La Roche - Porphyre

Gestart door RUNE, 11 februari 2021, 22:20:59 PM

Floris


Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Kautenbach

Mooi, vindt het station/depot altijd al sfeervol, nu fraai vervolg, kom maar op met veel platen en verslag :D ;)

RUNE

Tijd om terug in actie te schieten en misschien nog een loc toe te voegen aan het rollend materieel.  Het zijn meestal kleine locs die ik op La Roche laat rijden zoals de Vicinal normaalspoorlocs (kastlocomotieven) type 10, 11 en 12, de kleine stomer type 15 en een serie Cockerill-locs 020T.
Een loc die op deze baan zou passen is de Belpaire Tubize type 27 (Belgisch, klein, Belpaire periode Etat Belge eind 19de eeuw)

Catalogue-Tubize-1911-34-Tz-624-EB-VV-1-VV-101 by rudi nelissen, on Flickr

De info betreffende de ketel van deze loc onbreekt mij nog. Dat zal dus naar vermoeden zijn, hetgeen ik weet is dat de ketel dwars geplaatst is en dat de vuurhaard rechts stond, de schouw vierkant is en aan de zijkant stond (zie foto)
Mocht er iemand zijn die hiervan meer weet dan hoor ik dat graag.

Het materiaal (Messing, hout, motor, wielen, decoder...) ligt klaar. Ik hou jullie op de hoogte van de bouw.
IMG_20210219_111532 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Decapod

Waw, wat een project. Ik volg met veel interesse. Ooit wil ik nog eens een grote voiture Belpaire zelf bouwen, maar dat ligt nog veraf ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

darick69

2 zeer korte beschrijvingen .. 1 in Vapeur en Belgique deel1 p131  en 2e in "les locomotieven a Vapeur de l etat belge a la sncb..Dagant" p 187  helaas geen extra afbeeldingen
 

RUNE

Bedankt voor de tip Eric. Zal er eens naar op zoek gaan.  Weet je misschien of er een beschrijving over de ketel in staat of dat het meer algemeen is ?

Michiel

Mooi project! Betreffende informatie over dit stoomrijtuig, heb je waarschijlijk deze fiche ook al gevonden: http://www.museedelaporte.be/patrimoine/?p=5096
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RUNE

Inderdaad Michiel, kende ik al. Is heel weinig van terug te vinden en al zeker weinig of geen foto's, maar zelfs die ene foto samen met de afmetingen die ik heb, kan al genoeg zijn om een degelijk model te bouwen in H0. Details geven aan een model  en zeker voor de binnenzijde (ketel en interieur), is het voor schaal H0 soms voldoende om een impressie te geven.  Dat is eigenlijk wat we doen met onze hobby, een impressie geven van hoe het was of is.

Decapod

In de database van Trainworld ook slechts twee tekeningen - niet hetzelfde model, vrees ik - en één tijdschriftartikel. Met die tekeningen ben je misschien wel iets.
Heel moeilijk om er info over te vinden. Zou je mogen grasduinen in de archieven van Trainworld? Daar is zeker nog niet alles van geïnventariseerd. De online database lijkt zienderogen te groeien.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

eddy

Dag Rudy,heb hier alle maten en asafstanden van dat stoomrijtuig.Stuur u email adres maar door dan scan ik het in. Groeten Eddy

RUNE

Bij het zoeken op het net, dit tegen gekomen stoommotorwagen nmbs.  Iemand dit al gezien ?
Is in schaal H0 en fabrikant : Husson/Marklin ?

GetContent by rudi nelissen, on Flickr

Rangeerduivel

Citaat van: RUNE op 25 februari 2021, 12:03:40 PM


Knap,
geen link of iets in die aard waar te koop of verkrijgbaar, productnr oid?

;)

Floris

In nederland hadden spoorwegmaatschappijen materieelalbums voor intern gebruik met daarin schetsen van al hun materieel. Heb er een paar op mn flickr staan. Hadden belgische maatschappijen niet zoiets? Tis meestal obscuur spul waar je een beetje via-via aan moet zien te komen... De oude materieelalbums hadden in nederland heel aardige tekeningen.