Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Treindienst bij winterweer

Gestart door Klaas Zondervan, 09 februari 2021, 10:10:07 AM

55erke



En de goederentreinen moeten maar ergens geparkeerd worden tot ze het weer " rendabel" genoeg vinden om te rijden. Klanten zullen blij zijn met hun betrouwbaare partner ; het spoor
Zet alles maar op de camion  ;)




Havoc

Citaat van: Karel A.J. op 11 februari 2021, 19:26:53 PM
Hm, elders lees ik dat de laatste keer dat het ECHT in de knoop lag, dat toen de problemen vooral in de noord-zuidverbinding zaten...
Tja, de letterlijke flessehals van het hele treinverkeer in België. Als daar iets mis gaat...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#17
Citaat van: Havoc op 12 februari 2021, 08:28:59 AM

Tja, de letterlijke flessehals van het hele treinverkeer in België. Als daar iets mis gaat...

Waarom gaat men niet onder het huidige niveau? Er zou onder het huidige niveau nog 2 verdiepingen liggen(of is dat een stadslegende) idem aan wat nu de N-Z verbinding is; men zou daar sporen kunnen leggen; maar dan zonder toegang voor de stations Congres en Centraal.
Maar misschien is het niet zo simpel   
 

Karel A.J.

Kijk maar eens hoever men daar van de Zenne verwijderd zit, dat is bangelijk weinig.
En graaf maar eens een tunnel onder het niveau van een rivier maar wel parallel eraan - ge ziet dat van hier!
(dat noemt men: rijmen en dichten zonder ... op te lichten :) )

Het is allemaal niet onmogelijk, natuurlijk, maar het is heel complex en dus heel duur; en in deze bananenrepubliek is er een eindeloze reeks van vergunningen te bekomen vanwege een even eindeloze reeks van bevoegde overheden.

Technisch: op niveau -1 zit daar de noord-zuidverbinding, op -2 rijdt de metro oost-west. De enige mogelijkheid is om op -3 een nieuwe noord-zuidverbinding te graven, met ondergrondse stations Brussel-Zuid en ofwel Centraal ofwel Noord. Heel schoon, maar wie gaat dat betalen?

rgp

Karel,

Er is ooit een studie over gemaakt (10 jaar geleden ?), zou beginnen op Klein Eiland en bovenkomen tussen Brussel Noord en Schaarbeek, met stations in Brussel Zuid, Centraal ? en Brussel Noord.

Technisch mogelijk, maar de kostprijs bedroeg 5 jaar het volledige investeringsbudget van de NMBS.

Roland

janieburton

Is het waar dat onder de huidige Noord - Zuid verbinding nog 2 verdiepingen aan identieke caissons zitten als de huidige N-Z verbinding of is dat en stadslegende?
 

rixke rail

Janie en de anderen,
Misschien moeten jullie DIT eens lezen.
Misschien is het dan een beetje duidelijker ...  :-X
Er zitten wel nog een paar verborgen ruimtes in Brussel-Centraal blijkbaar.
Grootspoorse groeten
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Thommy

Citaat van: rgp op 04 maart 2021, 21:10:05 PM
Karel,

Er is ooit een studie over gemaakt (10 jaar geleden ?), zou beginnen op Klein Eiland en bovenkomen tussen Brussel Noord en Schaarbeek, met stations in Brussel Zuid, Centraal ? en Brussel Noord.

Technisch mogelijk, maar de kostprijs bedroeg 5 jaar het volledige investeringsbudget van de NMBS.

Roland

In studies maken zijn we in België top. Net als budgetten uitgeven dat we niet hebben (volgens mij is de kwalificatie om te starten bij het rekenhof niet meer als: hallo, ik kan werken met een rekenmachine. Perfect aangenomen. En na het 1e jaar, ooh maar 10keer boven de echte inkomsten, goed gedaan)

Nu, zaken ondertunnelen kan, kijk naar het andere project oosterweelde. Maarja, de hoeveelheid reacties en alternatieven dat weer gaan boven drijven tot het duurder en tot het idiote grenst
Greetz

Thommy

stefanic

Ik ben er al zeer lang van overtuigd dat de enige (en dan nog maar gedeeltelijke) oplossing is: naar boven, en niet naar beneden:
Je houdt de huidige NoordZuidverbinding (NZV) voor de belangrijke DOORgaande verbindingen. En in Brussel-Noord en Brussel-Zuid bouw je een verdiep BOVEN de huidige sporen, met kopsporen. Dus een beetje de situatie 'pre-NZV'. Daar komen dan een deel treinen aan die dus hun terminus hebben in die stations. Reken daar sowieso al alle P-treinen bij! Doorgaande reizigers (reizigers die niet DOOR Brussel moeten, maar wel verder (Brussel-centraal of het andere 'uiteinde' van de NZV) en die om welke reden dan ook niet op een doorgaande trein zitten, kunnen nog steeds overstappen. Mogelijk kan bekeken worden om één van de 3 kokers van de NZV exclusief te voorzien voor een pendeldienst Noord-Zuid bv. om de 5 minuten.
In ieder geval gigantisch veel eenvoudiger en goedkoper, dan een nieuwe tunnel op niveau -3, die vertrekt in Schaarbeek en ook in Brussel-Zuid nog steeds onder de grond zal zitten (cfr Roland z'n berichtje)

En geloof me, met de werven die momenteel nog gepland zijn, zouden dergelijke terminussporen zeker erg nuttig zijn, want een trein laten keren in Brussel-Noord, op een van de 12 sporen, kost erg veel capaciteit. In plaats van pakweg 5min gebruik door één doorgaande trein (20 treinen per uur dus), zit je direct aan 15 minuten (4 treinen per uur dus).
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

nmbssncb

In Nederland is behoorlijk bezuinigd op het vorstvrij houden van wissels (vernam ik uit de 'niet-valse' media)
Tel daarbij op dat door de Covid-19 pandemie er veel minder treinreizigers en forenzen zijn, en dat is een 'meevaller' voor de NS en een goede reden om alle treinen aan de kant te zetten bij bar weer.
Of er wel treinen hadden gereden zonder de pandemie is maar de vraag.  Maar geen treinen onder normale omstandigheden - geen pandemie, wel sneeuw en ijs - dat levert vooral schade aan de economie waarvan de NS niet direct last heeft (wel werkgevers en werknemers).

De NS is een private onderneming (en geen nutsbedrijf) met één aandeelhouder: de Nederlandse Staat.  De politieke kleur van de regering bepaalt hoeveel de NS mag investeren (of mag kosten aan 'investeringen' i.e. subsidies).


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

rgp

Thommy,

Moest de ware redenen van die maal 10 openbaar gemaakt worden, dan kruipt de helft van de vlaamse arbeiders/ leiders/ ondernemers in de grond van schaamte.
Na 40 jaar ervaring: wilt te gepakt worden, laat een inlandse aannemer het uitvoeren: 80% kans op succes

Roland

janieburton

Citaat van: nmbssncb op 06 maart 2021, 13:16:03 PM
........voor de NS en een goede reden om alle treinen aan de kant te zetten bij bar weer.


Als men op voorhand alle treinen afschaft dan vermijdt men de klachten van de ontevreden reizigers over treinen die met vertraging rijden