Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Heljan Containerterminal 89001

Gestart door 755philippe, 17 januari 2021, 14:48:48 PM

755philippe

Hallo allemaal,
Ik heb onlangs de Heljan Containerkraan 89001 kunnen scoren tegen een goede prijs. Er is natuurlijk wat werk om de containers te laten hijsen en zakken mits wat prutswerk. Niettegenstaande zou ik willen vragen of je het ding kunt aansluiten op de ecos en hoe moet je het aansluiten want sta niet zo uitdrukkelijk in de handleiding beschreven.
Graag had ik als de kraan rijdt dat deze met sound is voorzien. Iemand een idee welke decoder en hoe en waar aan te sluiten.
Mvg


755philippe

bekie

 

755philippe

Bedankt voor deze nuttige link want deze had ik nog niet gevonden.
Blijft nog de vraag hoe ik via een geluidsdecoder de sound van de kraan kan bekomen als hij rijdt en hoe ik deze moet aansluiten.
Mvg


755philippe

B_Modelbouw

In de Heljan Kraan zitten twee afzonderlijke decoders zonder sound...

Wil je geluiden van de terminal dan zal je zelf op zoek moeten gaan,
hiervoor zou ik een afzonderlijke geluidsgenerator plaatsen in de omgeving van de kraan.
Die samen met de aansturing van de kraan reageert.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


755philippe

Heb op YT een goed bruikbare sound gevonden en die mits wat hulp op een Esu Loksound V4.0 gezet met de lokprogrammer. Blijft nog wel wat puzzelwerk over want kan de funktie wel aansturen maar hem terug afzetten is nog een probleem. Vervolgens nog uitzoeken of het mogelijk is dat de funktie enkel wordt geaktiveerd als hij rijdt.
Mvg
755philippe

B_Modelbouw

Via de decoders van de kraan stuur je de beweging aan, via de extra sounddecoder het bijhorende geluid ... Je kan dit door de verschillende decoders in treinschakeling te zetten of indien je via een pc werkt een script maken die beide decoders aanstuurt.

Ik spreek nu even voor mezelf maar in Koploper kun je via logische functies en speciale acties leuke dingen realiseren.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


755philippe

Het is me gelukt de funktie te aktiveren. Wat ik ga doen is de decoder waar de kraan rijdt en de sound op het zelfde adres te zetten. Nu blijft enkel nog uit te zoeken hoe ik de funktie kan laten aansturen enkel als hij rijdt.
Nadien kan alles nog in koploper gezet worden want die staat geïnstalleerd op mijn baan.
Mvg


755philippe

755philippe

#7
Vandaag post uit Duitsland waar een messingtandwiel in zat. Nu kan ik de hijs herstellen. Gisteren nog een filmpje doorgestuurd gekregen van het forumlid dat aantoont hoe het geluid synchroon te laten werken als de kraan in beweging is. Dus komt volgens mij goed met enkele leuke geluidsfunkties die dan de werkelijkheid nabootsen.
Mvg

755philippe

#8
Ondertussen enkele containers op thingiverse gevonden en wat aangepast om deze met de elektromagneet van de kraan te kunnen heffen en lossen.
Op de containers zie je 2 metalen stukjes die in een gat die geprint is langs de binnenzijde is ingekleefd. Het metaal is eigenlijk de kop van een nagel die is ingekort is en die juist paste.




Voor de rest ben ik geluid in een esu-decoder zo aan het aanpassen dat de sound wordt geaktiveerd enkel als de kraan begint te rijden tot deze stopt.
Mvg

755philippe

svvander

Ik vind dit best wel een leuk project. Ik kijk uit naar het resultaat!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

755philippe

Na het ding een jaar in een hoek laten staan heb ik besloten de draad terug op te pakken. Ik had een messing tandwiel gekocht die dank zij een forumlid werd aangepast en dit is ok. Het messing tandwiel zal veel bedrijfszekerder zijn dan de plastieken die er in zat. MAAR om de hele boel terug goed te krijgen dat is wat anders. Om alle kabels van de hijs okk te krijgen ben ik vandaag al een halve 'vrije) dag bezig geweest maar het klopt nog niet. Als de enekabel juist zit dan klopt de andere weer niet. Ook heel wat last om de katrollen juist te krijgen maar ik heb hier niet veel info over. Zal morgen na het werk nog eens opnieuw proberen. Alleszins geen simpele klus maar komt hoe dan ook wel goed.
Mvg

Rangeerduivel

#11
Citaat van: 755philippe op 15 februari 2022, 21:51:22 PM
Om alle kabels van de hijs okk te krijgen ben ik vandaag al een halve 'vrije) dag bezig geweest maar het klopt nog niet. Als de enekabel juist zit dan klopt de andere weer niet. Ook heel wat last om de katrollen juist te krijgen maar ik heb hier niet veel info over. Alleszins geen simpele klus maar komt hoe dan ook wel goed.
Mvg

Ja we zien het wel Philippe... ;D ;D ;D


;)

755philippe

Vandaag even de funkties getest uitgezonderd de katrollen want die hou ik even terzijde want hiervoor moet gekeken worden of de bedrading goed zit maar dat is voor morgen. Dus alle funkties werken. Er zijn 2 elektromagneten aanwezig om de container op te tillen en/of los te laten maar heb gemerkt dat 1 van de 2 niet werkte. De verkoper was volgens mij ook geen held in elektronika want hij had de 2 lakdraden die van de spoel kwamen gesoldeerd met de lak eraan aan dan werkt dit natuurlijk niet. Dus de uiteinden vertint en gesoldeerd en ja beide elktromagneten werken. Morgen eens proberen of alles volledig werkt. Er ontbreekt ook ergens een plaatje die een slepertje moet fixeren maar dit ga ik even in 3D maken.