Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische telefooncel

Gestart door treinbeginner, 24 januari 2021, 20:30:55 PM

treinbeginner

Hallo iedereen,

Iets wat het vroeger het Belgische landschap kleurde: de telefooncel.
Gisteren eindelijk de tijd genomen om eens een te reproduceren in H0.











Vriendelijke groeten,
Marc
 

Roderik

Ik ben dus blijkbaar niet de enige!  ;D
Always be modelling!

Havoc

Knap, heel knap. Iets daarvoor hingen er ook grijze telefoons in en vaak lag er een telefoonboek in. Zolang ze niets vinden om de reuk ervan te verspreiden...

Maar wat ik nu echt niet snap is waarom die telefoon in het echt links hangt en in het model rechts?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinbeginner

Citaat van: Roderik op 24 januari 2021, 21:36:35 PM
Ik ben dus blijkbaar niet de enige!  ;D
Ik had na het posten ook jouw bijdrage gezien  ;D Ziet er super uit!

Citaat van: Havoc op 24 januari 2021, 21:45:10 PM
Maar wat ik nu echt niet snap is waarom die telefoon in het echt links hangt en in het model rechts?
Ah, goed opgemerkt. Ik heb de verkeerde voorbeeld foto toegevoegd. Ondertussen aangepast ;)

Vriendelijke groeten,
Marc
 

Roderik

Bij de originele telefooncellen hing de telefoon,toen nog in zamac,links. Na de overgang van de RTT naar Belgacom en ook met de komst van de telecards- toestellen werden de oude vervangen en werden ze rechts gehangen. Grijze telefoons hangen dus (meestal) links en de blauwe hangen (meestal) rechts.
Always be modelling!

treinbeginner

#5
Hallo iedereen,

Ondertussen heeft een 'elentrieke' preisertje de verlichting komen aansluiten:


Vriendelijke groeten,
Marc
 

bellejt

prachtig.Wordt de STL file ook gedeeld ?

mark7758

Of verkoop je ze gewoon zelf.  (heb geen 3d-printer) ?
Ik wil er maar 1tje
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

Prachtig , pure nostalgie.
Heb ik vele uren in doorgebracht met het bellen naar één van mijn liefjes , en dan constant die meter in het oog houden om op tijd nog 5 frank bij te steken. Zalige tijden waren dat.  ;)

Alberke

Vergeet de sigarettenpeuken niet, en de gescheurde pagina's uit het telefoonboek, de urinevlekken in de hoeken en aan de buitenkant. Ook een mooi detail als de deur niet sluit, het licht knippert, en de hoorn is verdwenen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

#10
Citaat van: ERVIN op 25 januari 2021, 11:13:53 AM
Prachtig , pure nostalgie.
Heb ik vele uren in doorgebracht met het bellen naar één van mijn liefjes , en dan constant die meter in het oog houden om op tijd nog 5 frank bij te steken. Zalige tijden waren dat.  ;)
romantisch hé 5frankstukken in de gleuf steken  ;D tijden veranderen toch hé ?  50 ways to put your 5 Francs in the (payment) slot  ;)

JerryCrazy


Metpetergaathetbeter

misschien je telefooncel eens in het zwart steken en vervolgens weer grijs want je (te?)felle led schijnt door het dak telefooncel

Ludwigdc

Even moeten achter zoeken maar toch nog terug gevonden.

Gelijkaardige telefooncel maar dan gemaakt in combinatie met geëtst messing en plastiek, zo'n een 12 jaar terug.
Om één of andere reden nog zonder telefoon (blijkbaar vergeten af te werken zeker) maar wel ook met binnenverlichting.
Dak kan er vlot af, dus te telefoon kan nog geplaatst worden.
Maar jouw resultaat mag er zeker zijn. Zal het ook eens uittekenen om met mijn 3D printer uit printen. Nu eerst nog mijn brug verder afwerken.








Zo'n telefoonhokje kan je ook gebruiken als NMBS infrastructuur, maar dan zonder telefoonboek en met een witte telefoon. ;D
Ooit gespot in Brugge





2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Metpetergaathetbeter

was toch om in te schuilen bij slecht weer?