Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Problemen met touchscreen Ecos centrale

Gestart door Lijn50, 29 januari 2021, 11:52:41 AM

Lijn50

Hallo,

Ik ben momenteel bezig mijn rollend materiaal en mijn baan beetje bij beetje te verhuizen naar een nieuw lokaal dat helaas nog niet klaar is.
Ik had de Ecos na verhuis een tijdje opgeborgen in het nieuwe lokaal. Ondanks dat mijn baan nog niet verhuisd was, begon het modelspoorvirus toch te kriebelen  en ik kon het niet laten om met locomotieven te "spelen" op een stuk spoor van een paar meters... Stoomlocs laten "fluiten" enz...  ;)
Ik heb vrij vlug vastgesteld dat ik naast de toetsen van mijn Ecos moest drukken, vooral op het rechterdeel van het scherm, om respons te krijgen van mijn locs.
Blijkbaar reageert de touchscreen niet meer zoals het hoort, alsof de toetsen naar rechts zouden verplaatst zijn.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Mijn centrale dateert uit 2015, nieuw gekocht.

Groetjes,
Philippe

doomslu

Ik ben absoluut geen specialist ter zake, maar ik denk dat je dat kunt kalibreren.
Hoe? Zal wel ergens in een manual staan...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

21.9 Touchscreen kalibreren  Soms kan het nodig zijn om het touchscreen opnieuw te kalibreren. •Druk gelijktijdig op de toetsen F2 en F7 van de linkse en de rechtse stuurpost  •het scherm wordt gekalibreerd door met de stylus in het midden van  3 na elkaar verschijnende kruisjes te drukken •bevestig de kalibratie door op de F7-toets van de linkse stuurpost te drukken

Rangeerduivel

Citaat van: Lijn50 op 29 januari 2021, 11:52:41 AM
Hallo,

Ik ben momenteel bezig mijn rollend materiaal en mijn baan beetje bij beetje te verhuizen naar een nieuw lokaal dat helaas nog niet klaar is.
Ik had de Ecos na verhuis een tijdje opgeborgen in het nieuwe lokaal. Ondanks dat mijn baan nog niet verhuisd was, begon het modelspoorvirus toch te kriebelen  en ik kon het niet laten om met locomotieven te "spelen" op een stuk spoor van een paar meters... Stoomlocs laten "fluiten" enz...  ;)
Ik heb vrij vlug vastgesteld dat ik naast de toetsen van mijn Ecos moest drukken, vooral op het rechterdeel van het scherm, om respons te krijgen van mijn locs.
Blijkbaar reageert de touchscreen niet meer zoals het hoort, alsof de toetsen naar rechts zouden verplaatst zijn.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Mijn centrale dateert uit 2015, nieuw gekocht.

Groetjes,
Philippe

Ik zit al lang met hetzelfde probleem en het raakt niet opgelost.
Zelfs Patrick Dankaert kreeg het niet voor mekaar.
Al 10tallen keren geprobeerd om te kalibreren
Ik heb van iemand hier op het forum de link met prijzen voor herstelling gekregen,
http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reklamationen/servicepreise/ecos-ecoscontrol-radio-mobile-control-ii/
Opsturen naar Ulm is voor mij de enige oplossing!

;)

jlvjlv

Phillippe

Zeer herkenbaar... Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Kalibreren - meermaals geprobeerd - bracht geen soelaas. Ik heb het toestel dan maar stevig en schokvrij ingepakt en naar ESU-Ulm gestuurd. Ik kreeg snel via mail van ESU de bevestiging dat het toestel was aangekomen en ze vroegen (uiteraard) de betaling (zie prijslijst in de reactie van Rudy Rangeerduivel) bevestigen. Apparaat was korte tijd later terug 'thuis' en werkt sindsdien weer zeer goed.

Mvg

Johan   


Rangeerduivel

Ja Johan,
Ik was vergeten vermelden dat ik die link van U had gekregen, waarvoor nogmaals dank trouwens!
Tot nu toe heb ik die Ecos van mij nog niet opgestuurd omdat ik hem niet graag mis...
Het is vervelend en soms doet het je wel eens vloeken maar tot nu lukt het nog, zij het soms met veel moeite

;)

Zofman

Met een pc of tablet waarop een VNC viewer is geïnstalleerd kun je je ECOS nog bedienen.Hij moet dan wel op een (internet) router zijn aangesloten.
( als noodoplossing )
Sterkte,
Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

nmbssncb

Citaat van: jlvjlv op 29 januari 2021, 15:38:14 PM
Phillippe

Zeer herkenbaar... Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Kalibreren - meermaals geprobeerd - bracht geen soelaas. Ik heb het toestel dan maar stevig en schokvrij ingepakt en naar ESU-Ulm gestuurd. Ik kreeg snel via mail van ESU de bevestiging dat het toestel was aangekomen en ze vroegen (uiteraard) de betaling (zie prijslijst in de reactie van Rudy Rangeerduivel) bevestigen. Apparaat was korte tijd later terug 'thuis' en werkt sindsdien weer zeer goed.

Mvg

Johan

Heeft ESU ook uitgelegd waarom calibratie niet werkte en wat de oorzaak was van het probleem?
Heb je ook melding gemaakt van het probleem op het Nederlandstalige ESU-forum?  Dit kan belangrijk zijn wanneer meerdere gebruikers dit probleem hebben (soms plaats ik ook meldingen op het Duitstalige ESU-forum, in steenkolenduits, dat wel...).

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 29 januari 2021, 18:23:57 PM
Heeft ESU ook uitgelegd waarom calibratie niet werkte en wat de oorzaak was van het probleem?

Dat gaan ze niet doen, da's te technisch,
als je een decoder ter herstelling binnen doet gaan ze ook niet uitleggen wat er aan mankeerde.
Het is hersteld en zij zijn betaald en daar gaat het hen om

;)

jlvjlv

Willy

Technische details hebben ze niet gegeven. Dat ligt in de lijn van Rudy's opmerking. Maar ik heb dit wel aangekaart op het ESU-forum.

Mvg

Johan

Lijn50

#10
Citeer
Citaat van: bellejt op 29 januari 2021, 12:08:56 PM
21.9 Touchscreen kalibreren  Soms kan het nodig zijn om het touchscreen opnieuw te kalibreren. %u2022Druk gelijktijdig op de toetsen F2 en F7 van de linkse en de rechtse stuurpost  %u2022het scherm wordt gekalibreerd door met de stylus in het midden van  3 na elkaar verschijnende kruisjes te drukken %u2022bevestig de kalibratie door op de F7-toets van de linkse stuurpost te drukken
Een paar pogingen tot calibreren zoals vooropgesteld door Johnny - waarvoor dank - hebben niet het verhoopt resultaat gebracht%u2026 hooguit een kleine verbetering heb ik de indruk.
Morgen nog eens proberen en anders zit er niets anders op dan een verzending naar Ulm.
Het zal dan eventjes moeten wachten want sommige onvoorziene aanpassingen aan het lokaal waar de baan komt, hebben een gat geslagen in mijn budget.

Bedankt iedereen voor de constructieve hulp.
Groetjes,
Philippe

Rangeerduivel

Idem dito hier,
Het is blijkbaar een bekend probleem aan het worden bij die anders voortreffelijke Ecos!
Moesten zij nu eens beslissen om coulance in te lassen...de herstellingskost is niet niks (159€) en verzending naar D (vanaf 16,40€) is ook al niet goedkoop!
Maar het zal wel een droom wezen denk ik...Je hebt (weeral!) als enkeling niet veel vat op die mannen!)

;)

Alberke

vraaagje: waarmee 'touchen' jullie dat scherm? Vinger? Stokje?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel


Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D