Pierre's geknutsel met Loc's en wagons en ander rollend spul in N.

Gestart door Pierre, 30 januari 2021, 15:35:53 PM

Pierre

Setje - 1100 loc met 4 (helaas een soort van) plan D wagons in turquoise kleur.

Ik was eigenlijk op zoek naar een paar plan D wagons maar die waren 2e hands niet te vinden en als ik dan toch wat zag waren ze echt niet te betalen dus ... dan maar een surrogaat (soort van) plan D. Daarvoor heb ik via Marktplaats een beetje knutselspul aangeschaft met daarbij 4 wagons die wel leken op plan D wagons. De rest van het spul daar ga ik nog wel eens wat mee doen. Zo niet dan in de rommelbak ... toch?



Ik had al eerder een 1100 locje (of wat er voor door gaat) gekregen.



Ook een beetje een wrak van de weg ..eheu .. rails en samen met deze wagons wil ik daar een setje van maken in de turquoise kleur. Lijkt me leuk. We gaan kijken of het gaat lukken.

De wagons zijn er erg aan toe en de verf bladdert er aan alle kanten af. Er is er zelfs een wagon waar een gat in het dak is gesmolten door een verkeerde binnenverlichting waarvan het (veel te grote) lampje tegen het dak leunde. Zonde ... veel werk voor niets.



Ook het locje is er erg aan toe. Het loopt niet, alles zit los in elkaar en is verre van compleet. Er zit aan één kant een losse (bots)neus bij en die vind ik ook niet mooi. Met die lange neuzen is het net Pinokkio. Maar dat is persoonlijk denk ik. Ik vind een vlakke neus mooier bij zo'n 1100 maar die zal ik dan wel zelf moeten maken.



Verf zo oud en slecht is nu voor mij een groot voordeel. Met een koper borsteltje kan ik het er zo af borstelen. De hardnekkige stukjes doe ik met een waterproef schuurpapiertje (500).



Na een 1,5 uur noest schuren en borstelen heb ik een paar kale wagonkappen over.



Verder met de neus van het locje. Ik verwarm met mijn soldeerbout een strookje styreen van 1 mm en probeer op deze manier het juiste model van de neus te krijgen. 'Tis heel klein en heet maar ik heb het gered zonder mijn jatten te verbranden.



Na heel wat mislukte pogingen is het dan eindelijk gelukt twee goede neusjes te fabrieken.





Alles is geschuurd ... nog eens nagelopen ... afgespoeld met een sopje en goed droog gemaakt. Hierna de eerste keer in de verf gezet. Ravell 49 kwam het meest in de buurt van de verf die ik in mijn la had. Ik heb de kleur (op de foto) vergeleken met de 1122 die in het spoorwegmuseum in Utrecht staat.





Toen de verf droog was en ik een rijtuig in mijn handen had viel me iets op. Het is een Duitse wagon en die hebben gedeelde ramen. De Nederlandse wagons hebben grote ramen dus om het er een beetje beter op te laten lijken .... Knip!



En na deze operatie kan alles de 2e keer in de verf.



Nou ga ik eens rustig nadenken over de kleur van de dakjes. Die varieert van licht grijs tot beige en gebroken wit. Ik ga eens kijken wat ik zelf het mooiste vind en dat gaat hem worden dus ... gaat Pierre daar eerst een nachtje over slapen.

Na een nachtje slapen is het Humbrol 40 geworden. Het potje waar het roerhoutje in staat.



Er was toch even een probleempje. Na het drogen bleef de verf glimmen. Niet mooi dus. Overgestapt op een potje Humbrol 28 MAT. Da's een stuk beter ;)

Alles is nu voor de derde keer in de verf gezet en lekker gedekt. De onderstellen zijn groen geworden maar de wielstellen zijn nog zwart en ik weet niet of ik het mooi vind deze ook lichtgrijs te maken. Misschien later ... kan altijd nog.

Over de loc moet een donkergroene bies komen te lopen. Schilderen en zelfs afplakken is geen optie omdat de bies maar krap een mm dik is. Nou heb ik eens bij de Action een paar stickervellen meegenomen in zwart en wit met streepjes van 1 mm. Hier heb ik een gedeelte van groen geverfd en deze laten zich redelijk plakken op het locje. Om losspringen op den duur te voorkomen heb ik alles voor de zekerheid afgelakt met een matte lak.



Het motortje en onderstel van het locje is helemaal schoongemaakt en nagekeken. Ook de koppeling is verwisseld voor een korter exemplaar.



De hele boel wordt in elkaar gestoken en het begint er redelijk compleet uit te zien. Er moeten alleen nog een paar buffertjes op gefrot worden en een paar randjes om de koplampen en dan is het locje klaar.

De chrome randjes langs de ramen daar gebruik ik een zilverkleurige stift voor. Die was nog over van de kerstkaarten. Da's een stuk makkelijker dan met een kwastje.



Toen dacht ik dat het locje klaar was maar ... hij liep niet naar mijn zin en op een gegeven ogenblik dus helemaal niet meer. Ik heb hem maar weer uit elkaar gehaald en het motortje was echt op. Ik heb toen besloten om er een micromotor in te zetten.

(Even een verhaaltje tussendoor)

Een nieuw micromotorsetje besteld ( https://www.micromotor.eu/ ) en inderdaad twee dagen later een pakje in de bus. Mooi snel geleverd maar ... het pakje was open geweest onderweg en weer dichtgeplakt! Er zat alleen een betaalde nota in en propje kranten papier! Ik heb een mailtje met een foto gestuurd naar Micromotor en die heeft gelijk gereageerd en gevraagd of ze de foto mochten gebruiken om naar de bezorger te sturen met een boze mail. Ik had daar natuurlijk geen enkel bezwaar tegen en heb ook nog geheel kosteloos een heel nieuw motortje opgestuurd gekregen Als dat geen service is!

Voor het inbouwen van het nieuwe motortje had ik een trekkertje nodig om de wormwieltjes van het oude motortje af te halen. Daar moest ik dus eerst een simpel dingetje voor bedenken en maken.



De wormwieltjes worden met een drupje secondelijm op de dunne busjes gelijmd en die op hun beurt op de asjes van het nieuwe motortje. Van te voren heb ik precies de aftand opgenomen van de wormwieltjes met een schuifmaat.



Als het motortje op zijn plaats zit heb ik deze gefixeerd met een beetje twee componenten lijm en de handel weer in elkaar gefröbeld.





Verder met de wagons. Ik heb van iemand van het N-forum vier heel oude wagons gekregen. Één daarvan is precies hetzelfde als de wagons waar ik al aan bezig was. Ik ga in de wagons figuurtjes (van die goedkope zombies) zetten en verlichting inbouwen. De gekregen wagon neem ik daarin maar gelijk mee. Ik zoek alles wat ik denk nodig te hebben bij elkaar. De wagons zijn helemaal leeg dus maak ik eerst 5 vloerplaten en lijm de metalen gewichten vast aan de vloer.



De verlichting bestaat uit een 6 volt strip (Action) waar ik drie leds af knip. Die plak ik tegen het dak. Ik gebruik ook hier en daar een tipje secondelijm zodat ik zeker weet dat het stripje niet los komt.



Ik heb geen diepte in de wagons dus lijm ik gelijk de rugleuningen op de vloer. In de wc komt een elco van 220uf 16V om knipperen tegen te gaan. De wc ruitjes worden later geblindeerd. Aan de andere kant komt plat op de vloer een weerstand van 1Kohm. Diodes of een gelijkricht cel laat ik achterwegen omdat mijn materiaal toch maar één kant uit gaat en niet achteruit. Wel zet ik een pijl op de onderkant voor de rijrichting.



Dit doe ik bij alle wagons zo.



Daarna de kwast er over en ...



... de zombies er in met geamputeerde beentjes.





De wagons hebben ook geen ramen. Ik knip deze uit een stukje blisterverpakking.



Uiteindelijk is dan dit het resultaat.






Pfff ... dat was weer een heel verhaal.
Later meer geknutsel .... ;)
Groet Pierre.


mahtoska1

Een zeer mooie ombouw met een prachtig resultaat. Ik vind deze beeldverhalen altijd inspirerend.

SuSke

Leerrijk ombouwproces. Geeft gelijk aan dat het niet allemaal sloten geld hoeft te kosten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

#3
Dankjewel heren.

tijdens het wachten op het motortje van de 1100 heb ik een volgend locje aangepakt. Het is een Fleischmann Edelweiss poetslocje. 

Het locje kwam met de vele kapotte wagons en locjes van de buurman mee en heeft zelfs geen motor. Ik ben even in mijn voorraad motortjes gedoken en heb daar twee bruikbare motortjes gevonden. Het rechter motortje gaat het worden. Die past het mooist. Ook een tandwieltje gevonden wat past.





En ook een pantograaf gevonden die past. Is een beetje scheef en los maar dat komt wel goed.



Voor de poets/schuur schijfjes maak ik met een perforator wat rondjes uit droog/waterproef schuurpapier die ik met een drupje secondelijm onder de schijfjes lijm.







Op het dak van het locje ontbreekt ook nog wat. Een soort isolatoren of zo naast de voet van de pantograaf.



Ze zijn afgebroken in het dak dus ik moet eerst (met de hand) nieuwe gaatjes boren.



Ik maak "beugeltjes" van 9 mm van een stukje bloemistendraad en ...



... strip een stukje draad voor de voetjes. Het dunste stukje isolatie is het mooiste en past net over het draadje heen. Daarna schilder ik de rest ook rood en plaats de inmiddels opgeknapte pantograaf.





Ik vind er nog twee kleine wagonnetjes bij en het is een leuk setje. Helaas zijn de balkon hekwerkjes  van één wagonnetje zoek. Daar moet ik nog wat op vinden. Ik zal eens op zoek gaan naar nog één of twee van deze wagonnetjes. Als iemand ze over heeft wil ik deze graag overnemen.

Het poetslocje doet prima zijn werk. Ik laat hem om de dag twee rondjes lopen en dat is voldoende om de baan schoon te houden.




Later meer .... ;)

Groet Pierre.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

ERVIN

Weer een geweldig bouwverslag Pierre  , en die locjes en rijtuigen mogen van geluk spreken dat ze in zulke goede handen zijn terecht gekomen , als je ziet wat sommigen er allemaal mee aanvangen, hoe kan je nu een loc of rijtuig zo naar de vaantjes helpen ,niet te begrijpen. :'(

modelbaanHO

Knappe realisaties en als een mooi beeldverhaal gebracht.
Toch wel indrukwekkend hoe je van modellen die ieder ander in de vuilbak zou kieperen sjieke modellen maakt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michael

Pierre, knap wat je hier laat zien met de "kuis"loc en de 1100 met de bijbehorende rijtuigen, dat is modelbouw naar mijn hart. Dank voor het delen hier op het forum.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Pierre

Dankjewel heren voor de veren. Ik heb nog heel wat op te knappen. Dit is ook een deel van mijn hobby. ;)
Groet Pierre.


Pierre

Eén van de wagonnetjes van mijn Edelweiss projectje heeft geen hekwerkje. Uit de rommelbak komt nog een hekwerkje tevoorschijn van een ander wagonnetje. Ik heb de twee uiteinden er afgeknipt en vastgelijmd met wat secondelijm.





Da's alvast een probleem opgelost. Het volgende probleem was dat ik geen betaalbare wagonnetjes kon vinden om dit setje een beetje compleet te maken. Dus heb ik een alternatief bedacht. Ik heb nog twee heel oude wagonnetjes uit de rommelbak. Ze zijn heel erg lelijk en eigenlijk iets anders als de Edelweiss wagonnetjes. Maar dat maakt me niet zoveel uit en ik ga er toch wat mee proberen te doen. Ik denk dat als ze in de goede kleur zijn het erg meevalt. Verf heb ik wel.



Om het setje compleet te maken zoek ik er ook nog een sluitwagentje bij. Spuiten is geen optie omdat de wagonnetjes te veel ribbels hebben zodat afplakken niet te doen is. Ik zal het met de hand moeten doen. Gelukkig heb ik nog een redelijk vaste hand en het zal dus wel gaan lukken. Kleine stukjes tegelijk.



Het blauw dekt in één keer maar het wit zal meerdere keren gedaan moeten worden. Het kan ook niet te dik omdat dan alle accenten verdwijnen.



Het blijkt ook dat de verf iets te wit is en moet wat bijgekleurd worden. Daarna kan ik de wagonnetjes allemaal in de goede kleur aflakken. De blauwe kleur is super mat en het wit is glansverf dus ik lak alles nog na met een laagje matte blanke lak. De onderstellen maak ik grijs net als het voorbeeld.



Setje is voor mij compleet!





Later meer .... ;)
Groet Pierre.


SuSke

Al bij al een mooi geheel, ondanks dat het niet exact dezelfde wagonnetjes zijn passen ze toch bij elkaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


Jappy

Ik vind het heel leuk hoe die wagens lijken op de oudere versies van de rijtuigen die vroeger gebruikt werden. Het is echter die pakwagen die ik het tofst vind in die dubbele kleur, zo charmant.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Groet Pierre.