Sein 4011 Viessmann aansluiten aan Fleischmann rails.

Gestart door gert-jan1998, 26 januari 2021, 22:59:19 PM

gert-jan1998

Hallo forumleden,

Ik ben bezig met het aansluiten van mijn wissels en seinen en de wissels is gelukt alleen lukt het niet om de seinen aan te sluiten.
Het probleem is, er zijn 3 wissel schakelaars en alle 3 de schakelaars willen natuurlijk 1 sein op groen laten staan en 1 op rood dus dat lukt niet.

Ik maak gebruik van Fleischmann profi rails met de zelf denkende wissels, dus ik zat te denken is het misschien mogelijk iets op de rails aan te sluiten zodat de seinen door de rails geschakeld worden?
Ik heb ook nog wat andere forums opgezocht maar alles wat ik vind lijkt niet te werken.


Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor het meedenken!


Hier het spoorplan waar het probleem zit bij mij.

SuSke

Gert-Jan, vermits dit je eerste post is, welkom op dit forum.

Om een degelijk antwoord te krijgen is er toch wel iets meer informatie nodig:
Je spreekt van de denkende wissels van Fleischmann. Dit doet me denken aan een analoge baanbesturing - good old school.

Het zou dan ook handig zijn wanneer je even aangeeft "hoe" je de seinen nu hebt aangesloten.
Welk type seinen je gebruikt (met lampen of met leds) en welke voeding je er op zet.

Voor deze configuratie moet er een klein beetje logische schakeling in de aansluitingen gezet worden. Dat kan waarschijnlijk met het plaatsen van een aantal diodes in de draden naar de desbetreffende seinen om teruglopende stromen te blokeren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ook van mij: welkom op ons forum

Ik vermoed dat je gebruik kan maken van de wisselspoelcontacten en de eindafschakeling die er in zit
Diodes zijn waarschijnlijk een goed hulpmiddel, maar dan zal je de wissels met een (kloeke) gelijkspanning moeten omzetten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gert-jan1998

Ik was vergeten wat info te geven dus hierbij die info en ook meteen de info die gevraagd werd.

Ik maak gebruik van de wissels 6158 en 6172 en de seinen van Viessmann 4011 (is led) en die worden gevoed door de trafo 6730 van Fleischmann.



Zo had ik het aangesloten bij een tweeweg wissel maar zo werkt dat niet bij een driewegwissel


SuSke

Volgens mij gaat zelfs dit niet werken omdat je kring over de signalen niet gesloten is - er is geen aansluiting met de "zwarte" pool op je trafo.
Bij de drieweg en achterliggende wissels moet je dan inderdaad een beetje logica inbouwen met behulp van een aantal diodes.

Als ik straks tijd heb, zal ik eens trachten iets op papier te zetten (tenzij iemand anders me voor is  ;D)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gert-jan1998

Citaat van: SuSke op 28 januari 2021, 09:59:32 AM
Volgens mij gaat zelfs dit niet werken omdat je kring over de signalen niet gesloten is - er is geen aansluiting met de "zwarte" pool op je trafo.


Gisteren wist ik het ook even nog niet hoe het (een paar jaar terug) aangesloten had zitten dus ik heb het gisteren nog even aangesloten en hoe ik het getekend heb zo werkt het op een normale wissel, dat weet ik zeker, want ik heb het gisteren gezien. Ik denk dat de stroom via de donker en licht bruine draad naar wit loopt dus daarom zal de lamp wel niet op zwart aangesloten zitten.

Maar als je dit uitbreid naar 4 seinen staan er altijd meer dan 1 op groen, dus daarom wilde ik weten of er een soort stroomdetectie is wat signaleert dat er op 1 van de 4 sporen stroom staat en zo de wissel op groen zet en als de wissel om gaat en dus dan word dat spoor spanningsloos en dan moet dat sein op rood gaan.

SuSke

Als je het zo hebt aangesloten en het werkt, dan zit er iets anders niet in de haak. Je sluit alles aan op de wisselstroomklemmen van de transfo en sluit de kring niet. Hoe leds dan kunnen branden is voor mij een vraagteken.
De bruine draden zijn gewoon het vervolg van de witte draad, die door de schakelaar het wisselspoel de ene kant of de andere kant doen opgaan en terug naar de transfo loopt via de zwarte draad.
Als je een permanente sluiting via de zwarte draad wil krijgen om het sein te laten branden, dan is de eindafschakeling van de wissel niet functioneel waardoor er constant spanning op het spoel blijft staan en je het moet horen "brommen". Maar dat is zeker geen gezonde situatie.

Een led zal op wisselstroom wel branden maar hij staat dan eigenlijk 50 keer per seconde "aan en uit" te knipperen, waardoor je de indruk krijgt dat hij permanent brandt.

Kijk in deze link figuur 3 even na dan zie je dat er sowieso een diode in de zwarte draad moet aangesloten worden en dat die ook naar de transfo moet gaan.

Wil je alle seinen gaan schakelen in functie van de wisselstand zal je toch een kleine logische schakeling gaan maken die je dan ook best met gelijkstroom gaat sturen. En zie dan even naar de opmerking van Gerolf.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gert-jan1998

Citaat van: SuSke op 28 januari 2021, 22:18:46 PM

dan zie je dat er sowieso een diode in de zwarte draad moet aangesloten worden en dat die ook naar de transfo moet gaan.


Die zit er tussen.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gert-jan1998

Klopt maar die zit standaard aan de 4011. Weet alleen niet hoe die zit (niet gecontroleerd).