Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

invoer VK

Gestart door oebr, 17 februari 2021, 18:55:39 PM

RUNE

Wat betreft zoeken in andere landen klopt, ook wat betreft de taal.  Vaak kan je in niet evidente landen vinden wat je nodig hebt en aan soms interessante prijzen want wat we denken dat het allemaal uit Engeland komt , komt soms juist uit die landen. (denk eens eens aan Hongarije, Polen, Italie, Spanje .... en China waar het meestal gemaakt wordt) Wat betreft de taal : soms stel ik mijn zoekertje op in het Nederlands en laat het door Google translate rollen in verschillende talen en stuur deze dan allemaal door het net.  Je markt word zo veel groter.  Zo ontdek je soms fabrikanten waar je nog nooit van gehoord hebt of had.  Bij mezelf denk ik bijvoorbeeld aan Mfal-Uteca waar ik mijn Cockerill-bouwpakketjes van heb enz...
WIE ZOEKT DIE VINDT !!!

Dirk

Citaat van: Alberke op 18 februari 2021, 14:54:09 PM
Citaat van: Martin Welberg op 18 februari 2021, 13:59:03 PM
Citeerenerzijds omdat 49% van hen tegen de afzwaai waren

Da's dan van die 51% die heen stemmen is geweest..
Zal wel in de geschiedenisboeken vermeld worden als de grootste vorm van volksverlakkerij. De mensen met gezond verstand stemden tegen, en als je de grapjes op de BBC mag geloven waren de meeste pro-stemmers in de oudere bevolking te vinden. Zegt iets van de bevolking daar, niet dat het in de rest van Europa beter is...

Neen, dat is democratie, en als de oudere bevolking de moeite neemt om te gaan stemmen en de jongere niet dan krijg je zo'n uitslag. Als de oudere generatie zo geen koppige koloniale bende was zou het anders gelopen zijn. Het is ook die generatie die in de populistische praatjes luisterden. Iemand die  een beetje naar school is geweest zou beter moeten weten. En dat is niet alleen in Engeland zo helaas. Kijk naar de CS, de gevolgen van het kweken van Hillbilly's kunnen niet duidelijker zijn. Helaas en hier in dit land zijn de sporen van een rechts populistisch denken ook zichtbaar.

mbg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Decapod

Dat is de gevaarlijke valkuil van de (partij)democratie, Dirk: denken dat 'het volk' gesproken heeft. De vraag is altijd: welk volk? En 'wat' heeft het gezegd? Hoe moet je cijfers gaan interpreteren? (E dan stel ik nog niet de vraag: wie is het volk?) Net zoals in de VS en hier in Europa - we doen het echt niet beter, al denken we graag dat het gewicht van de geschiedenis ons het voordeel van de twijfel oplevert - hebben kiezers op verschillende manieren gereageerd tijdens het referendum en de laatste nationale verkiezingen: kiezen voor een totaal alternatief (gelijk welk, als het maar anders is: hetzelfde gebeurde in Duitsland in de jaren '20), kiezen voor protest tegen de bestaande orde (duidelijk in de VS: het waren echt niet alleen hillbillies die voor Trump kozen, al geloven wij pretentieuze Europeanen dat graag) of gelatenheid/onverschilligheid (het maakt toch niets uit, dus ik stem niet). Met tweepartijsystemen zoals in de VS en het VK (en Duitsland/Italië/Spanje in de jaren '20/'30) krijg je dan de gekende gevolgen, zeker omdat dan de extremen van dat beide politieke discoursen opgezocht worden (dat is ook de enige reden waarom Biden nu een zegen is, al valt te bezien in hoeverre hij het overleeft - letterlijk en figuurlijk).
Gelukkig hebben we hier een veelpartijensysteem, hetgeen extremen wat afvlakt, al proberen degenen die aan de uitersten van het politieke spectrum opereren dat net te ondergraven: kijk maar naar de totaal onjuiste analyses die beide (sterk)rechtse partijen maken van onze laatste federale verkiezingen: de zogenaamde niet-verkozen regering, of de regering van de verliezers, die zogenaamd niet-representatief is. Dat is een geweldig loopje nemen met de werkelijkheid, waar heel wat mensen maar al te graag in trappen uit (vaak zeer terechte) boosheid of (misschien wel laffe?) gelatenheid. Er wordt altijd geschermd met 'de stem van het volk'. Laten we argwaan hebben bij politici en partijen die daar altijd openlijk en nadrukkelijk mee schermen, want: wat is hun eigen stem dan? Waarom moet die gerechtvaardigd worden met 'het volk'? Welk volk?
Enfin: het ergste is dat we er niet uit leren, na al die jaren, na miljoenen slachtoffers, na al die sociale en economische ellende. Laten we onszelf maar geen intelligente wezens noemen ... .

Enfin, politics ... , laten we dat maar voor wat het is. Ik las het volgende:


  • aankoop voor minder dan €22 = geen taksen, enz.
  • aankoop tussen €22-€150 = +21% btw + diverse kosten (wat die zijn is me niet meteen duidelijk (dedouanering?)
  • aankoop van boven de €150 = +21% btw + diverse kosten + invoerrechten

Voor mij is dat duidelijk: geen aankopen meer uit de VK, hoe jammer ik dat ook vind. Heel erg jammer voor al die hardwerkende mensen (vooral kleine bedrijven en zelfstandigen) uit de VK, want die zien een stuk van hun cliënteel verdampen, met alle gevolgen van dien.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Citaat van: Decapod op 19 februari 2021, 11:20:58 AM
Voor mij is dat duidelijk: geen aankopen meer uit de VK, hoe jammer ik dat ook vind. Heel erg jammer voor al die hardwerkende mensen (vooral kleine bedrijven en zelfstandigen) uit de VK, want die zien een stuk van hun cliënteel verdampen, met alle gevolgen van dien.
Niet overdrijven hé. De engelse BTW gaat er eerst af. Dus moet je daar de prijs zonder btw nemen en dan pas beginnen tellen. Enige probleem is de 30 euro dossierkosten van Bpost. Die zijn van de pot gerukt.

Ik blijf sommige dingen daar toch halen. Probleem is dat ik het hier wel kan vinden, maar dat ze meestal niet aan particulieren willen verkopen of tegen onnozele prijzen. Een van die zaken zijn wisselplaten voor de draaibank. Als ik hier naar de gereedschapswinkel ga, dan hebben ze 1 soort. Als je dan vraagt speciaal voor non-ferro of speciaal inox dan bekijken ze alof je een gesneden brood vraagt. Terwijl er in het UK een winkel is die alle mogelijke soorten verkoopt zonder problemen en nog goedkoper ook. Zelfde met (technische) kunststoffen. Vinck hier heeft dat allemaal maar levert niet aan particulieren. Of brons in verschillende soorten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Toch nog een vraag: wat als je zelf fysiek in uk koopt ?
Alle voorbeelden zijn steeds geldig voor online aankopen.

Ik koop een lok in een winkel in uk en zeg zonder vat. Krijg ik dan een exportdocument ?
Kan ik dan bv in calais de franse btw betalen ? Zijn er dan nog bijkomende kosten ? Invoerrechten ?

Roland

Havoc

Goeie vraag. Dat brengt ons terug naar de goeie ouwe tijd. Je gaat als Belg geen btw in frankrijk moeten betalen, maar wel in België.

In dit document staat en en ander: https://financien.belgium.be/sites/default/files/Customs/Particulieren/Reizen/Brochure%20Wijs%20op%20Reis_2021_NL_A5.pdf
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Johan, jij mag dat altijd doen als je dat wil, maar ik ga geen €50 extra betalen op een aankoop van €150 - daar zit je toch al snel aan. Ik moet toch iets te hard werken voor mijn centen om ze zomaar te zien verdwijnen in een bodemloze put doordat een incompetente overheid met idiote maatregels en een kortzichtig beleid de klok gewoon 30 jaar terugdraait.
Mijn vrouw heeft jaren in de VK gewerkt en gewoond, we hebben er dus heel wat goede vrienden aan overgehouden. Als je die mensen hun verhalen hoort, lijkt me van overdrijven echt geen sprake ...  ;) . Jammer genoeg geloven heel wat conservatives nog altijd dat de VK een empire is en dat splendid isolation hen groot heeft gemaakt. Het zal een harde les worden en het is nu al duidelijk dat de aanstichters het gelag niet zullen betalen. Dat komt weer helemaal terecht op de schouders van een al serieus gepluimde middenklasse. Dat is intriest.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

rgp

Thomas,

Je laatste zin is alleszeggend: de middenklasse zal het gelag betalen.

Hier is het toch hetzelfde: het is voornamelijk de middenklasse die betaalt, de hogere inkomens hebben hun vermogen " verdeeld", en de laagste inkomens die hebben nog nooit meebetaald (ze krijgen de tegemoetkomingen bij verlies, en worden vrijgesteld - economische correctie genaamd- als er moet betaald worden.

Roland

svvander

Citaat van: rgp op 19 februari 2021, 12:40:45 PM
Dag,

Toch nog een vraag: wat als je zelf fysiek in uk koopt ?
Alle voorbeelden zijn steeds geldig voor online aankopen.

Ik koop een lok in een winkel in uk en zeg zonder vat. Krijg ik dan een exportdocument ?
Kan ik dan bv in calais de franse btw betalen ? Zijn er dan nog bijkomende kosten ? Invoerrechten ?

Roland

Officieel moet je vanaf een bepaald bedrag aangifte doen bij de douane (ik weet niet juist hoeveel en voor sommige landen zijn er andere regels met betrekking op tabak en alcohol). Maar als je 1 loc gaat aankopen in de UK, gaat er daar geen haan over kraaien volgens mij. Want dan gaat ge veel toeristen die in Londen gaan shoppen moeten laten aangifte doen... het zou wel kunnen, maar dat zie ik niet gebeuren.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: Decapod op 19 februari 2021, 14:18:17 PM
Johan, jij mag dat altijd doen als je dat wil, maar ik ga geen €50 extra betalen op een aankoop van €150 - daar zit je toch al snel aan. Ik moet toch iets te hard werken voor mijn centen om ze zomaar te zien verdwijnen in een bodemloze put doordat een incompetente overheid met idiote maatregels en een kortzichtig beleid de klok gewoon 30 jaar terugdraait.

Ik geef je geen ongelijk maar wat moet je doen als je hier gewoon niet kan kopen wat je nodig hebt? Of als het zelfs met die 50 euro erbij nog goedkoper is?

Persoonlijk ken ik ook geen engelsman die blij is met wat er daar gebeurt. Maar zoveel ken ik er nu ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Klopt, Ronald. Gelukkig zijn er hier nog krachten als het middenveld in het spel die de totale erosie van de middenklasse nog wat tegenhouden. Thatcher en co hebben die in het VK volledig ten gronde gericht met alle gevolgen van dien. Hun neo-liberalisme is jammer genoeg een markteconomisch denken dat alleen maar kan ontstaan bij gratie van een sterke middenklasse, maar bij gebrek aan effectieve balancerende mechanismen constant roofbouw pleegt op die middenklasse (dat zie je bv. heel duidelijk in de 'Rust Belt States' in de VS), met alle nare gevolgen van dien. Als er geen corrigerende overheid in het spel is, ontspoort dat helemaal in gigantisme (megabedrijven), de bijhorende zeepbellen op financiële markten en een overwaardering van kapitaal over arbeid. Van alles is al voldoende zichtbaar. Doen we zo verder dan erodeert die middenklasse volkomen en kom je terug terecht in 19de-eeuwse toestanden waarbij een megaconflict (zoals WO1) weer onafwendbaar wordt ('t zijn grote sprongen, inderdaad, maar het hangt allemaal aan elkaar als je het zou uitpluizen).
Ergens mogen we misschien van een geluk bij een ongeluk spreken dat die oncontroleerbare natuur roet in het eten komt strooien met een virus en een klimaatverandering, want dat vertraagt the race to the bottom (letterlijk dan) een beetje, al is de hardleersheid van bepaalde delen van onze heersende klasse in dezen ronduit angstaanjagend (denk bv. aan Trumps gevleugelde uitspraak: 'Actually, I don't think science knows').

Citaat van: Havoc op 19 februari 2021, 14:36:10 PM
Ik geef je geen ongelijk maar wat moet je doen als je hier gewoon niet kan kopen wat je nodig hebt? Of als het zelfs met die 50 euro erbij nog goedkoper is?

Inderdaad, en eigenlijk een mooi bewijs van het feit dat we op die manier gewoon een speelbal van overheden en industriële belangengroepen geworden zijn. Dat is erg jammer.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 18 februari 2021, 08:51:42 AM
Das kort door de bocht he. 
ik dacht toch dat ze daar zelf voor gekozen hadden want het ging hen veel meer opbrengen om niet meer van Europa af te hangen.

Anderen vonden het schijnbaar te lastig om tegen die afscheiding te gaan kiezen, want er waren meer voor-dan tegenstanders maar ja die staken ze  het op de moeite of de tijd om te gaan kiezen dus in beide gevallen zitten ze op de blaren die ze gewild/ongewild opliepen

janieburton

#42
Citaat van: rgp op 19 februari 2021, 12:40:45 PM


Ik koop een lok in een winkel in uk en zeg zonder vat. Krijg ik dan een exportdocument ?
Kan ik dan bv in calais de franse btw betalen ? Zijn er dan nog bijkomende kosten ? Invoerrechten ?

Roland

Je hebt wel een verschillende vrijstelling naargelang welk vervoer, voor lucht- en zeereizigers is het 430€/persoon en als je met de Eurostar reist is het 300€/persoon. (zie link in posting van Havoc).

Feitelijk als je met een gezin van 3 reist kan men voor 900€ of 1290€ aan modeltreinen of modeltreinonderdelen mee brengen.

Ik zou geen slapende douaniers wakker maken en gewoon hopen dat ze je niet controleren in Calais of in de Eurostar terminal

Dit staat momenteel op de site van Hattons

  DDP Delivered Duties Paid


We have VAT registration in these countries, so VAT is displayed and included when your order is placed and processed.


Belgium

France

Germany

Ireland (Republic of)

Italy

Netherlands (Holland)

Spain (mainland)

United Kingdom

Ik veronderstel dan ook dat er een overeenkomst is zodat men hier niet meer wordt belast, misschien hetzelfde zoals je bij ebay ook bij kopers in de UK Global shipping aanrekenen en dan moet je hier geen invoerkosten betalen(werkt want ik heb een recent een aankoop gedaan bij een ebay verkoper uit de uk en heb hier niets meer moeten betalen

https://pages.benl.ebay.be/shipping/globalshipping/buyer-tnc.html#programfees
 

guydhaese

Citaat van: doomslu op 18 februari 2021, 08:27:02 AM
Kern van het probleem is niet de douane, maar die idiote Engelsen die de EU wilden verlaten.
Gewoon links laten liggen die ganse handel.  ;)

Die 'idiote' Engelsen zijn ons in de vorige eeuw wel twee keer komen bevrijden, 'met bloed, zweet en tranen'.
We Shall Never Forget.

Val-Rikard

Als iemand iets idioot doet, bevrijder of niet, dan blijft het idioot.