Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Baanverlichting

Gestart door marimon, 01 februari 2021, 14:42:41 PM

marimon

Ik heb voor mijn straatverlichting led-lampjes (warm wit), weerstanden en een trafo 12V/DC gekocht.
Is volgende type schakelaar van het juiste type om deze led's te laten aangaan: Tuimelschakelaar 250 V/AC 1.5 A 1x uit/aan Continu
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner


Karel A.J.

#2
De 250V~ is ruim voldoende, in alle geval.
De 1,5 amp is voldoende voor héél veel licht, ik denk niet dat ge nog maar aan 0,5 amp zult komen.
Dus ja, het zal allemaal wel goed zitten. Het kan nooit kwaad van de ledjes eens recht aan de voeding te hangen en dan de stroom te meten - meten is weten!
Wilt ge overigens niet overwegen om het ledlicht regelbaar te maken? PWM is dan het toverwoord, er circuleren zat schema's op het www en natuurlijk zijn er ook kant-en-klare moduletjes, in China en elders.
Derde optie is om de LEDs te sturen (inclusief helderheid) vanuit een Raspberry of een Arduino - zeker met een Arduino is dat een klusje van niksmendalle.

(en als ik even mag zeuren over mijn favoriete  onderwerp "terminologie": ge kunt geen trafo 12V/DC gekocht hebben want dat bestaat er niet en dat kan ook niet bestaan. Een transformator produceert per definitie altijd wisselstroom. Vermoedelijk hebt ge een netvoeding gekocht, ook wel genoemd "adapter").

marimon

Thanks Johnny,
Karel, het is inderdaad een stekkernetvoeding 240V - 12V/DC - 1A
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Karel A.J.

Ok, prima. Als het voedingske max. 1 amp kan leveren dan zal de schakelaar nooit teveel stroom te verwerken krijgen, hij kan immers 1,5A aan.

Tip: ik kom zelden tot nooit in kringloopwinkels, maar laat me vertellen dat er daar vaak een hele doos of bak staat met zo'n stekkervoedingskes, voor weinig geld.

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Waarom zou dat licht regelbaar moeten zijn? En waarom met PWM? Eenmaal wat proberen met weerstanden en als je een acceptabel resultaat hebt niet meer aankomen.

Wat de terminologie betreft: zuiver taalkundig is het woord transformator één van de vele woorden die je kunt vertalen met omvormer. En een omvormer kan best 12VDC maken uit 230VAC. ;)