aandrijving stuk?

Gestart door bumper, 19 januari 2021, 21:37:18 PM

bumper

Ik heb een Märklin loc nr 3464/3664 Delta, dit is een DB V60 serie 260/261.
Tijdens het rijden is hij plots gestopt. De middelste wielen draaiden echter nog gewoon rond. De buitenste wielen, deze die verbonden zijn met de drijfstang, draaiden niet meer. Alvorens tot demontage over te gaan had ik graag geweten of er iemand is die dit probleem ook heeft voorgehad? En zo ja wat dan de oplossing was.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Vreemd, als de drijfstangen er nog op zitten kunnen die wielen toch niet anders dan meedraaien?
Zitten alle draaipuntschroeven van de drijfstangen op de wielen er nog in?

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 januari 2021, 21:57:36 PM
Zitten alle draaipuntschroeven van de drijfstangen op de wielen er nog in?
Dat kan bijna niet anders, kijk maar ik dit document.
http://at-home.cloudns.cx/bestanden/3464_explo.pdf

grt Piet.

Floris

juist, zou maar es in de buurt van waar de loc stilviel naar een klein schroefje gaan zoeken. Goeie kans dat ie al een tijd met 1 schroefje reed dus de andere zal wel uh... ergens anders onduidelijk kwijt zijn, maar misschien heb je geluk...

bumper

Pieter,

Die tekening komt niet overeen met mijn model. De drijfstang zit enkel met boutjes aan de buitenste wielen vast.
De middelste boutjes zijn niet voorzien. Er zitten trouwens ook geen gaatjes daarvoor in de drijfstangen.
Ik heb de voorpagina van het boekje van Märklin ingescand. Hopelijk is het wat duidelijk.


Groeten.
Ludo
 

raf

Nu en dan laat ik een wagon met twee magneetjes aan de zijkanten mee lopen . Het is een oud ding wat ik nog had liggen en dus daar een stukje plastiek onder gezet en de magneetjes schuin onder een hoek er op gelijmd
Niet te ver naar buiten want anders maai je scenery om
Op deze manier heb ik reeds menige onderdeeltjes verzameld

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Heb je al geprobeerd om de contragewichten (aangedreven middelste as) aan te drukken. Soms komen die los. Zit elk wiel nog vast op zijn as. Als de wielen los op hun as zitten moeten deze terug aangedrukt worden en waarschijnlijk aan beide zijden terug gekwartierd worden.

Wat ook kan (heb ik zelf onlangs voorgehad) dat het tandwiel dat de overbrugging maakt van de middelste aangedreven as naar de achterste as is los gekomen of te veel speling heeft (linkerzijde gemonteerd aan het chassis). De as van het tandwieltje is vast gemonteerd aan het chassis en niet te verwijderen zonder het nodige boor en slijpwerk bij het chassis. Ik heb de as kunnen vast zetten met secondelijm zodat de spelling is weggewerkt en de tanden van tandwielen terug in elkaar grijpen.

Het bedoelde tandwiel met as is niet te zien op de tekening die Piet heeft geplaatst. Blijkbaar is er meer dan een uitvoering van dit model.
Erik.

bumper

Toch nog wat hulp nodig. Ik heb de motor gedemonteerd (schild, rotor en magneet). Op het eerste zicht zijn alle tandwielen nog in goede staat. De as van het contragewicht heeft wel een klein beetje speling, maar niet overdreven. Als ik één drijfstang los maak dan draait alles soepel rond. Dit is het geval met zowel de linkse als de rechtse drijfstang. Pas als de twee drijfstangen gemonteerd zijn blokkeren de wielen. Voor zover ik kan testen met de hand zit alles toch nog stevig vast en de tandwielen grijpen allen goed in elkaar. Overdreven slijtage van de tandwielen is er ook niet te zien.
Iemand een uitleg hiervoor?

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Klopt de kwartering van de wielen nog wel?
Je schreef dat jouw exemplaar afwijkt van de tekening die Piet liet zien. Maar hoe zit het dan wel? Hoe zitten de tandwielen vanaf de motor naar de wielen? Misschien kun je dit met wat foto's verduidelijken.

bumper

Klaas,

Erik schreef dat ook al, maar wat versta je onder kwartering of kwartiering (zelfde?). Ik vermoed dat dit het verdraaien van één van de drijfstangen is over 1/4 van de wielomtrek. Maar dat is niet te zien op de tekening van Piet, want daar zijn die toch evenwijdig getekend. Momenteel zijn bij mijn model de drijfstangen ook evenwijdig. Maar of dat altijd zo geweest is weet ik niet. Ik zal trachten een zicht te geven op de tandwielen, maar dat is niet eenvoudig omdat een groot deel verborgen zit in het chassis. Ik doe mijn best.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Kwartering wil zeggen dat de krukpennen op de wielen van een as 90 graden ten opzichte van elkaar verdraaid zijn. En dat moet op elke as hetzelfde zijn. Dus als de koppelstang aan de ene kant helemaal onderin staat, dan moet de koppelstang aan de andere kant op ashoogte staan.

bumper

Dit is de beste foto die ik kan nemen.

Maar de wielen die zitten allemaal nog goed vast. Althans met het gereedschap dat ik heb is er geen beweging in te krijgen.
Dat ze door het rijden losgekomen en verdraaid zijn lijkt mij onwaarschijnlijk.
De bevestigingspunten van de drijfstang op de wielen van de linker as zijn 180 graden verdraaid. dus als de ene kant boven staat, dan staat de andere kant beneden.
Bij de rechter as staat het bevestigingspunt van één wiel overeenkomstig de linker as, terwijl het bevestigingspunt op het andere wiel 135 graden gedraaid is.
Om tot de opstelling te komen zoals klaas schrijft, moeten er dus drie wielen verdraaid worden. Dus zouden er drie wielen losgekomen en verdraaid zijn. Dat lijkt mij niet het geval te zijn.
Maar hoe test je nu zoiets?

Ludo.   
 

Alberke

die wielen staan allemaal in een andere stand. Alleen het contragewicht (hoe heet zoiets?) en het laatste wiel staan gelijk.
Het lijkt alsof het enige aangedreven assen zijn.
Bewegen die andere wielen los?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Ik kreeg de foto niet direct zichtbaar, maar via een omweg wel:
http://www.bumpermodelbaan.be/20210123_201859.jpg

Klopt het dat de linker as, de blinde as en de middelste as via de tandwielen gekoppeld zijn?
Dan is de stand van de krukpen op de middelste as niet goed.

bumper

Ik heb geen veiligheidscertificaat voor mijn website. Dat geeft soms problemen. Ik kan ook de door mij op het forum geplaatste foto's niet zien. Ik ga morgen nog wat foto's nemen en doorsturen. De as van het vliegwiel is aangedreven maar niet met de drijfstang verbonden.
de stand van de vliegwielen maakt dus niets uit. De middelste as is ook aangedreven maar niet verbonden met de drijfstang. Dus ook deze stand is van geen belang.  Ik probeer de rest morgen te verduidelijken.

Ludo.