Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Programmeren decoder lukt niet door kortsluiting

Gestart door modelbaanHO, 07 februari 2021, 17:35:29 PM

modelbaanHO

Ik heb zopas een Mehano ICE treinstel gekocht (cat.nr. 2368) en heb er een ESU decoder (art. 54611 LokpilotDCC V4.0)  ingeplugd
Standaard staat de decoder ingesteld op 3 en op dat adres werkt alles en rijdt het treinstel.
Mij mij thuis op het programmeerspoor (= Roller tester) en gisteren nog op de clubbaan.

Maar wanneer ik probeer om de instellingen van de decoder te lezen of nieuwe instellingen probeer weg te schrijven geeft de software de melding:
"Error reported by digital system: shortcut detected". De uitleg bij deze melding is dat het een terugmelding is die door de centrale wordt gegeven en niet noodzakelijk van de loc of de decoder komt. Zo begrijp ik het toch.

Letterlijk uit de helpfunctie van de software
Error reported by Digital System
Problems reported in this way are always caused by hardware reasons. TrainProgrammer™ does not communicate with the decoder directly. Instead it sends a command to the digital system, that directs the digital system to send commands to the track for reading or writing of decoder values. In case of read or write errors the digital system sends an error message back to the computer. This error message is finally displayed by TrainProgrammer™.

TrainProgrammer™ usually has no other means, that help avoiding or solving such problems, than displaying the error message received by the digital system. The problem is to be solved on hardware level, in most cases on the track connection between digital system and decoder. Please refer to the troubleshooting hints for further information.   


Wanneer ik een andere locs op het programmeerspoor zet kan ik bij die locs de decoder uitlezen en programmeren.

Ik gebruik een ROCO Centrale 10830 MultiZentralePro in combinatie met de software TrainPorgrammer van Freiwald

Ik las in het draadje van Michiel dat hij een soortgelijk probleem had.
Citaat van: Michiel op 07 februari 2021, 15:38:19 PM
De Zimo geeft kortsluiting aan, maar de motor draait op het programmeerspoor. Alles doorgementen en geen korstluiting in de bedrading. Waarschijnlijk een impedantieprobleem van de motor.

Ik heb op het internet gezocht naar mogelijke oorzaken maar niets gevonden.

De decoderaansluiting is 8-polig. Volgens mij heb ik hem juist ingeplugd (volgens de tekening die is bijgevoegd) Maar er staat nergens een teken waar de 1 (of oranje draad) moet zitten.
Ik heb de decoder al een keer omgedraaid, maar eigenaardig genoeg werkt alles (lichten aan/uit & wissel + snelheidsregeling) in de beide aansluitstanden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Rangeerduivel

Luc,
De decoder verkeerd inpluggen zal enkel tot gevolg hebben dat de lichten niet branden, dat zal dus niet de oorzaak zijn van kortsluiting.
Het euvel moet dus ergens anders zitten...

;)

Michiel

Bij mij is het tijdens het uitlezen van de decoder op het programmeerspoor dat hij korstsluiting aanduidt (Lenz LZV100+decoderPro), maar de motor draait wel even tijdens de detectietest. In mijn geval vermoed ik dat de oude Zimo niet overweg kan met de impedantie van de ankerloze motor (speculatie van mij). Ik hoop met een moderne decoder het probleem niet meer te hebben.

Geen idee hoe het bij jou zit. Sorry.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

darick69

Heb ook al zulke problemen gehad met de MMpro... ik gebruik dan de losse Esu programmer op de PC en schrijf op deze manier Cv..   Misschien problemen met mogelijks een powerpack op de decoder??
 

krispy

Zit er in die loc(stel) soms een ingebouwde powerpack , niet een los van esu maar op bassis van elco?
In de handleiding van de loksound 4 of 5 staat er ergens dat dit soms problemen geeft , er staat ook vermeld wat je dan zou moeten doen , dacht dat het iets heefd te maken met de snelheid  van de data die moet worden aangepast
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m