Amerikaans

Gestart door Peter, 08 januari 2005, 19:50:47 PM

Peter

Nee, ik ben niet overgestapt op Amerikaanse treinen, maar... ik ben vanmiddag voor de eerste keer begonnen aan een Amerikaans bouwpaket van "Pike Stuff". Had dit gekregen van een modelspoorvriend die USA treinen doet met de woorden "dat is modelbouw".
Ik moet eerlijk toegeven, 1. de bouwkits zijn veel goedkoper (ook hier) 2. slechts verpakt in een zakje en 3 je moet bijna nog alles zelf doen. Daar komt nog bij dat ze veel groter lijken, doordat ze consequent op schaal zijn.
Blijkbaar moeten we ook eens wat meer in de kataloog van Walthers kijken. Dit gebouw (bedrijfsgebouw) zie je ook hier met hopen in de nieuwe industrie zones staan.
Heeft iemand anders ook al is bouwpakketen uit de USA gebouwd voor op zijn Belgische baan.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik heb nog geen gebouwen op mijn baan, maar ik heb al wel gezien dat vb. Chalumano in Deurne veel Amerikaanse pakketjes heeft (o.a. van Cornerstone) die ongetwijfeld voor m'n Belgische baan geschikt zouden zijn. Ik weet zeker dat ik Amerikaanse bouwdozen of onderdelen zal gebruiken, al was het maar om te gaan 'kit-bashen'.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik werk wel eens meer met DPM ook amerikaans maar modulair kunt ge oneindig blijven combineren. Het is een snelle manier om originele gebouwen te maken. [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Heb hier van Cornerstone de 'double-Track Truss Bridge' liggen, maar ben er nog niet aan begonnen. Een brug waar een dubbel spoor overkan.Past zeker op een Belgische baan. Een degelijk plan,met zelfs een velletje decals van grafitti.

Bart.

Havoc

citaat:
Daar komt nog bij dat ze veel groter lijken, doordat ze consequent op schaal zijn.


Ze zijn groter, gewoonweg omdat amrerikaans spoorwegmaterieel groter is. Het vrij baan profiel is enorm vergeleken met wat we in europa gewoon zijn. (ikzag pas op het einde dat je gebouwen bedoelde, maar dat kan eveneens verschillen)

Op schaal daar ben ik nog niet zo zeker van. In spoor 1 bvb zijn ze grotendeels met de "verkeerde" schaal van 1:29 (ipv 1:32 correct) bezig omdat het materiaal dan nog groter lijkt.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

citaat:
Op schaal daar ben ik nog niet zo zeker van. In spoor 1 bvb zijn ze grotendeels met de "verkeerde" schaal van 1:29 (ipv 1:32 correct) bezig omdat het materiaal dan nog groter lijkt.


Zou het misschien niet kunnen dat spoor 1 in amerika niet 1/32 maar 1/29 is ook bij N zitten er verschillen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Zou het misschien niet kunnen dat spoor 1 in amerika niet 1/32 maar 1/29 is


Normaal gezien niet, want de "echt" spoorbreedte is net als hier 1435mm. Als je dat omrekent naar de 45mm van spoor 1 kom je bij 1:32. Wat N betreft ben ik volledig onwetend :)

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Hallo,

Om alle misverstanden te voorkomen. De bouwkit was schaal H0 en het gaat over bouwpakketen voor gebouwen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Idd Walthers heeft knappe zaken... ik heb momenteel nog niet echt veel van deze Amerikaanse fabrikant, maar de zaken die ik heb zijn: 1 stukken goedkoper (zou dat door de sterkere ? zijn?), 2 knap afgewerkt, 3 veel degelijker en 4: je hebt er zaken die je bij Europese fabrikanten bijna niet vindt. Zo heb ik een lijndieselmotor, in gietijzer (stond ook in MSM vorig jaar).
Echt een knap stukske modelbouw. Ook de frees-en draaibanken (op schaal uiteraard) van Walthers zijn meer dan de moeite. Ik ben liefhebber! [:D]

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be