Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Avontuur in Miniatuur

Gestart door oebr, 17 februari 2021, 00:32:36 AM

oebr

Hoewel breder dan alleen tips & tricks toch hier even melden:

de bekende website 'Avontuur in Miniatuur' van de begenadigde modelbouwer Huib Maaskant
is blijkbaar uitgebreid met een youtube-kanaal, en net als de website en het modelbouwwerk zelf
is ook dit de moeite waard.

https://www.youtube.com/user/avontuurinminiatuur/videos

de website nog even in herinnering brengen:

https://www.floodland.nl/aim/

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

evan

Citaat van: oebr op 17 februari 2021, 23:43:36 PM
geniaal idee om langer en mooier gras te zetten:

https://www.youtube.com/watch?v=7dYcLlVMUFY

Het werkt, maar geniaal zou ik dat nu niet noemen...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Vind er een aantal geniaal gedateerde methodes in voorkomen.
Een aantal dingen zijn ook gewoon zonde van je tijd, het plakken van aluminiumfolie, zou zeggen niet doen, verspilde moeite. Houd de aarding maar vlak bij je zeef en het gaat ook als de brandweer.
Spuitlijm gebruik ikzelf al jaren niet meer, slecht controleerbaar, blijft plakkerig..pak maar een kwast met wat dunnere lijm en je behaalt dezelfde resultaten.
En een vol gelijmde basis voor je eerste laag? Pak dan een stukkie kunstbont zoals onze UK vrienden dat doen..

10 jaar geleden had ik het waarschijnlijk ook briljant gevonden maar tegenwoordig..

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Klaas Zondervan

Ik zou niet weten of en wat er gedateerd is, maar elektrostatisch gras opbrengen is een techniek die nog actueel is en ook door Evan en Martin wordt toegepast.
Die stap met aluminium folie zou ik ook overslaan. Maar verder kun je toch niet ontkennen dat Huub mooie resultaten behaalt.

Martin Welberg

Dat laatste vind ik persoonlijk dus niet Klaas, het is mij allemaal teveel Heugaveld tegel maar dan in dit geval wat hoog-poliger..te weinig open en dat heeft met de techniek te maken. Ben van mening dat het vol insmeren Duits begrassen met een electrostaat zijn tijd wel gehad heeft..Als dat is wat je wilt, ook prima maar ik vind dat er veel meer te halen is uit het gebruik van een electrostaat.

Martin Welberg

Dikke laag lijm --->gras schieten is in mijn ogen gedateerd..noem dat Duits begrassen..

Klaas Zondervan

Okee, ik snap nu wat je bedoelt. Maar ik neem de vrijheid om het met je oneens te zijn. :D

Martin Welberg

Geen problemen mee, iedereen moet doen, denken en gebruiken wat ie belangrijk denkt te vinden. Tis maar een hobby..

Stedahult

Citaat van: Martin Welberg op 18 februari 2021, 12:58:42 PM
Dat laatste vind ik persoonlijk dus niet Klaas, het is mij allemaal teveel Heugaveld tegel maar dan in dit geval wat hoog-poliger..te weinig open en dat heeft met de techniek te maken. Ben van mening dat het vol insmeren Duits begrassen met een electrostaat zijn tijd wel gehad heeft..Als dat is wat je wilt, ook prima maar ik vind dat er veel meer te halen is uit het gebruik van een electrostaat.

Het is idd Heugaveld wat eigenlijk op 80% van
de baantjes de klok slaat. Op de één of andere
manier krijgt de gemiddelde modelbouwer het
niet voor elkaar goed te lezen of te kijken.
YT staat vol met verkeerde tips waar het gros
vrolijk met oh en ah mee wegloopt. Ook na
een begrascursus blijft er bij vele weinig hangen...
Mvh. Steef

Michael

Blijft natuurlijk ook dat mensen liever €250 uitgeven aan de zoveelste locomotief dan €25 aan grasvezels of turf.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

Citaat van: Michael op 18 februari 2021, 19:07:43 PM
Blijft natuurlijk ook dat mensen liever €250 uitgeven aan de zoveelste locomotief dan €25 aan grasvezels of turf.

Inderdaad
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Nou, daar heb ik geen last van. Al een paar jaar geen treinen meer aangeschaft, ik heb er niet zo veel maar wel meer dan ik tegelijk kan laten rijden. De laatste tijd alleen maar geld uitgegeven aan landschapsaankleding.