Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

airbrush probleem

Gestart door den T, 09 februari 2021, 09:50:12 AM

den T

Beste allemaal
bij mijn Harder -Steinbeck Focus airbrush pistool zit de naald vast. Ik probeerde het al los te weken door het pistooltje in een reinigingsprodukt voor ramen te week te leggen, maar voorlopig geen beterschap. De naald blijft vast zitten.
Heeft iemand een oplossing voor?
groeten
Julien

loco

Ik heb het probleem ook eens voor gehad. Ik heb toen mijn airbrush naar Obeelix in Antwerpen gebracht waar ik hem ook gekocht had. Jan heeft het toen kunnen herstellen. Ik weet ook niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen. Ik weet ook niet meer wat de oorzaak was, maar ik vermoed dat het vet (een soort vasalinevet) dat ik er aan had gedaan wel eens voor de problemen zou kunnen gezorgd hebben. Maar met zekerheid kan ik dit niet bevestigen. Sindsdien besteed ik meer tijd aan het kuisen van mijn airbrush dan aan het spuiten zelf.

krispy

Gewoon helemaal uiteen halen zou ik zeggen , of eventjes in thinner leggen
Ik zou het voorste gedeelte (punt)los schroeven , achterste helft verwijderen en als de naald niet loskomt uit het middelste opnieuw laten weken , en daarna desnoods met kracht langs achteren uittrekken
Waarschijnlijk zit er ergens verf vastgeplakt
Ik haal mijn pistool telkens volledig uit elkaar voordat ik het voor langere tijd wegleg , dan heb ik zô problemen ni voor😉
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Rangeerduivel

Als het echt niet lukt om ze uiteen te halen ze in zijn geheel in een badje aceton leggen, niet ideaal voor de dichtingen maar in 't oog houden en ze er zodra er beweging in zit er terug uithalen
Dan idd volledig uit elkaar halen en poetsen maar!

;)

Michael

Julien, mooi airbrush pistool de focus, gewoon doen wat Kris heeft geschreven, nozzle eraf halen, achterstuk eraf, schroef van de naald een stukje los draaien, in een handwarm badje water leggen en dan de naald er uithalen via de achterkant, desnoods met kracht. Een volgende keer na gebruik alles uit mekaar halen en goed schoonmaken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

den T

hallo
alvast bedankt voor de reacties
Ik ga al een en ander uitproberen
groeten
Julien

raf

Ik trek steeds als ik gedaan heb en na het proper maken de naald een beetje terug zodat ze niet meer in de nozel steekt.
Zo is de kans op vast zitten iets minder.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

Iets meer info zou welkom zijn, waar zit het probleem? Wat voor een verf is er gebruikt? Komen de kopen nozzle wel los?

den T

Citaat van: Martin Welberg op 09 februari 2021, 17:20:49 PM
Iets meer info zou welkom zijn, waar zit het probleem? Wat voor een verf is er gebruikt? Komen de kopen nozzle wel los?

Jawel , de nozzle heb ik al los gekregen en de schroefstukjes aan de achterkant zijn er ook af,
maar de naald krijg ik niet van plaats. Ik moet nog achter aceton gaan en dan kan daarmee proberen maar mogelijk is er nog een andere oplossing.
Ik vermoed dat ik er de laatst maal watergedragen verf mee gespoten heb.
Ik hoop dat er nog iets te redden is.
groeten
Julien

Peter

#9
Julien,
Het beste middel is MEK (methyl ethyl Ketone)
Een nachtje laten inweken maar pas op en doe dat buiten want MEK is niet bepaald gezond en niet geschikt voor kunststof
Met vriendelijke groeten
Peter

den T

Citaat van: Peter op 09 februari 2021, 18:40:13 PM
Julien,
Het beste middel is MEK (methyl ethyl Ketone)
Een achtje laten inweken maar pas op en doe dat buiten want MEK is niet bepaald gezond

Peter,
Waar vind ik dat product?
groeten
Julien

Havoc

André Thiry in Leuven heeft dat in het gamma.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

MEK kan je makkelijk zelf maken, het is ideaal om bvb plasticard mee te kleven, het is gemaakt uit produkten die relatief gemakkelijk en goedkoop bij de drogist vekrijgbaar zijn
Het doet de plasticard plaatselijk smelten, hij vloeit in elkaar en hardt snel weer uit door de vluchtigheid van het produkt, daardoor ontstaat een onbreekbare las.
Een beetje dezlfde werking als de KIBRI lijm 9996 die je nu nergens meer kan kopen

;)

guy holbrecht

Toch wel even opletten met MEK. Persoonlijk kreeg ik daar hoofdpijn van tijdens het werken/verlijmen van plasticard.
Wat betreft het spuitpistool ben ik voorstander van dit na elk gebruik grondig te reinigen. Ik gebruik daarvoor een ultrasoon toestel waar de nozzle en andere metalen losse onderdelen zoals de naald, de verfbeker en dergelijke een dertigtal minuten in gaan. Daarna zijn deze weer zo proper als nieuw. Wellicht daardoor gaat mijn airbrushpistool al meer dan 20 jaar perfect mee.

Martin Welberg

MEK is echt niet nodig, als het acryl is wat je het laatst gebruikt hebt dan zet de spuit maar in de isopropylalcohol..