Opnieuw begonnen met de hobby...

Gestart door NielsVV, 07 februari 2021, 16:15:46 PM

NielsVV

Hallo,

Enkele jaren geleden ben ik gestopt met modelspoor en heb ik alles verkocht om een Lego baan te beginnen. Wel, het begint terug te kriebelen om opnieuw te beginnen. Vooral om terug te kunnen 'knutselen', hier kijk ik nog het meeste naar uit.

Heb onderstaande baan getekend. Deze bevat 3 niveaus, waarbij het bovenste een station met opstelplaats bevat en de 2 andere niveaus zijn schaduwstations. R1 bochten heb ik bewust gemeden en probeerde steeds zo groot mogelijke bogen te maken. Had graag gehad dat jullie er eens een kritische blik opwerpen. Baan zal volledig automatisch met de pc (iTrain) bestuurd worden. Rails worden Marklin C-rails. De baan meet 180 x 500cm en is rondom toegankelijk.






Alvast bedankt,
Niels
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

svvander

Ik volg (maar ik volg al veel hier op 't forum  ;)).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

180 cm is vrij breed, hoe ga je in het midden van de baan geraken?
als er enkel rails ligt gaat het nog,maar eens je met scenery begint hoe ga je dat dan doen?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

NielsVV

Is 90cm, want kan rondom de baan lopen. De baan word gebouwd op 60cm hoogte,  dus vermoed en hoop dat dit wel gaat lukken.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Belgaboy

Aan je baan werken op een hoogte van 60 cm is een aanslag op je rug...ik kan het weten ik heb mijn baan er kunnen voor afbreken.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

svvander

Wat is de ideale hoogte? Ik heb van veel mensen al gehoord, de hoogte dat je op een bankje er kan bijzitten en overal nog aan kan. Maar als ik dat zou doen, dan kan ik geen schaduwstation onder mijn baan bouwen, want dan moet ik me daar te veel voor bukken. Dus hoe meet je dit nu het beste uit?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Belgaboy

Sven,
Ik heb momenteel mijn baan op 80 cm hoogte gezet, daar kan ik met een rechte rug perfect aan werken.
De baan wordt 75 diep en dan is jouw truukje met het bankje een perfecte oplossing om er achteraan nog goed aan te kunnen. Sinds de aanpassing heb ik geen rugklachten meer gehad bij werkzaamheden aan de baan.
Mijn schaduwstation staat wel achter de hoofdbaan en niet eronder.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Karel A.J.

Dit is helemaal niet mijn kopje thee, maar de bezorgdheid om "overal vlot aan te kunnen" lijkt mij terecht en relevant - op welke bouwhoogte dan ook. Is het geen idee om in de rode baan een "bluts" te maken aan de noordkant? ttz de 180 graden aan de linker- oftewel westzijde uitbreiden tot 225 graden, en dan zo dicht mogelijk tegen de rest van het rode spoor verder?

OlivierV

Niels, ik zou wel de slanke marklin c-rail wissels gebruiken en die hosentrager in het groene gedeelte via "zelf bricoleren" maken. Tom (reeves destijds op het forum) heeft het je succesvol voorgedaan.

Eventueel in het zicht ook K-rail flex gebruiken voor rechte stukken, je kan dan voor je station een lichte boog gebruiken aan de perronsporen alsook onderin...

De groene bochten links zou ik met de ruimst mogelijke C-rail stukken aanleggen, deze komt allicht volledig in het zicht en dan hebben de rijtuigen geen overdreven lelijke overhang. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

floere

Hey, sinds een aantal maanden volg ik hier het forum. Ik heb de zolder afgemaakt en beschik over 4 op 5 meter om mijn baan uit te werken. Het nadeel is het hellend dak, ongeveer 1 meter10 langs de zijkant. Ben reeds begonnen met proberen om een baan uit te leggen met marklin m-spoor (nostalgie). Door een idee van mijn vrouw zou ik eventueel de mogelijkheid kunnen  hebben om iets  uit te werken op een andere plaats van 5 op 6 meter met het voordeel dat ik overal rechtop kan staan( zijkant hellend dak 1,8 meter). Zitten er hier op het forum goede planners waar ik in contact meekan komen? Grt floere.

SuSke

Floere Patrick, de beste planner ben je zelf. Jij weet tenslotte met wat je wil rijden en wat je wil uitbeelden.
Zet zelf een paar ideeën op papier, eerst in grote vlakken wat je wil namaken (bubbels), dan welk verkeer er tussen de verschillende bubbels moet rijden.
Dan op zoek naar de maattabellen om te zien hoe groot een wisselstraat is (en schrikken).
Dan heb je al een basis idee en dan kunnen we je verder helpen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

floere

@suske, het grote idee heb ik al, tijdperk 3 en 4 dwz stoom en diesel bij DB. Schaduw station, draaiplatform met locloods. Verder 2 stations en wat industrie. Het algemene idee is er maar de uitwerking niet. Grt.