Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Treindienst bij winterweer

Gestart door Klaas Zondervan, 09 februari 2021, 10:10:07 AM

Klaas Zondervan

In Nederland heeft het treinverkeer ernstig te lijden van sneeuw en ijs. Zondag reed er helemaal niets, gisteren en vandaag mondjesmaat.
Hoe is dat in België? Ik hoorde op radio 2 dat de lijn van Brussel naar Rijssel gesperd is door een defecte bovenleiding. Maar verder geen berichten van uitval. Dat suggereert dat verder alles gewoon doorrijdt. Is dat zo?

Michiel

Ik pendel niet meer en heb geen eerste-persoonservaring, maar kan wel zeggen dat hier in het Brusselse bijna geen sneeuw ligt. Mogelijk een cm of 3. In het Antwerpse blijken er een paar defecte wissels, maar voor de rest lijkt het vrij normaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#2
dat kan toch voor U geen probleem zijn jij rijdt overal met de fiets heen,nu moet je je fles water wel inruilen voor een koffiethermos ;)

FREMO e.V. - afd België

Bom Dia,  Hej, Gute Tag, Hallo, Hello, Bonjour,

Hier in het zuiden is er geen enkel ernstig probleem voor het ogenblik, dit op de lijnen 162 ( wel werken maar geen extra problemen ), lijn 165 passagiers en goederen normaal, Lijn 166 idem en lijn 167 veel grens overschrijdende bewegingen. 

Dat als informatie,
Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Ook in het noorden van het land (lijn 12) voorlopig niet zo veel problemen gemerkt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

bij het traditioneel sneeuwrellen op het hollandse buurforum kwam deze opmerking langs, nouja, weten jullie verder genoeg...
"Maar wat wil je nu zeggen Floris? Dat men die sneeuwhopen had moeten opruimen?"

Klaas Zondervan

Dat bedoelde ik met mijn vraag. Ik vind het wel heel typisch dat die sneeuw- en vorstproblemen precies bij de grens ophouden.

evan

In Nederland is ook veel meer sneeuw gevallen dan in België.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

Dat is sowieso 1 deel van het verhaal (en dr was hier en daar ook echt flink sneeuw en wind en zo, dat dat problemen geeft is duidelijk), maar wat klaas zegt, dat de problemen (nouja het compleet onmogelijk zijn om ook maar 1 trein te laten rijden) heel toevallig exact bij de grens ophielden is een ander deel. :P

C.B.

Nu ja , in NL was de sneeuwval wel een pak erger dan bij ons.
Het meeste was provincie Antwerpen (ook regio Aachen tot Duisburg was het volle sneeuw.)
Alleen laten ze bij ons wel alles nog rijden (althans proberen toch) maar je moet de bijkomende storingen erbij nemen. (materieelstoringen en bevroren wissels)
In NL is het meteen de boeken toe. Daar mag niks meer rijden tot de storingen weg zijn.

Er stonden in Duitsland ook veel (goederen) treinen uitgeweken die bestemming NL hadden.

Ik had gisteren zelfs een trein bij die in normale omstandigheden nooit België aandoet (De Milano Shuttle - Chiasso SM - Lage Zwaluwe/Moerdijk) die al een paar dagen in Koblenz stond en naar Antwerpen moest om daar uit te wijken. :D



Trein 47592 Koblenz Lützel - Antwerpen (ex 40058 Chiasso - Moerdijk / Lage Zwaluwe) te Botzelaer.

Zie het verschil , dit was eergisteren:

 

Links regio Duisburg en rechts een uurtje verder Keulen Eifeltor.
Groetjes.
Claudio.

2012

in NL heeft men wel vaker "de stekker eruit getrokken" bij minder goeie meteo-omstandigheden.
In belgie lopen ze dan te klagen dat er veel vertragingen zijn, maar we rijden wel, soms mondjesmaat.
Met die storm vorig jaar was ook zoiets, in NL alles stop ... in belgie ... snelheidsvermindering naar 80 per uur op ganse net voor de rest van de dag :-)
ik deed toen De Panne naar Landen, was op een zondag, tegen dat in Landen was had wel ne nodige retard, maar iedereen was wel op zijn bestemming geraakt.

Deze keer heeft het idd mee gesneeuwt in NL dan hier, maar als omgekeerd zou geweest zijn dan zou men hier niet beslist hebben om verkeer stil te leggen, verder doen met de mogelijkheden en storingen die er zijn, we geven ni op^:-)

Havoc

Bij zoiets als een spoornet geeft het minste dat er gebeurt wel meestal een kettingreactie die ver doorloopt.

Nu ja, moesten we in België opgeven bij het minste we zouden niet veel treinen hebben die rijden. Er gebeurt hier zoveel dat een dag zonder ergens problemen moeilijker is dan wanneer er wel iets gebeurt. We zijn dat niet gewoon als alles goed gaat!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

55erke


Hebben ze in België ook niet iets meer ervaring met sneeuw en vorst aangezien het in de Ardennen tog aanzienlijk meer vriest en sneeuwt dan in de lagere gebieden ? 
Allemaal nog niets vergeleken waar ze in de alpenlanden allemaal door moeten 😁😁
Groetjes

Karel A.J.

#13
Hm, elders lees ik dat de laatste keer dat het ECHT in de knoop lag, dat toen de problemen vooral in de noord-zuidverbinding zaten...

Voorzover ik begrijp:
BE besteedt veel meer moeite en geld om de treinen te blijven laten rijden, ook al het eens wat moeilijker gaat - en slaagt daar zeer behoorlijk in, al heeft het een stevige kostprijs.
NL besteedt liever wat minder geld - want er zijn toch niet ZOveel van die lastige dagen in een gemiddeld jaar - en gooit dan liever vantevoren de handschoen. Dat heeft het voordeel van de duidelijkheid :)

Hierbij baseer ik me vooral op de discussie (waarbij enkele insiders betrokken zijn, lijkt me) op https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=43&t=14732

PietB

Citaat van: Karel A.J. op 11 februari 2021, 19:26:53 PM
NL besteedt liever wat minder geld - want er zijn toch niet ZOveel van die lastige dagen in een gemiddeld jaar - en gooit dan liever vantevoren de handschoen.
Kunnen de managers van het uitgespaarde geld meer bonus ontvangen.