La Roche - Porphyre

Gestart door RUNE, 11 februari 2021, 22:20:59 PM

Michiel

Ik vermoed dat Husson zijn collectie handgemaakte modellen heeft nagelaten aan het nmbs museum/archief. Husson lijkt me een particulier te zijn. Hij heeft een 6-tal modellen als referentie staan op de site van Trainworld. Je kan best eens een e-mailtje sturen naar: info@trainworld.be om meer info te vragen over de achtergrond van Husson en zijn modellen. Wie weet...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Dat husson-ding lijkt me een soort mengeling van de korte wagen waar we t hier over hebben en de lange wagen (met ketel in de lengterichting) bovenaan deze pagina http://www.museedelaporte.be/patrimoine/?p=5117
tis wel een fascinerend onderwerp, bij elke keer googlen kom ik weer meer varianten tegen

RUNE

Citaat van: Floris op 25 februari 2021, 16:31:09 PM
Dat husson-ding lijkt me een soort mengeling van de korte wagen waar we t hier over hebben en de lange wagen (met ketel in de lengterichting) bovenaan deze pagina http://www.museedelaporte.be/patrimoine/?p=5117
tis wel een fascinerend onderwerp, bij elke keer googlen kom ik weer meer varianten tegen
Dit lijkt inderdaad een verbastering van twee modellen, zeker door het houtwerk dat bij mijn weten niet op dat korte type voorkwam.(maar ik kan mis zijn) Maar die Belpaire rijtuigen lijkt mij een leuke serie om te bouwen.  Ben alvast met een kort model begonnen. Degene met de dwarse ketel (de enige).

Floris

Nou dr was ook nog een middellange met dwarse ketel blijkbaar
http://www.museedelaporte.be/patrimoine/?p=4814
Leuk thema om ze allemaal te bouwen  8)

RUNE

Citaat van: Floris op 25 februari 2021, 17:21:31 PM
Nou dr was ook nog een middellange met dwarse ketel blijkbaar
http://www.museedelaporte.be/patrimoine/?p=4814
Leuk thema om ze allemaal te bouwen  8)
Klopt Floris, het verschil zit er in dat bij die middellange de schouw gewoon centraal staat en bij de kleinere type 27  de ketel zoals hij op dat Husson schaalmodel te zien is ze de ketel volledig dwars gedraaid hebben zodat de schouw meedraaide en aan de zijkant kwam te staan, wat het eigenlijk wel speciaal maakt.

Floris

ooooh wacht ja tis een verticale ketel, dat ist. Tis ook dwars maar niet zoals ik bedoelde.  ;D

RUNE

Citaat van: Floris op 25 februari 2021, 18:18:38 PM
ooooh wacht ja tis een verticale ketel, dat ist. Tis ook dwars maar niet zoals ik bedoelde.  ;D
Ze maken het ons ook niet gemakkelijk :-\

RUNE

Ben begonnen met de bouw van de Belpaire Tubize type 27.  Nu een UPDATE :
De ruwbouw van de kas heeft vorm gekregen en heb ze na het solderen al in een voorlopige grondlaag gespoten. Fouten en onvolmaaktheden komen zo beter naar voor en kunnen dan nog aangepakt worden voor het aflakken.

IMG_1287 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_1289 by rudi nelissen, on Flickr

Nu ook even de ballustrade van het balkon aangebracht, hiervoor heb ik de ballustrade gebruikt van GCI rijtuigen van Goover models.
Die had ik nog liggen van een paar fout produkties van Goover.  Deze waren exact gelijk aan die van de Belpaire.

IMG_1297 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_1295 by rudi nelissen, on Flickr

De kas laat ik nu even links liggen om tussendoor soms te bekijken en eventuele fouten vast te stellen. Deze kunnen dan nog aangepakt worden alvorens te spuiten.  In afwachting hiervan ga ik alvast beginnen met het bouwen van het interieur.

IMG_1300 by rudi nelissen, on Flickr


Floris

zo, je hebt de vaart dr lekker in, cool!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alan On Track

ooh, wat heerlijk! Ik hou van stoommotorwagens en dat is zo'n karaktervol treintje  ;D
Modelbouw is een kunst

DFS

Is dit een kit of zelfbouw? hoe dan ook, prachtig stuk!

RUNE

Citaat van: DFS op 05 maart 2021, 15:18:32 PM
Is dit een kit of zelfbouw? hoe dan ook, prachtig stuk!
Dit is messing zelfbouw. Dit soort locs is eigenlijk bijna niet in de handel te vinden, zeker al geen Belgische, dus zijn we verplicht ze zelf te maken. Maar dat geeft extra voldoening ? (zeker als het lukt) :)

evan

Knap resultaat en het is een enorm leuk model!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mahtoska1

Het resultaat mag gezien worden. Ik kijk uit naar het vervolg.