Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

aandrijving stuk?

Gestart door bumper, 19 januari 2021, 21:37:18 PM

krispy

Volgens mijn staan alle wielen uit possitie , de drie bevestigi gsgaten moeten voor alle 3 wielen hetzelfde staan , ik zou als volgd beginen , zet eerst (op foto 0 het linkse juist met het aandrijfgewicht ( tussen linkse en middelwiel )dan plaats je het midelste in positie en als laatst het rechtse , normaal is de andere kant van de lok dat 180°gedraaid  bevestig dan de aandrijfstangen met het vijsje en alles zou opnieuw moeten draaien

Zo zou ik het toch  proberen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ACFI

Bij mijn HLD260 zijn er enkel tandwielen op de linkse as en de blinde as. De overige assen worden aangedreven via drijfstang.

Op de foto heb ik de indruk dat linkse en blinde as niet helemaal gealigneerd zijn.

ACFI.

Alberke

In elk geval moeten er overal boutjes zitten in die gaatjes; de drijfstang moet dus met alle wielen en de blinde as verbonden zijn.
Je ziet duidelijk de schroefdraad in die gaatjes
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

erik de noorman

Het tandwiel met het contergewicht zorgt voor de overbrenging naar de achterste as en de middelste as. De voorste as is niet aangedreven. De wielen zitten blijkbaar nog allemaal goed vast op hun as en dat is oké. Om de wielen terug op een lijn te zetten moet je de aandrijfstang los maken. Het linkse contergewicht van de as verwijderen. Na kan je de aandrijfas er een beetje uit trekken zodat het tandwiel niet meer in  de andere grijpt. De achter en de midden wielen kunnen nu vrij draaien. Zet de midden en achter wielen op een lijn aan beide zijde. Zorg wel dat ze gekwartierd staan. Duw de aandrijfas met zijn tandwiel terug op zijn plaats en zorg dat de tanden in elkaar grijpen. Duw het linkse contergewicht terug op zijn plaats zodat er geen speling meer zit op de as. Monteer de aandrijfstangen terug netjes op een lijn. Een van de stangen moet onder aan staan de andere zijde moet een kwart hoger staan. Let op dat de aandrijfstang de contergewichten niet raakt en blokkeren.

Erik.

bumper

Hugo,

Zoals ik eerder al schreef, heeft de aandrijfstang maar twee openingen, aan elk uiteinde één. In het midden zijn geen openingen. In de wielen zijn wel bevestigingsgaten voorzien, maar die worden niet gebruikt.

Erik,

Ik ga uw uitleg eens toetsen aan het model. Ik zal ook nog wat foto's namen om alles te verduidelijken.

Dank en groeten.
Ludo.
 

Rangeerduivel

#20
Citaat van: bumper op 24 januari 2021, 14:20:40 PM
Hugo,

Zoals ik eerder al schreef, heeft de aandrijfstang maar twee openingen, aan elk uiteinde één. In het midden zijn geen openingen. In de wielen zijn wel bevestigingsgaten voorzien, maar die worden niet gebruikt.

Erik,

Ik ga uw uitleg eens toetsen aan het model. Ik zal ook nog wat foto's namen om alles te verduidelijken.

Dank en groeten.
Ludo.

Wat je hier schrijft klinkt zeer onlogisch Ludo, Sedert het begin der mensheid zitten in die drijfstang 4 gaten, waarvan op elk uiteinde idd 1.
Dat is bij de echte loc zo en ook bij elke modelloc van om het even welk merk; plaats eens een foto van de drijfas aub...
Op de foto die je eerder postte van de aandrijving lijkt het mij of in die gaatjes wel een schroef heeft gezeten, een andere optie is er niet als jouw loc ooit gereden heeft!
Die schroefdraad lijkt me erg proper en dat duidt er op dat hij afgesloten was van de buitenomgeving, stof UV straling enz...
via deze link kan je het boekje duidelijk zien dm van het vergrootglas
ga met je cursor over de foto...
https://www.ebay.ch/itm/Marklin-3464-3664-Spur-H0-Betriebsanleitung/193394827256?hash=item2d073adff8:g:f-QAAOSwpIBeehtW

;)

bumper

Resultaat sneller dan verwacht.

De drijfstang heeft maar twee bevestigingen.

De linker as, het contragewicht en de midden as zijn aangedreven. De rechter as niet.

Zoals Erik zei, het contra gewicht opgeschoven, maar het is er volledig af gekomen, en de as er dan maar uitgehaald.
Loc omgedraaid. De drijfstang die nog verbonden is juist gezet en staat nu horizontaal in de hoogste stand. Het lijkt wel of er een kleine verdraaiing is, maar dit is te wijten aan de foto. Ze staan netjes beiden in de hoogste stand.

Loc terug omgedraaid. Van de linker as is het bevestigingspunt van de drijfstang nu onderaan. Dat is dus 180 graden gedraaid ten opzichte van de onderkant. Het bevestigingspunt op de rechter as staat dus niet op de plaats waar het zou moeten staan.
In de wielen krijg ik geen beweging om die juist te zetten. Het is ook te zien dat de drijfstang zo niet gemonteerd kan worden. De afstand tussen de bevestigingspunten op de wielen is kleiner dan deze van de aandrijfstang. Als je nu het linker wiel zachtjes in de wijzerzin van een uurwerk draait, dan draait het rechterwiel ook in wijzerzin (de drijfstang onderaan is immers nog verbonden). De afstand tussen de bevestigingsgaten wordt nu groter. Op een gegeven moment kan de drijfstang wel gemonteerd worden, maar die loopt dan kruisgewijs, en dat werkt mekaar dus tegen. Het is echter de enige manier om beide drijfstangen gemonteerd te krijgen.
Zeer vreemd, daar hij rondgereden heeft op de baan en de wielen blijkbaar vast staan. Ik kan ze in ieder geval niet verdraaien.

Ludo.
 

erik de noorman

#22
Wat Ludo schrijft is correct de drijfstang zit enkel aan het voor en achterwiel bevestigd met een schroefje. Het midden wiel heeft ook een gat met schroefdraad maar daar zit geen schroef in. Doen wat ik eerder uitgelegd. Eerst de drijfstangen aan beide zijde van het voorwiel losmaken.
Zolang de aandrijfas met tandwiel (duidelijk te zien op je foto) niet los wordt gemaakt en de tanden van het tandwiel in de tandwielen van de voor en midden as grijpen kan je deze niet op een lijm zetten. Als de wielen allemaal nog vast op hun as zitten is het voldoende om een kant op een lijn te zetten want het rechter wiel is gekwart ten opzichte van linker wiel op dezelfde  as.
Erik.

bumper

Erik,

Ik heb de as er zelfs uit genomen. Bekijk de foto's.
Maar als je de wielen op de as niet ten opzichte van elkaar kunt verdraaien, krijg je de bevestigingsgaten toch nooit in de positie zoals jij ze beschrijft.

Groeten.
Ludo.
 

Rangeerduivel

Citaat van: bumper op 24 januari 2021, 16:31:46 PM
Erik,

Ik heb de as er zelfs uit genomen. Bekijk de foto's.
Maar als je de wielen op de as niet ten opzichte van elkaar kunt verdraaien, krijg je de bevestigingsgaten toch nooit in de positie zoals jij ze beschrijft.

Groeten.
Ludo.

Als ze op de as niet kunnen verdraaien, hoe zijn ze dan ooit ontregeld geraakt? ::)

;)

bumper

Rudy,

Wel dat vraag ik mij ook af. Ik heb dat model niet nieuw gekocht, maar ergens op een beurs. Lang geleden, maar hij heeft het steeds goed gedaan. Ofwel is er op de een of andere manier mee geknoeid geweest en moet ik zien te achterhalen wat en hoe? Ofwel heb ik het juiste gereedschap om de wielen te verdraaien niet. Dat moet ik dus zien op te lossen.
Maar het lijkt mij toch raar dat zowel een wiel op de linker as en op de rechter as los is gekomen en verdraaid. Niet?

Groeten.
Ludo.

 

Alberke

Citaat van: bumper op 24 januari 2021, 16:47:02 PM


. Ik heb dat model niet nieuw gekocht, maar ergens op een beurs.
Groeten.
Ludo.
Welwel, dat is de reden; iemand heeft u een opknappertje in uw nek gedraaid vrees ik.
Ik dacht al, wie is hier met mijn fris gewassen voeten aan het spelen. Als je de onderdelen-tekening opzoekt met dat serienummer, dan zie je dat de drijfstang wel degelijk op alle wielen vastzit met een schroefje.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Het is wel raar dat de twee middelste gaten van de drijfas dicht zijn met iets dat lijkt op een 'rivet', terwijl nergens op het internet een foto te bespeuren valt waarop dat ook zo is, zoals stilaan blijkt, jij zit met een 'mismeesterd' exemplaar opgescheept.

In elk geval, die wielen zijn er zeker af te krijgen met een poelietrekker, maar die moet je hebben natuurlijk!
Maar zeg eens eerlijk Ludo, je zei dat die loc aan het rijden was en plots is stilgevallen,
klopt dat wel, want volgens mij en ook anderen met mij is het onmogelijk dat hij in deze staat gereden heeft!
Excuses als ik verkeerd zit...

;)

erik de noorman

De wielen komen los door deze met de hand te verdraaien of de lok op de rails met de hand voort te duwen. Eenmaal een wiel los klopt de kwarting niet meer. Als een van de wielen los op zijn as zit kan je het eenvoudig terug op zijn plaats terug draaien nadat je drijfstang hebt los gemaakt. Mits bij Ludo alle wielen nog vast zitten op hun as kan je enkel alles terug kwarten door de aandrijfas te verwijderen.  Eerst de drijfstangen losmaken dan de aandrijfas verwijderen. Linker of rechterzijde het schroefgat van alle wielen (midden wiel heeft geen belang enkel optisch) op half uur zetten. Het schroefgaatjes van de aandrijfstang mooet mooi over het gaatje van het achter en voorwiel passen. De aandrijfas moet ook horizontaal staan. Bij de andere zijde moeten de gaatjes van het voor en achterwiel nu horizontaal op kwart voor of kwart na uur staan.
Duw de aandrijfas op zijn plaats en zet vast met andere contergewicht. Bevestig de aandrijfstangen en uw lok moet terug lopen.

Erik.

bumper

Hugo,

Ik ben niet met uw voeten aan het spelen hoor. Maar als je de tekening die ik eerder al plaatste (is een vergroting van het boekje van Märklin dat er bij was, dan zie je duidelijk dat de twee middelste knopen nep zijn en er geen boutjes in zitten. De drijfstang komt ook overeen met hetgeen je op de foto's kunt zien. Ik weet niet, maar een opknappertje zou ik nog niet direct durven stellen.

Groeten.
Ludo.