Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Belgische stroomcabine

Gestart door Val-Rikard, 30 januari 2021, 13:24:39 PM

Val-Rikard

Om wat typisch en herkenbaar Belgisch straatmeubilair te maken, en geen Euro eenheidsworst, heb ik een stroomcabine op schaal 1/87ste na gebouwd.
Het nagebouwde model is nog steeds te vinden maar is langzaam aan het verdwijnen. Deze worden dikwijls vervangen door betonnen exemplaren.



Havoc

Moet zeggen dat ik zo'n exemplaar nog nooit gezien heb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Val-Rikard

#2
Citaat van: Havoc op 30 januari 2021, 13:30:55 PM
Moet zeggen dat ik zo'n exemplaar nog nooit gezien heb.

Het kan regionaal gebonden zijn, maar hier in het Gents is die in elk geval nog te zien.
Misschien dat leden van het forum op ander plaatsen dit model weten staan?


mahtoska1

Zeer mooi nagebouwd.
De afmetingen zijn moeilijk te schatten op de foto. Wat zijn de afmetingen?

Roderik

Always be modelling!

Val-Rikard

Citaat van: mahtoska1 op 30 januari 2021, 16:08:58 PM
Zeer mooi nagebouwd.
De afmetingen zijn moeilijk te schatten op de foto. Wat zijn de afmetingen?

Dag Pieter,

Cabine: 17mm x16mmx 32mm
Sokkel: 26mm x 25mm x2mm

Groet, Rik

SuSke

Ik vermoed dat dit soort cabines afhankelijk was (en is) van de elektricitietsmaatschapij.
Zoals dat vroeger lokaal geregeld werd zal het type cabine ook wel zeer lokaal gebruikt zijn.
Ik herinner me toch zo geen cabines in het Antwerpse.

Maar al bij al is het een mooie realisatie die zeker zijn plaatsje verdient op een baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Citaat van: SuSke op 30 januari 2021, 19:40:58 PM
Ik vermoed dat dit soort cabines afhankelijk was (en is) van de elektricitietsmaatschapij.
Zoals dat vroeger lokaal geregeld werd zal het type cabine ook wel zeer lokaal gebruikt zijn.
Ik herinner me toch zo geen cabines in het Antwerpse.

Maar al bij al is het een mooie realisatie die zeker zijn plaatsje verdient op een baan.

In W-Vlaanderen zijn die te vinden. Op m'n 1e werk herstelden we die dingen. De bolle daken zijn minder voorkomend, eerder een zadeldak. En werden door ons in groen gespoten met zwart dak. Enkel die bolle serden compleet in groen gedaan. Ook gewoon hersteld en gespoten in vrije natuur (ze hadden het moeten zien, verf spuiten met compressor in open lucht  ;D)

Als ge daar ne stl van hebt...
Greetz

Thommy