten in de ECoS configuratie.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Ludwig

Bedankt voor de reactie Willy.
Ik zal het volgende week eens uitproberen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

raf

ludwig heb je in die "decoder"van die 77 niet de twee protocollen tegelijk aan staan
want dat kan ellende geven
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ludwig

Citaat van: raf op 21 februari 2021, 17:24:39 PM
ludwig heb je in die "decoder"van die 77 niet de twee protocollen tegelijk aan staan
want dat kan ellende geven

Normaal niet, ik heb de decoder een reset gegeven maar zonder gevolgen.
Probleem blijft zich voordoen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

raf

Citaat van: Ludwig op 21 februari 2021, 19:31:58 PM
Citaat van: raf op 21 februari 2021, 17:24:39 PM
ludwig heb je in die "decoder"van die 77 niet de twee protocollen tegelijk aan staan
want dat kan ellende geven

Normaal niet, ik heb de decoder een reset gegeven maar zonder gevolgen.
Probleem blijft zich voordoen.

ja maar een reset ??? zet die dan die twee protocollen wel uit blijft de vraag
want het zou kunnen dat de decoder van fabriek uit de twee wel aan staan
alsook het analoge protocol .

en daar schiet je dus niets mee op

via een programmer kun je duidelijk zien wat er aan of uit staat
zo programmeren met de ecos alleen ???? blijft gissen denk ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ludwig

Bedankt voor de reacties.
Ik zet deze week de loc op de testbank en kijk even verder met Esu loc programmer.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Ludwig

Vandaag nog eens tijd gehad om wat te testen.
Eerst Spanning van de 2 rail baan losgekoppeld en inderdaad dan doet de loc het perfect.
Verder 2 railbaan terug aangesloten en alleen Motorola geactiveerd op de Ecos doch zonder resultaat.
De loc uitgelezen met de programmer van Esu maar vind geen mogelijkheid te kunnen kiezen voor Motorola,dcc of beide.
Ben dan ook wel niet echt bekend met het gebruik van de programmer en mogelijkheden.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

raf

het probleem is ik kan je daar niet bij helpen omdat ik alleen maar dcc decoders heb dus ik krijg nooit de mogelijkheid om een andere modus te kiezen

ik kan wel CV47,0 aan of uit zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Hallo,
Ik heb hier een tabel van cv47 waar je de waarden kunt aanpassen. Volgens mij moet je dcc protocol uitzetten waarbij je cv 47=14. Deze staat standaard op 15.


     


Ik zou zeggen probeer dit eens.


Mvg


755philippe

Ludwig

Bedankt voor de reacties. ;)
Hier ga ik eens verder met testen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Ludwig

Blijkbaar is de instelling cv 47 niet op te vragen van de  Lopi v3 sound  versie.
Uitlezen geeft geen resultaat.
Blijkbaar is deze optie vanaf lokpilot v4 wel toegankelijk.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

755philippe

Hoe heb je het uitgelezen ? Met de ecos of Lokprogrammer ? Volgens mij moet dit toch gaan met een lokprogrammer-wel zien dat hij geupdated is met de laatste sofware. Je kunt ook eens een mail sturen naar TSD (Patrick Danckaert).
Mvg


755philippe