Pierre's geknutsel met Loc's en wagons en ander rollend spul in N.

Gestart door Pierre, 30 januari 2021, 15:35:53 PM

Pierre

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb maar ja ... Er zijn meer dingen dan treintjes. Voorjaar dus de tuin en fotografie slikt ook de nodige tijd. Bovendien heb ik ook nog mijn auto restauratie project en het is nu een lekkere temperatuur in de garage. En niet te vergeten mijn H0 baan.

Maar goed toch wel wat gedaan. Op Marktplaats voor heel weinig een N locje op de kop getikt. Liep niet en er zaten aan weerskanten smetplekken in de kap. Een pantograaf ging niet naar beneden en de andere niet omhoog.



Bij openmaken was al snel duidelijk waar de smeltplekken vandaan kwamen. Het hele printje is afgefikt. :o 



Ik heb het printje losgemaakt en alle zooi die daar op zat er afgeknipt. Zal wel iets van digitale rommel zijn waar ik toch niets mee heb.





Wat verder gesloopt en het motortje schoon gemaakt in een badje met wasbenzine en getest. Motortje loopt prima dus na een drupje olie alles weer netjes in elkaar gezet.





Het enige wat ik op de print heb gesoldeerd zijn twee diodes voor de wisselende verlichting.



Dan is de kap aan de beurt. Ik heb zo goed mogelijk de deuken er uit gedrukt door ze warm te maken. Alles vlak geplamuurd met een beetje auto plamuur (daar heb ik genoeg van :)  ) en daarna goed vlak geschuurd met waterproof.600. Als laatste een kleurtje gemengd en met de kwast bijgewerkt. De deuken/gaten zijn goed gelukt maar de roosters zijn niet helemaal super. De ribbels zijn er een beetje uit gedrukt. 

Dit is voor ....


.... en dit is na de reparatie.


De pantografen was een kwestie van een beetje voorzichtig buigen met een klein tangetje. De middelste raampjes ontbreken en die heb ik gewoon verduisterd.

Ondertussen heeft het locje al een paar testrondjes gelopen en doet het prima. Van een afstandje lijkt hij wel weer nieuw. Ik doe het er mee. ;)




Later meer .... ;)
Groet Pierre.


PietB

Ziet er weer keurig uit Pierre! Proficiat.
Maar de uitspraak 'digitale rommel' vind ik jammer  ;)
Die digitale techniek, ik betwijfel of daar sprake van is gezien de componenten, heeft toch de hobby veel leuker gemaakt.
Is mijn mening, maar nogmaals keurig opgeknapt.

grt Piet.

Pierre

Ach Piet ... ik wil niemand kwetsen hoor maar ik heb nou eenmaal helemaal niets met digitaal rijden. Sterker nog ... ik heb helemaal niets met rijden. Ik bouw alleen maar en ben zo analoog als een baksteen. ;)
Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter

Citaat van: Pierre op 29 april 2021, 09:01:27 AM
Ach Piet ... ik wil niemand kwetsen hoor maar ik heb nou eenmaal helemaal niets met digitaal rijden. Sterker nog ... ik heb helemaal niets met rijden. Ik bouw alleen maar en ben zo analoog als een baksteen. ;)
en ook dat mag....je hoeft daar geen schuldgevoelens voor te hebben

Alan On Track

Wauw, ik ben onder de indruk van je restauratie, dat je die smeltplek weer goed hebt gekregen is een mooie prestatie. Je ziet er bijna niets meer van. Petje af.
Modelbouw is een kunst

Pierre

Van de week een setje overgenomen. Gisterochtend kwam de postbode met het pakje aan de deur. Een 1100 en twee plan E rijtuigen. Ik kreeg er ook nog gratis twee bakwagentjes bij.



De bakwagentjes kunnen zo ingezet worden maar aan de rest zit een beetje werk. Ik ben er gelijk maar aan begonnen. Als eerste het locje maar eens uit elkaar geknutseld. Hij liep niet helemaal lekker. Alles lekker in een wasbenzine badje gedaan en weer in elkaar gezet. Stroomafnemers en wielen gepoetst. Er was verder niets mee aan de hand en het loopt weer als een nieuwe.



De schroefjes van het kapje waren wat strak aangedraaid en dat had de kap wat naar binnen getrokken dat is weer opgelost met een heet waterbadje. Met de steel van een kwast heb ik het kapje weer uitgedeukt. De pantografen heb ik wat recht gebogen en netjes gangbaar gemaakt. Aan het verfwerk mankeert niets alleen van de draad op de isolatoren ontbreken wat stukjes. Het plastic is hard en broos geworden.



Ik heb de andere stukjes er ook afgeknipt en de isolatoren plat gevijld en ...



... er een stukje Evergreen profiel op gelijmd.



Dat kan even mooi drogen. Ondertussen de wagons maar eens aangepakt. Ze zijn in een duidelijk bespeelde staat. Het blauwe gedeelte is best redelijk maar de daken en raamlijsten zijn erg beschadigd.




De dakjes worden opgeschuurd met een stukje waterproef schuurpapier 600.





Daarna een nieuw kleurtje. T.z.t. de hele wagons nog wat verouderen.



Ondertussen is het lokje ook droog en kan ik daar ook een kwastje overheen halen en de kap vast schroeven.



Zo tegen de kerst zijn er gelukkig allemaal verschillende stiften te koop om de kerstkaarten te schrijven. Ik heb een zilverkleurige stift gehaald om daar mijn raamlijsten mee bij te werken. Dat gaat veel beter dan met een kwastje.



Al met al ben ik weer lekker aan het knutselen geweest en heb ik er een heel leuk setje aan overgehouden.



Het heeft al weer dapper een paar rondjes op mijn baantje gereden.
Groet Pierre.


Rangeerduivel

Citaat van: Pierre op 06 december 2021, 13:53:44 PM
Gisterochtend kwam de postbode met het pakje aan de deur.

Pierre,
Mooi werk met dat setje, het hoeft niet altijd arhieduur te worden om er plezier aan te beleven!

Levert de postbode dan ook op zondag pakjes in Nederland... :-\
Hier kwam de vuilniskar ook op 1 november, niettegenstaande het hier (Italie) ook een feestdag is!
Wat een verschil toch allemaal vergeleken met Belgie!


Pierre

De postbode kwam op zaterdag Rudy. Mijn fout. Ik heb het gisteren geschreven. ;D
Groet Pierre.


Jappy

Leuk om weer een update in dit draadje te zien. Dat heb je mooi opgelost met die ramen, ik denk dat ik ook eens op zoek moet naar een zilverkleurige stift.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Geintje! :P

Ik heb een tijdje geleden een heel oude loc (ik denk een BR103) gekregen met de mededeling hij is niet meer lekker aan de praat te krijgen maar misschien heb je er wat aan voor onderdelen. Hij lag helemaal uit elkaar en alles zat bij elkaar in een plastic zakje. :o  Ik heb maar eens de moed genomen alles netjes uit te zoeken en te sorteren.



Op een paar kleine onderdeeltjes na was hij wel aardig compleet. Het motortje los bleek wel stroefjes te draaien maar liep wel en op de print had iemand zich uitgeleefd met een soldeerbout van een dakdekker of zo. Dus eerst maar eens alles schoongemaakt in een badje met wasbenzine. Het hele onderstel weer in elkaar gestoken en de print opgeknapt. En drupje olie en wat proefrondjes laten rijden. Als nieuw!!



De kap was ook erg vies en verkleurd. Daar moest ik dus ook wat mee. Nou heb ik van iemand van een ander forum ooit eens twee DB I.R rijtuigen overgenomen en er op M.P nog twee gevonden. Geen idee wat ik daar nou voor moest zetten als loc. Ik kreeg ineens een gek idee. Als ik deze BR103 er nou eens voor hang in een aangepast jasje. Zo gezegd zo gedaan.

Met een wagon als voorbeeld eerst maar eens een verfje zoeken.



Het heel licht grijs klopt wel aardig maar heeft wel twee lagen nodig om mooi te dekken.



Het blauw klopt bijna maar mist een heel klein beetje rood.



De lichtblauwe bies is alle drie de kleuren door elkaar.


En dan maar dapper kwasten tot het naar mijn zin is.



Ach ... je probeert een wat.




Later meer ... ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RoDY

Dit is modelbouw op en top met een vleugje modelspoor. 🤪 I like it !!!

adrievans

Lees dit nu pas,geweldig wat je doet.
Als je nog eens een bies moet hebben/maken.
Je kan ook wit decalpapier in de gewenste kleur verfen/spuiten en als het droog is er een dun strookje van snijden.
Werkt daarna als gewone decal ,je kunt er zelfs een bochtje mee om.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Michael

Pierre heel erg leuk dat je al die oude spullen nieuw leven in blaast. Knap werk.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Pierre

Dankjewel heren.

Goede tip Adrie ... ga ik zeker een keer proberen. ;)
Groet Pierre.