Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Chocoladebruin.....

Gestart door mva_leretour, 06 februari 2021, 13:48:52 PM

mva_leretour

Dag iedereen,

Is er iemand die zou mij kunnen zeggen welke kleur (RAL code) past voor EB/BS goederen wagen ? Hetzelfde vraag voor mij T4  die "bijna" ::) klaar is ?

Michel 

Michiel

#1
goederenwagens: hierin wordt onderscheid gemaakt tussen open wagens, gesloten wagens, box-wagens, gesloten trucks en goederenpakwagens
- open wagens: bronskleurig met witte opschriften
- gesloten goederenwagens: groen met witte opschriften
- box-wagens (wat dit ook moge wezen?) bruin met zwart ijzerwerk, opschriften in chroomgeel
- gesloten trucks (mij ook onbekend)bruin met zwart ijzerwerk en chroomgele opschriften
- goederenpakwagens: bruin met witte opschriften.

Over RAL weet ik niets, en in 1890 bestond RAL ook niet, dacht ik.  ???

Op de Spoorse Zolder van Tassignon is ook ergens een beschrijving van de kleuren gebruikt bij de Belgische Staatsspoorwegen, maar ik vind het niet meteen terug.

Ik ken geen T4 van bij de Belgische Staatsspoorwegen. Over welke T4 heb je het?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#2
zie  artikel + foto's in MSM 202 :           " Station van Bouwel   A°1910 "         mét  Etat-materieel .....bruine wagentjes





Michiel

T4? Gaat het misschien over het type 4 uit 1878?


Foto: Rixke Rail's Archives
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mva_leretour


Rangeerduivel

Citaat van: mva_leretour op 06 februari 2021, 15:30:46 PM
;) ;)


O prachtige machine, waar vind je die?
Deze zou ik ook wel op mijn rommelzolder willen...
Is dat HO?
Indien mogelijk een link aub!

;)

mva_leretour

Link bestaat niet... Vanuit mijn kelder  ;D
Scratch build In O .... Bijna een jaar dat ik ben bezig


Rangeerduivel

Ach zo, amaai, je moet het maar doen toch! knap...

;)

Kris

Hallo,
Eindeliijk nog eens iemand zoals ik die Belgische spoor 0 modellen bouwt

Prachtig model  voor het bruin nemen ze normaal Ral 8017 schocoladebruin , alhoewel ik 8016 mahoniebruin die een tintje lichter is meer mijn voorkeur is en mengeling van de 2.?
Kris


loco

Indien je de loc in chocoladebruin wilt schilderen, dan heb je ral 8017 nodig. Dit is gebaseerd op de schaalmodellen van de NMBS die nu in het spoorwegmuseum in Schaarbeek vertoeven.
Maar eigenlijk is dit bruin maar een korte periode gebruikt en vaak ook nog voorzien van een rood/zwarte sierbelijning.
Omdat ik de geschiedenis van het type 4 niet ken zou ik je willen verwijzen naar de boeken van Phil Dambly. Daar vind je ergens een beknopte beschrijving van de kleuren die indertijd gebruikt werden bij de BS.
Voor de goederenwagens kan ik je jammer genoeg niet verder helpen. Ik zou het zelf ook nog moeten uitzoeken. Ik zou eens een kijkje nemen naar de tentoon gestelde schaalmodellen in het spoorwegmuseum. Maar ik vrees dat er een aantal achter gesloten deuren staan te wachten op betere tijden.

Michiel

Ik heb de indruk dat het Etat Belge bruin nogal erg varieert, van donker chocoladebruin (zoals hierboven voorgesteld), over middelbruin (schaalmodel; type 36 in Train World) tot een licht bijna oranje-bruin, zoals het type 18 en Land Van Waas in Train World. Je bent dus vrij in het kiezen van je soort bruin, want in 1880 bestond RAL nog niet. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#11
>     zie  artikel + foto's in MSM 202 :      " Station van Bouwel  A°1910 "   door Hugo De Bot             mét  Etat-materieel    >

citaat:   " Alle locomotieven zijn geschilderd in het bruin dat voor 1930 door de "Belgische Staat" gebruikt werd.  In model gebruik je hiervoor best
RAL  8002  of  Humbrol  133   .         Ook het goederenmaterieel .... groen voor de gesloten en bruin voor de open wagens ...."


>     https://www.ralkleuren.com/ral-classic/bruintinten        RAL  8002         RAL  8016          RAL 8017


mva_leretour

Ja ik heb ook den indruk dat als men die periode probeert te benaderen een beetje "kreativitieit" noodzakeliik is  :)

mva_leretour

Terug naar MSM 202... Ral code was inderdaad aangeduid en ook het kleurverschill tussen Open en Gesloten goederen wagen  ;)