Stoomfluit-simulator?

Gestart door AC-Stomer, 14 januari 2021, 20:06:11 PM

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Ik vraag me af waar Märklin het geluid van de type 1 vandaan heeft. Het klinkt in elk geval zeer authentiek.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Dat geluid zal opgenomen zijn van een echte loc. Fabrikanten van sounddecoders besteden soms meerdere dagen aan het opnemen van geluiden van locs om alles zo echt mogelijk te laten klinken.

AC-Stomer

In ieder geval zal het niet de originele stoomfluit zijn.  De 1.002 staat al jaren stil.  (oftewel hebben ze een bewaard exemplaar via een stoom-/luchtpomp laten klinken.) 
Misschien hebben ze een opname van een bestaand gelijkaardig exemplaar aangepast?

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 januari 2021, 13:18:28 PM
Dat geluid zal opgenomen zijn van een echte loc. Fabrikanten van sounddecoders besteden soms meerdere dagen aan het opnemen van geluiden van locs om alles zo echt mogelijk te laten klinken.

Dan moet er ergens toch een stoomloc met hetzelfde geluid (niet enkel de fluit) beschikbaar zijn, want bij mijn weten is er in jaren geen type 1 warm geweest...

;)
Edit; AC stomer had al gereageerd terwijl ik aan 't schrijven was.

AC-Stomer

Beetje off-topic, maar omdat het toch over stoomfluiten gaat:
kan iemand een filmpje maken over de geluidsfuncties (inclusief fluit) van een Olaerts Type 1?
Het lijkt me leuk om dat eens te vergelijken met de Marklin. 

Dat moest eventjes eruit.   ;)
Laten we maar verder over (construeren van) stoomfluiten/geluiden babbelen. 

raf

een stoom fluit word getuned zoals een orgel zeg maar .
het is niet gewoon een messing pijp die op een leiding is geplaatst
stoom en lucht hebben een andere dichtheid en ook een andere snelheid en dus beinvloeden deze het geluid in zekere maten.
dus een fluit afdraaien en die met perslucht bedienen gaat niet het zelfde geluid teweeg brengen dan dat je die op een stoom leiding zet.
dan speelt ook nog de druk en het debiet van de stoom een rol .
wat ook niet onbelangrijk is (zoals in het filmpje te horen)de omgeving waarin de fluit te horen is .
op een vlakte gaat deze heel anders klinken dan in de bergen of in een bebost gebied
toen ik nog lid van kmyca was werd er veel met stoom gevaren en deze boten (type thames)waren meestal van een stoom machine voorzien .de stoom fluiten klonken van fwieet tot toooooooooeeeeeeeet .
het laten vallen van het fluitje kon deze zelfs van toon laten veranderen zo gevoelig was dat spul .
en om dit geluid elektronische te maken (waar het over gaat) is enorm moeilijk omdat er zoveel bij komt te kijken wat invloed op het geluid heeft.
vrienden van mij zitten bij studio brussel jaren geleden (nu pensioen) en wat die met geluid konden doen was niet voor mogelijk te houden.en dezelfde installatie met gewoon de boxen in een andere richting te draaien gaf een heel ander geluid ervaren (klasieke muziek voornamelijk).boenke boenke maakt het niet uit hoe de boxen staan LOL

maar ik ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen aan geluiden
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

denk dat de fluit nog wel t makkelijkste is. zit zat in filmpjes her en der op t net en hoor je overal bovenuit: https://youtu.be/36IgQUSiJN8?t=340
Verder heeft marklin genoeg andere stoomlocs met geluid gemaakt, dus dan kun je op een gegeven moment gewoon wat mixen uit allerlei bestaande geluiden die je bij een werkende loc van een ander type goed en gecontroleerd hebt kunnen opnemen die dezelfde luchtpomp hebben, een vergelijkbare exhaust etc, dan t resultaat aan de hand van bestaande filmpjes van de 1.002 toen ie nog reed controleren. Denk dat je zo een heel eind komt.