Weg met de macrolens

Gestart door Alberke, 11 januari 2021, 21:10:32 PM

Alberke

Close-ups maken van je modelbaan is tegenwoordig niet moeilijk; meer dan een GSM is er niet nodig.
En dat is nu mijn bezwaar. Meer dan een overzicht kon je vroeger niet maken, je had hoogstens een algemene indruk. En dat was genoeg. Door de dichtbij fotografie wil men steeds meer details, de rivettentellers zijn aan de macht.
Moet je echt met een loupe alles kunnen bekijken? En de perfectie haal je toch nooit.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Verschrikkelijk hé, je eigen bouwsel met de macro lens bekijken? Ik verschiet er mij ook altijd van hoe schots en scheef alles is en hoe slecht geschilderd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 11 januari 2021, 21:11:48 PM
Verschrikkelijk hé, je eigen bouwsel met de macro lens bekijken? Ik verschiet er mij ook altijd van hoe schots en scheef alles is en hoe slecht geschilderd.
Dat is inderdaad mijn punt; bekijk het met je ogen en het lijkt perfect; maak er een foto van en plots zie je allerlei fouten.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Ja hier krijg ik ook steevast de vraag "zet er eens een euro bij "dan kunnen we zien welke schaal het is.
En perfect schilderen ???was da
Ik ben reeds blij dat ik er een kleurtje op krijg.
Maar van de bak waar ik aan bezig ben kun je nu eenmaal geen vergezicht trekken want hij is nu maar eenmaal 1,20 meter lang
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Ja, foto's zijn genadeloos. Maar als je wilt laten zien hoe iets is gemaakt dan ontkom je niet aan dichtbij foto's.

Havoc

Citaat van: raf op 11 januari 2021, 21:21:09 PMMaar van de bak waar ik aan bezig ben kun je nu eenmaal geen vergezicht trekken want hij is nu maar eenmaal 1,20 meter
Snap ik niet. Een beetje verder gaan staan is nu toch niet zo moeilijk. Dichterbij komen is meestal lastiger omdat er van alles en nog wat (breekbaars) in de weg zit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Boemeltrein

En velen onder ons kunnen zonder bril al die "details" moeilijk zien

Geert

Ik zal het al leuk vinden moesten er hier op het forum in het algemeen meer foto's geplaatst worden van forumleden hun werkjes, banen...  Ik zeur niet over details, ik bewonder ieder zijn bijdrage.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf


Zo staat de bak nu op zijn kant omdat ik er onderaan het werken ben .Maar als ik zo een foto neem zie je de rest van de kamer er mee op staan .En of dit nu zo indrukwekkend is om te zien ????

Dan is een foto zoals deze toch een klein beetje mooier om te zien dacht ik.

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 12 januari 2021, 08:34:06 AM
Maar als ik zo een foto neem zie je de rest van de kamer er mee op staan .
Dan knip je de stukken die we niet mogen zien er toch af?

Michiel

Ik gebruik de camera vooral als werkinstrument. Mijn zicht is niet meer die van 10 jaar geleden, maar vooral, als ik aan een stukje werk, zie ik vooral wat ik wil zien. Ik zie waar ik naartoe wil werken, en dat is niet wat het werkelijk is geworden.

Wanneer ik dan een foto neem, kijk ik plots helemaal anders naar het werkstuk. Wat verkeerd is, zie ik dan onmiddellijk. En dat helpt me dus om te verbeteren.

En gezien ik toch foto's neem, plaats ik de minst slechte ook hier op het forum. Macrofoto's zijn onverbiddelijk, maar zijn wel een handig werkinstrument om "anders" naar je werkstuk te kijken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Als het om ons eigen werk gaat leggen we de lat waar we willen. Ik betrapte me er vroeger ook veel op dat ik weer eens een detail-foto geplaatst had met de achterliggende gedachte "kijk nekeer wat ik kan!"... Een beetje fier mogen we allemaal zijn, niet?

Nu heb ik de laatste tijd geleerd dat een foto van "iets" waarop je ziet dat er fijn gewerkt geweest is - zonder macro opnames weliswaar - meer indruk geeft dan de details alleen... En waar ik vroeger ook neigde naar het rivetten-tellen, heb ik nu geleerd dat een leuke indruk veel meer vertelt dan juiste rivetten.

raf

#12
Klaas sorry maar dat is dus zever hé .
Als ik moet gaan beginnen knippen en plakken dan kan ik beter de foto van dichter bij nemen
Ik moet Michiel bij treden .Ik maak meestal de foto's voor mezelf .
Als ik foto's plaats dan vraag ik meestal wat kan ik aan dit stukje verbeteren want er zitten mensen die er meer/minder van afweten dan ik zelf.
Vraag me iets over duikboten daar weet ik heel veel van maar treinen is een tussen hobby zeg maar en als ik door een foto te plaatsen iets kan bij leren is dat mooi mee genomen .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 12 januari 2021, 10:33:50 AM
Klaas sorry maar dat is dus zever hé .
Als ik moet gaan beginnen knippen en plakken dan kan ik beter de foto van dichter bij nemen
Als je de foto van dichterbij neemt valt er links en rechts ook een stuk weg en dat wil je niet.
Het was gewoon een goed bedoeld advies. Ik maak ook wel eens foto's van mijn bouwvorderingen waar dingen op staan die ik liever niet in beeld heb. Dan ga ik gewoon knippen of zwartmaken.
Wat ik ook wel eens doe: een laken hangen voor de zaken die ik niet in beeld wil.

Martin Welberg

Ik vraag me af wat dan vroeger is, macro fotografie bestaat bijna net zo lang als de fotografie zelf.