Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

aandrijving stuk?

Gestart door bumper, 19 januari 2021, 21:37:18 PM

erik de noorman

Rudy die gaten zijn optisch bedrog. Ludo ik zie op uw 3 foto dat uw wielen niet correct staan.  Ze staan wel even hoog maar het ene gat wijst naar links en het andere schroefgat naar rechts. Zoals eerder beschreven zet de wielen bij een  zijde op half uur. Het voorste en achterste wiel moeten exact hetzelfde staan het midden wiel heeft voor de kwarting geen belang. 

Erik.

bumper

Rudy,

Eerlijk hij was aan het rijden. Plots is hij gestopt, maar ik hoorde de motor nog draaien. Het was buiten mijn zicht, en ik dacht dat hij ergens geblokkeerd zat. Toen ik onder mijn baan gekropen was, zag ik dat de middelste wielen nog draaiden. Hetgeen Erik al zei, dat de as met het contragewicht verschoven was (het contragewicht kwam vrij vlot los) klopt dus wel. Maar het verdraaien van de wielen, daar ben ik nog niet door.

Erik,

Zoals ik al schreef, de wielen op de derde foto staan wel juist, het is de vervorming op de foto genomen via mijn Gsm.
Ik ga uw uitleg in de praktijk proberen om te zetten. Ik laat het resultaat wel weten.

Groeten.
Ludo.
 

Alberke

Citaat van: bumper op 24 januari 2021, 17:22:33 PM
Hugo,

Ik ben niet met uw voeten aan het spelen hoor. Maar als je de tekening die ik eerder al plaatste (is een vergroting van het boekje van Märklin dat er bij was, dan zie je duidelijk dat de twee middelste knopen nep zijn en er geen boutjes in zitten. De drijfstang komt ook overeen met hetgeen je op de foto's kunt zien. Ik weet niet, maar een opknappertje zou ik nog niet direct durven stellen.

Groeten.
Ludo.
Dan klopt uw serienummer niet.
Hier kan je de onderdelenlijst vinden, en dat ziet er ander uit:
https://www.maerklin.de/en/service/instructions-spare-parts/spare-parts-lists/cHash/d49654a36547d87728452e7e2692c904/?tx_torrspareparts_pi1%5Bsearch%5D%5Bcategory%5D=2&tx_torrspareparts_pi1%5Bperpage%5D=1151&tx_torrspareparts_pi1%5Bpage%5D=1&tx_torrspareparts_pi1%5Baction%5D=search&tx_torrspareparts_pi1%5Bcontroller%5D=Service
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

Hugo,

Dat zou kunnen, maar ik heb de nummers afgeschreven van het boekje dat erbij was en waarvan ik de foto van de loc vergroot heb doorgegeven in een eerdere reactie. Meer kan ik niet doen. Het is een origineel boekje van Märklin. En ik heb de nummers juist afgeschreven en de afgebeelde loc komt overeen met het model. Of moet ik om u te overtuigen ook nog een foto van de nummers nemen?

Groeten.
Ludo.
 

erik de noorman

Wat maakt dat nu uit of het artikelnr. klopt of niet. Ik heb hier ook verschillende van die lok's en de drijfstangen hebben ook enkel voor en achteraan een bevestigingsschroef. Op de onderdelenlijst is er een aandrijfstang te zien met vier schroefjes maar dat klopt niet denk ik.
Misschien hadden de aller eerste uitvoeringen een drijfstang met vier bevestigingen maar de huidige zeker niet.

Erik.

Alberke

Citaat van: bumper op 24 januari 2021, 20:04:13 PM
Hugo,

Dat zou kunnen, maar ik heb de nummers afgeschreven van het boekje dat erbij was en waarvan ik de foto van de loc vergroot heb doorgegeven in een eerdere reactie. Meer kan ik niet doen. Het is een origineel boekje van Märklin. En ik heb de nummers juist afgeschreven en de afgebeelde loc komt overeen met het model. Of moet ik om u te overtuigen ook nog een foto van de nummers nemen?

Groeten.
Ludo.
Nee dat hoeft nu ook niet  :D
Ik bedoel maar dat het nog altijd mogelijk is dat er aan geknoeid is; verkeerde stang op gezet of zo.
Onderaan staat nog een serienummer, misschien kan je dat eens googelen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: erik de noorman op 24 januari 2021, 20:42:03 PM
Wat maakt dat nu uit of het artikelnr. klopt of niet. Ik heb hier ook verschillende van die lok's en de drijfstangen hebben ook enkel voor en achteraan een bevestigingsschroef. Op de onderdelenlijst is er een aandrijfstang te zien met vier schroefjes maar dat klopt niet denk ik.
Misschien hadden de aller eerste uitvoeringen een drijfstang met vier bevestigingen maar de huidige zeker niet.

Erik.
zouden ze echt zo slordig zijn bij Märklin? Het is inderdaad mogelijk dat ze het model vereenvoudigd hebben, maar dan ben je wel mooi uit als je een vervangstuk moet hebben.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

Het is mij gelukt om de wielen juist te zetten. De wielen draaien nu vlotjes rond.
Hoe kan ik nu best de contra gewichten vast zetten, wat die schuiven toch losjes over hun as en hoe borg ik best de boutjes van de drijfstangen.
Ik vraag mij toch nog altijd af hoe het mogelijk is dat de wielen op de as verdraaid zijn. Ik heb daar serieus kracht moeten op zetten om ze in de juiste positie te draaien. Ik kan moeilijk aannemen dat de locmotor zoveel kracht kan ontwikkelen.

Ludo.
 

PietB

Een drupje Loctite 243 op de schroefdraad en dan monteren.
Die contragewichten kun je met een minuscuul drupje seconden lijm vast zetten.
Kijk uit dat het niet in de lagertjes loopt.