Maquette "Schuman"

Gestart door Karel A.J., 09 januari 2021, 11:41:21 AM

Karel A.J.

Dit project vertrekt van andere doelstellingen dan de meeste.
* eerste bedoeling: het illustreren van de zeer complexe ondergrond van het Europees kwartier in Brussel
* daartoe behoort een treinstation en een metrostation, maar ook verschillende tunnels voor autoverkeer
* realisme is GEEN eerste bedoeling, als alles herkenbaar is zal het al heel wat zijn
* in eerste instantie wil ik het dubbele station bouwen, dat is al heel ingewikkeld; in N-schaal gaat het nog juist op 1 standaardplaat van 8' bij 4' oftewel 244x122cm
* later zouden er extra platen kunnen bijkomen met de wegtunnels en ooit zelfs de gebouwen
* het circuleren van treinen en metrostellen is eigenlijk niet essentieel, maar ergens onder in mijn ziel zit nog dat kleine jongetje dat graag met de treintjes speelde... Wel zijn die treintjes erg duur, zelfs als men geen uiterste realisme verlangt
* er is een vaag plan voor een schaduwstation aan de zuidwest-kant, min of meer op de plaats van de treinsporen naar het Luxemburgstation toe
* de schaal wordt in alle geval 1/160: 1/200 had misschien gekund maar daar is het aanbod aan treintjes nog beperkter, en zelf maken wordt nog priegeliger - en daar ben ik al niet goed in.

Totnogtoe ben ik enkel informatie aan het vergaren: ik heb bv. al scriptjes die de betreffende data van openstreetmap downloaden, en daaruit plannen tekenen van de diverse verdiepingen. Helaas is er in openstreetmap soms erg vrijelijk "hineininterpretiert", ik heb ook daar al aardig wat getweakt maar er blijft veel te doen. Daarbij valt het niet mee om aan exacte informatie te komen, OSM wordt gewoonlijk bijgewerkt aan de hand van GNSS-traces maar onder de grond werkt dat niet zo goed.
Ook heb ik al wat verkend ter plaatse, en opgemeten met zo'n laserding, en daaruit ook weer eigen plannen gedistilleerd; ook hieraan is nog flink wat werk. En met het hele coronagedoe ga ik niet meer zo vaak ter plaatse, misschien volgende woensdag nog eens.

De titel "ooit zal het klaar zijn" is misschien niet zo gepast - ik weet behoorlijk zeker dat dit project nooit helemaal "af" zal zijn, zoals volgens mij de meeste, trouwens.

Naarmate er concrete realisaties komen zal ik er wel van berichten, het metrostation zit vooraan in de lijst, maar het zal nog niet voor morgen zijn.



Gerolf

Ik ben alvast benieuwd naar de eerste schetsen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik ben ook benieuwd, het is een zeer creatief plan. Daar hou ik wel van.

Toch een paar bedenkingen:
- spoor N leent zich uitermate voor grotere projecten, maar Belgisch rollend materieel is schaars. Onze vriend Dries heeft al aardig wat materieel getoond, maar dat zijn vaak goederentreinen en in Brussel-Schuman zie je eigenlijk alleen reizigerstreinen...
- je schrijft over een standaard plaat van 244 x 122 cm. Eigenlijk is de tijd voorbij dat een modelbaan op een plaat gebouwd werd. Zeker in jouw geval, met veel niveaus. Dat maakt dat jouw afmetingen eigenlijk veel vrijer zijn dan 'een plaat'. Dat je met segmenten gaat werken is zeker een aanrader.

Succes en hou ons hier op de hoogte!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Karel A.J.

#3
Dank voor de aanmoedigende reacties. Ja, rollend materiaal wordt een delicaat punt. Vermits uiterste realisme geen vereiste is overweeg ik om de kasten uit mijn (PLA-)3dprinter te laten komen; en als ze al moeten rijden dan stop ik er een onderstel onder van bij nonkel ali - meer budget wil ik er niet aan besteden.

Ter illustratie wilde ik een pdf bijvoegen die samenvat wat ik uit openstreetmap kon ophalen, alleen lukt me dat niet zo best. Kan ik enkel een bijlage linken door ze eerst ergens op het www neer te poten, misschien?

Voor wie het niet kent: openstreetmap is een soort van wikipedia, alleen onderhouden we er geen encyclopedie maar wel een database van geografische informatie. Die is eigenlijk vooral bedoeld om te worden geraadpleegd door applicaties van derde partijen, neem maar graphhopper.com/maps als voorbeeld; maar als illustratie van wat mogelijk is publiceert OSM ook zelf een kaart. Zo is het metrostation bv. te bekijken op https://www.openstreetmap.org/way/471614256

doomslu

Citaat van: Karel A.J. op 09 januari 2021, 12:45:00 PM
...Kan ik enkel een bijlage linken door ze eerst ergens op het www neer te poten, misschien?
...
Klopt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Karel A.J.

Hm, werkt dit dan?
http://users.skynet.be/fa348739/schuman/overpass.pdf
Let wel, dit is mijn oude webstek, die gaat weldra uit de ether, aan een nieuwe moet ik nog beginnen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Karel A.J.

V.w.b. "Eigenlijk is de tijd voorbij dat een modelbaan op een plaat gebouwd werd. Zeker in jouw geval, met veel niveaus." : die snap ik niet zo goed. "bij de tijd zijn" interesseert mij sowieso al niet, en een plaat lijkt mij een prima uitgangspunt, precies vooral met die vele niveaus: de basisplaat is nu tenminste een referentie waar al de rest naar kan verwijzen. Natuurlijk belet niets me om er hier en daar een hap uit te zagen, voor betere toegankelijkheid, maar ik zie geen fundamentele reden om NIET met een plaat te beginnen.

Dat het station dan ongeveer juistekes past op een standaardplaat is een toevalstreffer, mooi meegenomen maar niet meer dan dat.