invoer VK

Gestart door oebr, 17 februari 2021, 18:55:39 PM

evan

Citaat van: RUNE op 18 februari 2021, 08:41:03 AM
Laat die linksrijders maar links liggen, ze zijn nu toch niet meer het goedkoopst. Er zijn op het vaste land genoeg alternatieven.

Das kort door de bocht he.  Die bedrijven hebben dat niet gewild want ze exporteren veel en die markt is nu fel verminderd.
En de dingen die ik in UK, US en Canada koop, zijn juist omdat er hier geen alternatieven zijn. 

Enfin het is wat het is...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

We zitten blijkbaar op dezelfde lijn Evan!

;)

RUNE

Misschien voor de liefhebber.  Je kan eens gaan kijken bij : https://www.jura-modelisme.fr/
Zij verkopen DJH kits en met 20% korting en zonder douanekosten. Weet niet of ze alles hebben (onderdelen etc...?) Je kan eens navragen.

rgp

Rune,

We hebben hier alles ?  Dat is dan de mop van de eeuw.
Als je spoor nul doet (en geen dozenkoper zijt) dan staat continentaal Europa ........ Nergens.
Ik heb jaren mijn jaarinkopen gedaan op de beurs in Telford.  150 (ja honderdvijftig) standhouders met enkel spoor 0 materiaal.  En dan kan je ook naar Warley, Brighton, Chatham, .......

Roland

oebr

ik wacht met spanning op een aankoop-rapport.

De Engelsen links laten liggen ga ik niet doen, enerzijds omdat 49% van hen tegen de afzwaai waren - dat zijn
dus Europeanen die 2x getroffen worden: de zottigheid van de andere helft al moeten ondergaan, en nu bovendien de afkeer
van de wereld tegen die andere helft mee over zich krijgen -, anderzijds omdat vermoedelijk dingen als Peco toch daar goedkoper blijven indien je ze in voldoende hoge mate koopt (vandaar mijn vraag of iemand al de test ondernomen had). Sowieso was het voor de brexit al zottekes dat een identiek stukje rail of een wissel op het continent tot meer dan het dubbele kon kosten (de ene continentale handelaar was daar al schappelijker in dan de andere), en dan kan je uit principe je tevreden stellen met de helft voor 't zelfde geld, maar dat is me toch te zeer Franciscaans. En soms heb je zoals Evan aangeeft bepaalde dingen nodig. Ik ga niet plots Tillig-fan worden of me blauw betalen aan Trix omdat in Downingstreet 10 een halve gare de plak zwaait.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 17 februari 2021, 22:02:07 PMProbeer ze in een bedrijf als DJH maar eens wijs te maken dat het moet aangeduid worden als geschenk, ze zullen Je van ver zien komen denk ik!

Lees dat document eens goed: "ook voor geschenken" en ja, ook voor tweedehandsgoederen. En wat er nog niet instaat, de douane kan tot 4 weken met je pakje spelen voor het vrij te geven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Citeerenerzijds omdat 49% van hen tegen de afzwaai waren

Da's dan van die 51% die heen stemmen is geweest..

Alberke

Citaat van: Martin Welberg op 18 februari 2021, 13:59:03 PM
Citeerenerzijds omdat 49% van hen tegen de afzwaai waren

Da's dan van die 51% die heen stemmen is geweest..
Zal wel in de geschiedenisboeken vermeld worden als de grootste vorm van volksverlakkerij. De mensen met gezond verstand stemden tegen, en als je de grapjes op de BBC mag geloven waren de meeste pro-stemmers in de oudere bevolking te vinden. Zegt iets van de bevolking daar, niet dat het in de rest van Europa beter is...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Boemeltrein

Misschien hier de zakelijke opportuniteit voor een importeur om zelf Peco te importeren en dan te verdelen over "the continent"

Havoc

Eerlijk gezegd, een importeur is geen goed idee. Beter zou zijn als de handelaar direct wat voorraad ginder bestelt. Importeurs zijn meestal geen goede zaak. De fabrikant moet natuurlijk mee willen doen. Voor die is het lastiger om met 5 handelaars te werken dan met 1 importeur. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat hij geen last heeft als die importeur een eikel blijkt te zijn en de reputatie van de fabrikant om zeep helpt. Er zijn fabrikanten van het UK die dit zelf in handen nemen en een filiaal hier (in de EU) starten.

Ik heb de indruk dat in de elektronica handel er winkels zijn die dit doen. Ze plaatsen een grote bestelling in het verre oosten en rekenen de goederen aan een redelijke prijs aan. Ok, het lijkt iets duurder dan als je het zelf zou doen. Maar je hebt het direct in de winkel en geen zever met douane. Soms weegt dat op tegen de mogelijke last en iedereen wint iets.

Maar ik heb de indruk dat dit voor modeltreinen niet mogelijk is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

Citaat van: Boemeltrein op 18 februari 2021, 21:12:29 PM
Misschien hier de zakelijke opportuniteit voor een importeur om zelf Peco te importeren en dan te verdelen over "the continent"

Die is er al jaren!  Al de handelaars in Belgie bestellen bij die importeur en die bestelde op zich in de UK.  Hoe komt het denk je dat het in de UK goedkoper was en sneller.  Omdat die importeur zelf niet veel stock had en op zich moest bestellen en er wat aan verdienen.  Dat is zo ook met ESU, Auhagen, Tillig, Faller, Lenz, Hornby/Jouef/Rivarossi, PIKO enz...  Piko gaat zelfs via een Franse importeur... 







Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ACFI

Je hebt geen invoerder nodig maar een verdeelcentrum binnen de unie.

Zo hou je controle over de goederenloop.

In Nederland zijn er al verschillende opslagbedrijven gestart met het leveren van die diensten in onderaanneming.

Ik heb net bericht gekregen van bpost dat mijn eerste pakje van de UK morgen aankomt. Geen aanduiding van eventuele bijkomende kost.

De leverancier leverde sowieso al over heel de wereld. Grootste verschil is dat door de brexit nu 90% van zijn omzet nu onder export valt (en dus paparassarij) ipv minder dan 35%. En dat vindt hij niet leuk.

ACFI.

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 17 februari 2021, 22:02:07 PM
Probeer ze in een bedrijf als DJH maar eens wijs te maken dat het moet aangeduid worden als geschenk, ze zullen Je van ver zien komen denk ik!

;)

Dan krijg je denkelijk het volgende antwoord: "We are not doing that, because that is illegal"

Citaat van: Havoc op 18 februari 2021, 12:53:02 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 17 februari 2021, 22:02:07 PMProbeer ze in een bedrijf als DJH maar eens wijs te maken dat het moet aangeduid worden als geschenk, ze zullen Je van ver zien komen denk ik!

Lees dat document eens goed: "ook voor geschenken" en ja, ook voor tweedehandsgoederen. En wat er nog niet instaat, de douane kan tot 4 weken met je pakje spelen voor het vrij te geven.

Geschenken zijn van persoon naar persoon en niet van een firma naar een persoon en geschenken zijn ook onderhevig aan btw en invoertaksen als  de waarde boven een bepaald bedrag is.

Wat ook kan gebeuren is dat als je iets in promotie koop  buiten de EU en het pakje komt bij de douane op het moment dat de promotie voorbij is en de douane doet een controle en "ze vinden" dat de aangegeven waarde op de factuur te laag is dat ze naar de website van de winkel gaan om te verifiëren en dat je dan de vraag "om inlichtingen" krijgt van de douane( heb het meegemaakt met cd's uit de usa)
 

Havoc

#28
Citaat van: janieburton op 19 februari 2021, 01:33:13 AMWat ook kan gebeuren is dat als je iets in promotie koop  buiten de EU en het pakje komt bij de douane op het moment dat de promotie voorbij is en de douane doet een controle en "ze vinden" dat de aangegeven waarde op de factuur te laag is dat ze naar de website van de winkel gaan om te verifiëren en dat je dan de vraag "om inlichtingen" krijgt van de douane( heb het meegemaakt met cd's uit de usa)
Ik heb al gehad dat ze vroegen om een bewijs van betaling. Waarschijnlijk ook om te kijken of het bedrag overeenkwam. Dat was met tweedehands goederen, waarschijnlijk omdat het in zo'n goede toestand was. Pakje was ook opengedaan.

Wat ik wel ontdekt heb is dat we vaak te gemakkelijk denken dat iets op een bepaalde plek goedkoper is. Zo was ik op zoek naar nieuwe punten voor mijn soldeerbout. En ik kwam steeds in shops in het UK terecht. Blijkt dat de fabrikant in spanje zit, een webshop heeft en een stuk goedkoper is dan een shop in het UK... Waarschijnlijk omdat ik meestal in het engels zoek en nooit in het spaans. Ik denk dat zo bvb ook de weg naar het oostblok "ontdekt" gaat worden.

En zo zijn er nog zaken, ik zoek steeds in het engels omdat je dan het meeste hits krijgt en ik meestal wel weet hoe het in het engels noemt. Het nederlands gebruik ik zelden omdat het hier toch altijd duurder is en google steeds shops in nederland geeft (belgië bestaat bij google enkel in het frans). Duits gebruik ik ook zelden omdat ik het te slecht ken. Frans ken ik beter, maar om een of andere reden zoek ik nooit in het frans. Probleem is dat veel shops een website hebben in hun lokale taal en je er dus nooit terechtkomt. Zo missen we waarschijnlijk veel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Boemeltrein

Zoals al gezegd, ik woon sedert bijna 3 jaar in Zwitserland, als ik iets online in de EU koop vraagt de postbode vanaf 60 chf waarde de taksen bij afleveringen. Grote onlinewinkels zoals bv Z.l.nd. (ik mag geen reclame maken) importeren zelf de goederen naar Zwitserland ,declareren alles met de douane en slaat de goederen op in Zwitserland, de Zwitser bestelt online en heeft geen importpapperasserij, maar ik zie Peco dat niet onmiddellijk doen voor de EU, daarvoor zijn er importeurs ( die in feite een verdeelcentra zijn maar met een marge op de goederen hun geld verdienen)en dan mag men toch verwachten dat zijn stock groot genoeg is en constant aanvult, eerlijk gezegd ik bestelde vroeger ook Peco bij Hatton's, snelle levering en goedkoper, in België vondt ik niet altijd wat ik zocht van Peco en als de handelaar moet bestellen kan ik het ook...voor een handelaar zou het moeten zijn dat als hij bestelt bij de importeur, hij het snel heeft.