Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Motor type 1 Jocadis

Gestart door Rangeerduivel, 11 januari 2021, 08:31:24 AM

Rangeerduivel

Hallo forummers,

Heeft iemand ervaring met het Portugese merk Portescape?
https://www.portescap.com/en/

Alvorens te beginnen aan het digitaal maken van mijn Jocadis/DJH type 1 zou ik overwegen zo'n motor te plaatsen.
Tot deze ingeving kwam ik naar aanleiding van deze advertentie...;
https://link.2dehands.be/m1650186986?c=404992685efba2399c547d263a27d4cb
Ik heb de motor van een type 29 van hetzelfde merk zelf geisoleerd, maar het is een delicaat werkje en dat lukt niet altijd voor 100%
niet geisoleerd;

na (mijn) bewerking wel geisoleerd;


Dus ik hou de optie open voor een vervangmotor
Trouwens, hoe kan je weten of die wel effectief past,
maw; hoe bepaal je welk model je nodig hebt?
Er zijn uiteraard andere merken die vervangmotoren leveren, maar ik veronderstel dat de prijs hierboven in de tweedehands-link een rol heeft gespeeld...

;)

loco

Portescap was of is een Zwitsers merk en een type micromotor vergelijkbaar met Faulhaber motoren.
Bij het model van het type 1 is deze motor voorzien van een tandwielkast die afzonderlijk ontwikkeld is. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat de overbrenging ontwikkeld is door een medewerker in een Engels bedrijf dat ook de motoren in UK verdeelt.
Het is het beste wat je kunt gebruiken voor deze stoomloc. Het is krachtig en rijdt zeer zacht. Er waren drie modellen. Ik ken ze niet meer van buiten (ik denk M4 ...) : Met een dikke motor M4 (geschikt voor oa type 1, 10, ...) , met een dikke motor maar korter (type 48, 53), met een dunne motor (type 16, 41, 7 ...). De motor werd geleverd met tandwiel voor de as. Je moest er enkel een as in schuiven en je kon rijden.
De motor die je toont op de foto is de standaard motor die door DJH werd geleverd. Hiermee kom je niet ver, maar je kunt hem wel gebruiken. Ik heb hem ooit gebruikt voor een Type 1 en een 48, maar daarna vervangen door een Escap. Ik denk dat Jocadis sommige modellen alleen nog verkocht met een Escap-motor (5 en 36).
De Portescap motoren inclusief tandwieloverbrenging zijn tamelijk duur. Indertijd 3500 Bfr bij Jocadis en ik denk dat je ze nu niet meer gaat vinden onder de 220 euro. Maar misschien zijn hier en daar koopjes te doen.

Rangeerduivel

Bedankt voor de deskundige uitleg Peter!
Ik had gevraagd om info aan de verkoper op tweedehands en die antwoordde ondertussen hetzelfde als Jij;

"Bonjour, oui, le moteur Portescape est le must des moteurs, il est silencieux, possède un ralentit parfait. Contrairement à celui proposé à l'époque par jocadis. Le moteur était vendu par jocadis et coûtait à lui seul 80 euros. Bonne journée"

Trouwens, ik heb mijn loc nog niet open gedaan (ik wacht tot mijn TTS-sounddecoder is aangekomen (is onderweg), en van de motor kan ik enkel de as en het wormwiel zien langs onderaan...
En eerlijk gezegd zie ik er wat tegenop om er aan te beginnen, ik weet niet welke schroef(ven) daarvoor dienen los gemaakt!
Eén ding staat vast; in de toestand dat hij nu is rijdt hij (analoog) zeer soepel en volgens Jocadis normen zeer geruisloos!

;)



loco

Dan zit er een motor in zoals je toont op de foto. Als hij goed rijdt, zou ik hieraan niet veel meer prutsen. Dan heb je geluk. Het is een sneltrein, en met deze motor ga je dit zeker kunnen halen. Opendoen is niet moeilijk. Meestal vooraan en achteraan een M2-schroefje. Als je hem gaat digitaliseren ga je meer werk hebben. Zeker om een goede stroomafname te verzekeren. Succes.

Rangeerduivel

Citaat van: loco op 11 januari 2021, 09:25:56 AM
Dan zit er een motor in zoals je toont op de foto. Als hij goed rijdt, zou ik hieraan niet veel meer prutsen. Dan heb je geluk. Het is een sneltrein, en met deze motor ga je dit zeker kunnen halen. Opendoen is niet moeilijk. Meestal vooraan en achteraan een M2-schroefje. Als je hem gaat digitaliseren ga je meer werk hebben. Zeker om een goede stroomafname te verzekeren. Succes.

Dus de motor isoleren moet ik zeker doen...
Betreft stroomafname, in het ergste geval overweeg ik een powerpack, maar ik heb wel gezien dat de tender links en rechts ook stroomafnemers heeft...dus dat zijn 8 wielen méér!

;)

loco

Ik ben niet zo thuis in het digitale wereldje. Ik rij wel digitaal (schaal 1) maar weet er verder niet zo veel van. Wat bedoel je dan precies met isoleren van de motor?

Rangeerduivel

#6
Citaat van: loco op 11 januari 2021, 09:45:38 AM
Ik ben niet zo thuis in het digitale wereldje. Ik rij wel digitaal (schaal 1) maar weet er verder niet zo veel van. Wat bedoel je dan precies met isoleren van de motor?

Om een decoder aan te sluiten mag geen enkele van de koolborstels kontakt maken met de massa van de loc,
Dat is wel het geval op foto I in mijn eerste post.
Ik heb deze koolborstel geisoleerd door het gat waarin hij zit geschroefd uit te boren en een kunststof busje er in te steken waar dan op zijn beurt de koolborstelhouder terug in geschroefd werd. (zie foto II)
Aan die twee geisoleerde koolborstels worden dan resp. de oranje en de grijze draad gekoppeld.
De motor krijgt dan zijn stroom van de decoder die op zijn beurt stroom krijgt van de rails (zwart & rood)

;)

DFS


Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 11 januari 2021, 10:51:27 AM
Rudy, DJH verkoop ook vervang gear boxen voor zijn modellen

https://www.djhmodelloco.co.uk/motors-gearboxes-oo-ho-scale/

Bedankt voor de link, ik hou het in gedachten voor als ik er aan begin.
Zoals afgesproken om 12u30 vandaag?

;)

Alberke

72 pond voor een moteurke is niet niks hé
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loco

Ze zullen wel goed gemonteerd zijn en alvast beter dan het basis motortje dat in de kit zit. Dus zeker aanbevolen als vervangmotor met overbrenging. Maar ik heb toch enkele vragen hierover. Ik heb deze vervang gearboxen nog nooit in het echt gezien en de foto is ook niet duidelijk. Zijn ze werkelijk uitgerust met een micromotor? Zoals Faulhaber, Portescap, maxon, ??? En is de gearbox voorzien van een kroontandwiel? Het kroontandwiel op de as van de motor in combinatie met de motor zorgt ervoor dat je de loc met je vinger kunt vooruit of achteruit duwen zonder dat de wielen en het gehele mechanisme van het stangenstelsel blokkeren. Weet iemand hierover iets meer te vertellen?

Rangeerduivel

Citaat van: loco op 11 januari 2021, 11:15:59 AM
Ze zullen wel goed gemonteerd zijn en alvast beter dan het basis motortje dat in de kit zit.

In die van mij is in elk geval (zonder stroom) geen beweging in te krijgen, maar het is dan ook geen "kit", ik ben er vrijwel zeker van dat het een door Jocadis afgewerkt model  betreft.
Daarom twijfel ik wel aan de layout van de aandrijving.
De toekomst zal het uitwijzen...ik hou jullie wel op de hoogte.

Citaat van: Alberke op 11 januari 2021, 11:11:43 AM
72 pond voor een moteurke is niet niks hé

Dat klopt Hugo, als het niet hoeft dan hoeft het niet, maar moest ik zo'n motor inbouwen kost de loc mij nog maar 400€ in totaal, dus da's nog wat minder dan de Trix... 8)

;)

Alberke

Citaat van: loco op 11 januari 2021, 11:15:59 AM
Ze zullen wel goed gemonteerd zijn en alvast beter dan het basis motortje dat in de kit zit. Dus zeker aanbevolen als vervangmotor met overbrenging. Maar ik heb toch enkele vragen hierover. Ik heb deze vervang gearboxen nog nooit in het echt gezien en de foto is ook niet duidelijk. Zijn ze werkelijk uitgerust met een micromotor? Zoals Faulhaber, Portescap, maxon, ??? En is de gearbox voorzien van een kroontandwiel? Het kroontandwiel op de as van de motor in combinatie met de motor zorgt ervoor dat je de loc met je vinger kunt vooruit of achteruit duwen zonder dat de wielen en het gehele mechanisme van het stangenstelsel blokkeren. Weet iemand hierover iets meer te vertellen?
Deze hebben een extra tandwiel, wat de overbrenging op 44:1 of 50:1 brengt. De originele hebben een worm-wormwiel overbrenging rechtstreeks op de as an het wiel. Dat maakt dat je de loc niet kunt vooruit duwen!
Met deze motoren ook niet trouwens. Gaat nooit met een worm-wormwiel.
De originele motor mist heel wat kracht in vergelijking met deze. En als alles soepel werkt vliegt die waarschijnlijk over de sporen  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Als je dr een andere aandrijving in zet (dr is eindeloos veel keus wat dat betreft) neem er dan een met een tussentandwiel tussen worm en astandwiel. Dat loopt eigenlijk altijd mooier en gelijkmatiger, omdat als de as een beetje wringt door de trek- en duwkrachten op de koppelstangen dat veel minder uitmaakt in de wrijving bij een tandwiel-op-tandwiel-overbrenging dan bij een worm op tandwiel-overbrenging.