Spoor 1 in de sneeuw?

Gestart door NielsVV, 10 februari 2021, 09:28:05 AM

NielsVV

Hey,

Ik zie de laatste tijd veel filmpjes passeren op fb van hobbyisten die hun treinen laten rijden door de sneeuw.

Hoe zit het met de lagers na zo een rit? Die roesten toch onmiddellijk vast? Of zijn deze daarop voorzien? Ik vind het zonde voor zo'n duur speelgoed.

Niels
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Klaas Zondervan

Als die goed gesmeerd zijn zullen die toch niet roesten?

stoomlokje

Dat zijn hoogst waarschijnlijk RVS lagers die gebruikt worden.

Klaas Zondervan

Waarom? Autolagers zijn ook niet van RVS en die roesten ook niet onmiddellijk vast.
Ik heb ooit een artikel gelezen over een tuinbaan in N-spoor en die reed ook in de winter.

NielsVV

Ik rij zelf ook met rc auto's en van zodra ik in de regen heb gereden en ik behandel de lagers niet, zijn ze binnen de week vastgeroest.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Klaas Zondervan

Ah, kijk. Binnen een week, dat is niet hetzelfde als onmiddellijk.
Verder blijf ik bij wat ik eerder schreef: zorg dat het lager goed gesmeerd is.
En haal de treinen na het rijden naar binnen zodat ze kunnen drogen.

Dirky

De meeste fabrikanten zullen wel gesloten lagers gebruiken. Die zijn al gesmeerd en weren alle vuil, dus ook water af. Een loc in de sneeuw is niet 't zelfde als een loc in 't water...  :)
en b.t.w., mijn oude modder-race-tamiya RC autookes van 40 jaar geleden hadden ook gewone gesloten lagers en die heb ik zelfs nooit moeten kuisen/smeren...

Havoc

Lagers? Bronzen of messing bussen en inox assen. Als het al geen kunststof lagerbussen zijn. Wat gaat daar aan roesten?
Met vakantie voor onbepaalde duur.