Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

airbrush probleem

Gestart door den T, 09 februari 2021, 09:50:12 AM

Decapod

Citaat van: guy holbrecht op 09 februari 2021, 23:40:29 PM
Ik gebruik daarvoor een ultrasoon toestel waar de nozzle en andere metalen losse onderdelen zoals de naald, de verfbeker en dergelijke een dertigtal minuten in gaan.

Waar vind je dat aan een schappelijke prijs, Guy? Aanraders?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

guy holbrecht

Ik heb mijn exemplaar (Digital Ultrasonic Cleaner VGT-2000) ooit gekocht op de eerste Mobexpo tentoonstelling. Ik twijfel nog even welke verkoper het was, ofwel Artobi ofwel Obeeliks. Momenteel staat er op de site van Artobi (Modelairtools) een exemplaar van Blaupunkt aan €49.95. Dat lijkt mij echter geen digitaal model. Een digitale versie kost blijkbaar zo'n €20 meer.

Decapod

Dat valt nog goed mee. Gebruik je het ook om messing/witmetaal proper te krijgen voor je het primert?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

guy holbrecht

Daar heb ik het nog niet voor gebruikt. Witmetaal en messing wordt hier met een oude tandenborstel en wat tandpasta onder warm water gepoetst voor het primeren, vooral dan om de resten van soldeerflux weg te krijgen.

den T

Momenteel staat er op de online shopsite van Lidl  (onder de rubliek klussen)een ultrasoonreiniger voor 28€.   Ik heb zelf geen ervaring met dit toestelletje.
groeten
Julien

Rangeerduivel

Citaat van: den T op 10 februari 2021, 18:45:57 PM
Momenteel staat er op de online shopsite van Lidl  (onder de rubliek klussen)een ultrasoonreiniger voor 28€.   Ik heb zelf geen ervaring met dit toestelletje.
groeten
Julien

De vraag is natuurlijk; welke kwaliteit kan je voor die prijs verwachten?
Als het is zoals die éénmalige dingen van de Aldi, daar blijf je ook liever vanaf!

;)

svvander

Ik heb er eentje gekregen van mijne pa (Een oud spul, waar 'm zijn munten en horloge mee proper maakte). Mijn pistolen passen er juist in. Ik gebruik het nu vooral om mijn 3D prints te kuisen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be


Rangeerduivel

Ja die prijzen maken het tenminste toch wat geloofwaardiger.
Ik heb meerder materiaal van HBM en het is kwaliteit/prijs verhouding tamelijk goed

;)

Floris

algemeen qua airbrush en oplosmiddel: tot dusver vond ik thinner altijd goed genoeg werken om dingen los te krijgen. In een airbrush zitten vaak 2 soorten afdichtingen, die voor lucht (niet oplosmiddelbestendig) en voor verf (meestal wel oplosmiddelbestendig). Als je een spuit los wil weken, kijk of t luchtkraantje eraf kan, dan pas in t oplosmiddel. De naald als t moet met geweld uit de spuit tangen heb ik al vaker gedaan, ja t kan, maar als je t niet helemaal handig doet heb je goeie kans dat ie krom raakt. Is vaak wel weer te richten (al een paar keer gedaan) maar dat t niet ideaal is lijkt me duidelijk. Ik bewaar zelf mn airbrush altijd (zonder luchtkraantje!) in een pot thinner.

floere

Opgelet met MEK, staat op de lijst van kankerverwekker. Heel goed spul maar goed ventileren!

SuSke

Ik spoel mijn pistool elke keer goed, eerst met water, daarna met cleaner om daarna de beker goed proper te maken.
Om de zoveel tijd (en zeker wanneer ik weet dat ik het niet direct meer nodig heb) gaat het uit elkaar en in een potje met cleaner.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Ik heb ooit een tip gekregen om dit met ruitenkuis-product te doen.
Nu, ik doe het eerst met lauw water, goed uitspoelen, dan met in de ultrasone met een beetje ruitenkuis-product. Dan het vuil er zoveel mogelijk met een watenstaafje (voor zover nog nodig) uithalen, warm water spoelen, goed afdrogen en dan droogspuiten. Ik haal deze wel altijd helemaal uit elkaar. Zeker de naald en de sproeikop maak ik helemaal proper.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RUNE

Tip voor de naald van de airbrush. Na het reinigen nog even polieren met tandpsta, dat maakt de naald extra glad, en aldus een beter spuitresultaat.

loco

Allemaal mooie en bruikbare tips. Sommige wat minder. Maar ik ben eigenlijk eens benieuwd of Julien (Den T) verlost is van zijn probleem, en hoe hij het uiteindelijk heeft klaargespeeld om zijn naald los te maken.