Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.

Gestart door Dr_Hippo, 25 januari 2021, 23:40:53 PM

Dr_Hippo

Beste,

Ik ben Stijn 44 jaar en droom van kinds af van een treinbaan.
Nu heb ik een vaste stek, kindjes die toch al even uit de pampers zijn en een grote zolder dus kan ik er eindelijk aan beginnen.
Ik ga me beperken tot voornamelijk steamlocs van overal ter wereld ( zeker US) zolang ik ze maar mooi vind.
Ook USA diesel locs zijn zeker welkom op mijn baan.
Maar nu heb ik toch een groot probleem.
15 Jaar geleden heb ik 2 locs gekocht. We hebben een klein diorame gemaakt met een virtine er op om geen stof te maken.
De 2 locs die ik gekocht heb zijn beide van marklin. Het gaat over de Big boy en de Mikado en beide beschikken ze over een mfx decoder.
Aangezien er een ruime interesse is voor US materiaal ben ik toch wel gelimiteerd op een 3 rail systeem.
Ik zie dat er een veel ruimer aanbod is op DCC?
Wat nu????
Hebben die locs nog enige waarde als ik ze verkoop?
Blijf ik toch bij marklin met beperkingen van aanbod?
De locs zijn alles wat ik heb, dus geen rails etc....

Alvast bedankt
Stijn

Rangeerduivel

Beste Stijn,
Eerst en vooral welkom  op ons forum,
Nu is jouw keuze destijds niet slecht, Marklin heeft ook een zeer groot aanbod in treinen allerhande, en de meeste DC kan je ombouwen naar AC, andersom is het iets moeilijker, (al kan je voor vele loc's geisoleerde set'skopen) omdat Marklin loc's niet éénzijdig  geisoleerd zijn, en dat lukt echt niet op een 2rail gelijkstroom baan.
Maar om te antwoorden op jouw vraag;er zijn verscheidene opties,
Als je niet emotioneel gebonden bent aan die twee locs kan je ze verkopen, de kans is groot dat je nu je geld van toen terugkrijgt,
Of je kan bvb jouw baan van twee stroomsystemen voorzien, één in elke richting

Maar Jij zelf zal daar moeten over beslissen...

;)

55erke


Beste,
Als je nog maar 2 locs hebt heb je volgens mij tog nog wel echt de keuze.

Je kan je locs verkopen , je gaat daar 2de hands wel wat verlies op doen uiteraard maar dat kan nog meevallen.

Locs ombouwen zou ik niet aan beginnen bij stoomlocs van deze orde .

De keuze voor 2 of 3 rail moet je zelf maken.

Groetjes
Johan

Alberke

Märklin heeft niet zo veel US materiaal, en ginderachter is het 3rail systeem niet populair.
Persoonlijk zou ik die twee locomotieven in een mooi toonkastje zetten.
Als je verder wil gaan met een US of Canadese (  ;) ) baan op 2rail is er keus genoeg!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Jurgen

Beide systemen hebben voor- en nadelen. Doorblader dit forum op je gemakje eens en je zal wel ellenlange discussies tegenkomen over de pro's en contra's en waarom wel en waarom niet. Je gaat er in ieder geval niets wijzer uit worden.

Zelf heb ik Märklin en ben ik tevreden.

Maar als je Amerikaans wil rijden, dan denk ik dat je op termijn best kiest voor 2-rail en dus niet voor Märklin. Waarom? In 2-rail is je keuze aan Amerikaans immens groot! Dat betekent wel een aanslag op je portemonnee!
Je portemonnee kan dan weer de reden zijn waarom je toch gaat voor 3-rail, want minder keuze en dus minder verleiding tot impulsaankopen.

De 2 modellen die je hebt waren destijds niet de goedkoopste, dus die kan je nog altijd laten staan zoals je al jaren gewoon bent. Als je er een mooie prijs voor krijgt, dan kan je ze nog altijd verkopen.

Met andere woorden: kies waar je jezelf goed bij voelt en geniet van de spannende hobby!

Welkom trouwens op het forum.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Citaat van: Dr_Hippo op 25 januari 2021, 23:40:53 PM
Hebben die locs nog enige waarde als ik ze verkoop?
Blijf ik toch bij marklin met beperkingen van aanbod?
De locs zijn alles wat ik heb, dus geen rails etc....
Het is vooral een kwestie van smaak.
Vroeger was Märklin qua kwaliteit echt één van de besten.
Na de overname door Trix is dat minder geworden, maar het technische systeem 3-rail is een voordeel.
Merken als Roco en Piko om er maar eens twee te noemen hebben een groot aantal modellen die ook op een Marklin baan kunnen rijden.
Een ander voor deel is een kopzorg over + en - die elkaar bijten.
Er zijn ook nadelen, naar mijn smaak. het rail materiaal is erg grof wissel hoeken zijn niet mooi en de rail geometrie vind ik in vergelijking met andere merken niet prettig.
Ik heb zelf bijna 40 jaar een Märklin baan gehad, maar heb alles verkocht en ben nu in transitie naar een 2-rail baan, ook meteen maar de moeilijkste weg gekozen schaal N, maar dit terzijde.
Voor de BigBoy en de Mikado is zeker een goede 2dehands markt.
Daar raak je wel van af.
En geloof me dit is niet de laatste keuze die je moet maken Stijn.

grt Piet.

Rangeerduivel

Daar ben ik het volledig mee eens Jurgen
En wat die prijzen betreft,
Ik weet dat onze vriend Evan tig aantal USA-locs bezit, en ook DFS (Sven) misschien kunnen zij je wat wegwijs maken ik de doolhof naar minder dure loc's
Zelfs ESU heeft USA diesels met sound in zijn gamma, maar dan waarschijnlijk onder een andere naam...
Ik meen hier op dit forum er ooit al over gelezen te hebben

;)

@ Piet, Dat + en - gedoe bestaat ook bij 3rail hoor, op de rail baan bij Amsac wordt al maanden gezocht naar een kortsluiting en die blijft zo goed als onvindbaar!

Alberke

Bij DCC wel oppassen; die van over de plas komen niet altijd overeen met wat we hier gewoon zijn. Maar als je van nul begint is er eigenlijk geen probleem.
Er is ook veel kaf tussen het koren. Je betaalt voor wat je krijgt. Als je prachtige kwaliteit en detail wil moet je al eens kijken bij Rapido. Door de gunstige koers van de $Ca vallen de prijzen nogal mee, alhoewel ze vergelijkbaar zijn met wat je hier betaalt voor de betere modellen.
Er zijn hier een paar tijdschriften te koop die je zeker goede tips kunnen geven.

https://rapidotrains.com/
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

nmbssncb

#8
Beste Stijn,


Geen rails maar wel 2 Märklin locomotieven die uitsluitend te gebruiken zijn op een 3-rail systeem (2 railstaven + een middenrail/contactpunten).

DCC (Digital Command Control) staat los van het railsysteem 2- of 3 rail.

De locomotieven die Märklin sinds kort heeft uitgebracht beschikken vaak over decoders die naast mfx ook DCC verstaan (voortschrijdend inzicht van Märklin).

Märklin heeft wel keuze uit USA materieel: de EMD F7, Alco PA-1, Big Boy, Challenger en de Mikado, en diverse goederenwagons en rijtuigen.  Maar het is geen enorme keuze.  Er zijn wel andere fabrikanten die USA materieel leveren in 3-rail uitvoering, maar vaak slechts enkele modellen en dan mondjesmaat.

Wil je echt groots op de 'Amerikaanse toer' dan is 2-rail de beste optie met een zeer ruime keuze.

En, ja, de keuze tussen 2- en 3-rail is soms een dilemma.  Het is zo'n beetje als kiezen tussen Android en iOS (iPhone) waarbij je Android kunt vergelijken met 2-rail (grote keuze, veelzijdig maar volgens sommigen 'kwetsbaar en minder lang updates') en iOS met 3-rail (geen keuze maar volgens sommigen 'robuust en jarenlang updates).

Als kind kreeg ik in 1958 mijn eerste Märklin trein: duur (zeker in die tijd) maar zeer betrouwbaar en robuust (vooral toen).  Gezien mijn huidige leeftijd en hoeveelheid treinspullen hou ik mij bij 3-rail (maar ik heb enkele 2-rail artikelen, dat wel...).


Willy

Edit: woordje als

nmbs < Willy > sncb
===============

SuSke

Misschien ook vertellen dat het verschil in 3R of 2R, Mfx of DCC vooral bij locomotieven en rijtuigen met verlichting speelt.
Voor de gewone goederen wagons kunnen zowel 3R als 2R gebruikt worden op een 3R-systeem. Andersom gaat dat dan weer niet, dus alleen 2R op een 2R-systeem.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.