Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Roco 2021

Gestart door ronny-vdv, 12 januari 2021, 13:02:32 PM

ACFI

#15
Citaat van: SuSke op 13 januari 2021, 08:45:35 AM
Als het niet lukt, blijft die dame gewoon in de vitrine staan. Het zou toch maar alleen op het thuisbaantje zijn dat er eventueel een stomer voorbij kan komen, als ik me in TP III modus zet (maar dan moet ik ook een deel van de auto's en poppetjes aanpassen  ???).
Je kan er ook altijd de 26.102 van maken.


www.treinfoto2000.be

ACFI

Decapod

Is dat die die daar ergens in de buurt van Zoersel staat?
Ik kwam er niet zo lang geleden langs en reed bijna in de gracht van verbazing. Mooi opgelapt, maar blijkbaar intern een wrak.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

Citaat van: Decapod op 12 januari 2021, 18:02:49 PM
Mooi, mja, die 26.101 ... beetje rare keuze. Kan je in feite als tpIII-rijder niets mee. Mooi ding, wel!
Eigenlijk ben ik ook wel iemand die houdt van correcte modellen, maar waarom zou je als van het model houdt, deze loc niet mogen inzetten in TP III?
Zijn we soms niet te streng?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: Decapod op 13 januari 2021, 09:41:19 AM
Is dat die die daar ergens in de buurt van Zoersel staat?
Ik kwam er niet zo lang geleden langs en reed bijna in de gracht van verbazing. Mooi opgelapt, maar blijkbaar intern een wrak.

Dat is 'm ja....
Er zit wel een sounddecoder in! 8)
Er staat ook een HLR80 bij en die rijdt wel enkele 10tallen meter heen en terug.
Vroeger een paar keer naar een verzamelbeurs geweest in die loods daar.

;)

Jurgen

Vanaf wanneer reed deze loc eigenlijk rond in België?

Op de website van TSP kan ik wel terugvinden dat hij sinds 1995 in hun bezit is, maar ik vind niet meteen vanaf wanneer men er ook ritten mee deed.
In 2000 zou hij wel rijvaardig geweest zijn en ingeschreven bij de NMBS.

Op foto's zie ik data van 1996 en 1997. Het is me wat onduidelijk allemaal.

Waarom deze vraag? Ik heb interesse en situeer mijn modellen tussen 1995 en 2005 en wil het toch wat "echt" laten lijken. Daarnaast hou ik ook fiches bij van mijn modellen met de periode waarin ze inzetbaar zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

AFB

#20
Hallo,

In 1997 leerde ik het TSP kennen en toen reed de 26.101 al. Als ik snel kijk zie ik dat de loc in 2003 zeker nog gebruikt werd. De inzet op de Bocqlijn was door de jaren heen vrij beperkt. Als ze ingezet werd was het vaak op de hoofdlijnen. Via Flickr zijn veel plaatjes terug te vinden. Er is zelfs een groep waar plaatjes verzameld worden. Helaas kan ik het adres nu niet delen omdat ik dit via de telefoon post.


Aanvulling: Ik heb plaatjes van 1994 gevonden waar de loc half in NMBS- schildering te Schaarbeek staat. Volgens mij was dit tijdens een testrit voor de toelating.

Ik ben blij met de 26.101. Die kan zeker op mijn jaren '90 baan rijden. Nu nog een fabrikant die de K-rijtuigen opnieuw uit wil brengen. ;)

Vrgr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 12 januari 2021, 22:18:20 PM
Citaat van: SuSke op 12 januari 2021, 21:47:47 PM
Ik heb hier de 26.050 met een badkuiptender staan, 't is wel die van Liliput en hij moet nog gedigitaliseerd worden.

Ik wens U daarvoor goede moed Frans,
Hier staat ook zo'n ding, ooit digitaal geweest maar na een paar meter de ene kortsluiting na de andere, moet ergens aan de slepers (stroomafname) van de loc gelegen zijn maar we (Olivier en ik) hebben het nooit meer goed gekregen.
Hij is dan gepromoveerd tot statisch model en is dat nu al jaren, de dikke lawaaierige Buhler-motor uit de tender leidt ergens al een ander leven!

;)
Toch een schoon beest zenne! ;)
Zeker met zowat stof op!
Geen probleem met stroomafname, maar de tender  heeft alle moeite om het geheel door de bochten te duwen.

type26 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

#22
Citaat van: doomslu op 13 januari 2021, 09:55:23 AM
Zijn we soms niet te streng?  ;)

Mja, waarschijnlijk wel Luc, maar ja, ik geef toch liever geen 400-én EUR uit aan een loc waarvan ik telkens als ik er naar kijk denk: 'Hmmmm ...'? Je weet wel :D . Dan liever één van die mooie dingen van AM87, of Paul Bellon, of ... of een Trix type 1, bv. (allez, voor 'blokskes' ben ik niet zo streng, dat kan mijn ambetanteleerkrachtigheid ;) nog net aan), of een Piko 553, ... .

Als Roco zo'n machine uitbrengt, halen ze hopelijk de matrijs later nog eens van stal voor een ander nr., hè.
Een nieuwe liliput Br52 ombouwen met onderdeeltjes van Paul behoort ook nog tot de mogelijkheden. Van die nieuwe Liliput-modellen ben ik meer dan tevreden. Bollen heerlijk, mooi afgewerkt, betaalbaar, ... alleen geproduceerd aan de andere kant van de aardkloot, maar is dat bij Roco ondertussen ook niet het geval?

Citaat van: AFB op 13 januari 2021, 12:29:32 PM
Ik ben blij met de 26.101. Die kan zeker op mijn jaren '90 baan rijden. Nu nog een fabrikant die de K-rijtuigen opnieuw uit wil brengen. ;)

Gewoon zoeken op eBay en beurzen, Arno. De OVB's - nog altijd heel mooie modellen wat mij betreft - al kan jij er niet mee gaan rijden in dat prachtige tweekleurengroen  :P ;) - worden nog vrij frequent te koop aangeboden.

En 't was eigenlijk een goederenloc ...  :'( . Zou iemand eens die oude onderlossers op draaistellen waarmee je ze vaak op de foto ziet, willen uitbrengen ... ? Dat zou pas wat zijn. Een 26 en een 25 met 25 van die wagens erachter een helling zien opzwoegen, zelf in model is dat ontroerend machtig.


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

AFB

Zelfs de 26.101 met goederen is mogelijk.  ;)



Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Floris

Citaat van: Alberke op 13 januari 2021, 14:09:28 PM

Geen probleem met stroomafname, maar de tender  heeft alle moeite om het geheel door de bochten te duwen.

zet er eens een paar marklin-bandjes onder, dat doet nogal wonderen  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 13 januari 2021, 18:14:07 PM
Citaat van: Alberke op 13 januari 2021, 14:09:28 PM
Geen probleem met stroomafname, maar de tender  heeft alle moeite om het geheel door de bochten te duwen.
zet er eens een paar marklin-bandjes onder, dat doet nogal wonderen  ;)

Dat zal misschien wel helpen Floris, maar het is gewoon een lomp stijf geval, ik heb reeds geprobeerd mijn "statisch model" rond te duwen met mijn 26.050 van Roco (zogezegde dubbeltractie) en dat lukt ook maar enkel op rechte baan.

Citaat van: Decapod op 13 januari 2021, 15:35:08 PM
Citaat van: doomslu op 13 januari 2021, 09:55:23 AM
Zijn we soms niet te streng?  ;)
Van die nieuwe Liliput-modellen ben ik meer dan tevreden.

Dat klopt, maar na evenzeer minder goeie ervaringen met een oude BR78 heb ik mij voorgenomen geen oude Liliput meer binnen te halen...
De 'nieuwe' 91.001 en de AR600 zijn idd juweeltjes!

;)

Floris

Ja, dr was volgens mij nog iets dat ik aan de liliput 52er heb zitten frotten destijds maar uiteindelijk kreeg ik m wel aardig lopend. Maar ja, lang geleden enzo. Staat me bij dat er ook wat mis was met tandwielen die te strak op elkaar zaten enzo. Nouja, offtopic, als je dr nog es mee aan de slag wilt begin maar een draadje, dan zoek ik mn ouwe liliput-hok dr tegen die tijd wel even bij.

Alberke

Citaat van: Floris op 13 januari 2021, 18:14:07 PM
Citaat van: Alberke op 13 januari 2021, 14:09:28 PM

Geen probleem met stroomafname, maar de tender  heeft alle moeite om het geheel door de bochten te duwen.

zet er eens een paar marklin-bandjes onder, dat doet nogal wonderen  ;)
Die bandjes zijn inderdaad nogal glad geworden, maar het probleem zit'm in de koppeling tussen loc en tender.
Om die zo kort mogelijk te koppelen hangen die aan elkaar met een veer, en in een bocht wordt die veer uitgerekt wat wel wat kracht vraagt van de motor.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Fretbol

Citaat van: Decapod op 13 januari 2021, 15:35:08 PM
Citaat van: doomslu op 13 januari 2021, 09:55:23 AM
Zijn we soms niet te streng?  ;)

Mja, waarschijnlijk wel Luc, maar ja, ik geef toch liever geen 400-én EUR uit aan een loc waarvan ik telkens als ik er naar kijk denk: 'Hmmmm ...'? Je weet wel :D .




Maar als je de loc zou inzetten als museumloc op een moderne baan is de loc wel correct toch?

Wat mij betreft zou hij zeker in de collectie mogen komen, ik denk al jaren na over een moderne  paradebaan met op de voorgrond een soort museumlijn met ouder materieel ;)

Decapod

Citaat van: Fretbol op 13 januari 2021, 19:24:56 PM
Maar als je de loc zou inzetten als museumloc op een moderne baan is de loc wel correct toch?

Wat mij betreft zou hij zeker in de collectie mogen komen, ik denk al jaren na over een moderne  paradebaan met op de voorgrond een soort museumlijn met ouder materieel ;)

Ja tuurlijk, heel zeker. Voor tp V-VI-rijders is dit best een toppie model.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.