Dacker kit D25/2300 reeks 23 NMBS

Gestart door Rangeerduivel, 09 januari 2021, 11:31:26 AM

Rangeerduivel

Zopas de in titel vermelde kit kunnen scoren.
Hopelijk  kan er iets rijdends uit voortvloeien,
't Is eens géén Jocadis/DJH want van een kit 51 van dat merk ben ik niet veel wijzer geworden
Het was mijn eerste bouwkit en de miserie begon van bij het begin al, het Spaanse onderstel moest vervangen worden door iets Amerikaans, (dat beter rijdt) en daar knap ik op af!
Gelukkig heb ik de doos met de onafgewerkte inhoud kunnen verkopen voor de helft van de door mij betaalde prijs, de andere helft klasseer ik bij "toch beleefde leute"...! ;D
Het resultaat met de bouwdoos van het type 29 was ook al niet denderend, die staat voorlopig ook onafgewerkt maar net gespoten in 't flessengroen 'in park' en zal later zijn bestaan moeten voortzetten als statisch model!
Daar stak het drijfwerk letterlijk stokken in de wielen...en ik ben blijkbaar niet de enige met dat probleem...Met de bouwkit van de Joc./DJH van de HLR73/82 had ik een paar jaar geleden gelukkig beter resultaat, maar je kan zoiets ook niet vergelijken met een stomer.

Ik zal hier weer regelmatig verslag uitbrengen van de vorderende werken die bijna nooit vorderen ::) maar wie enige ervaring heeft met de Dacker kit mag hier gerust nu al reageren met eventuele 'tips & tricks'!

;)

Peter

Rudy,
De Dacker Elok (er waren er en paar verschillende) is een heel goed model. Het enige waar je rekening mee moet houden is de bodemplaat. Daar lijn of soldeer je best aan de binnenrand een metalen of messing strip op want die plooit anders door.
De motor is wat zwakjes maar rijd wel heel goed als er niet teveel wagens achter hangen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

#2
Wat mij wel reeds opgevallen is dat de zorg bij het vermijden van kortsluiting een beetje te wensen overlaat.
De sleepkontakten die boven op de boogies  liggen moeten met zorg worden behandeld daar de solderingen gemakkelijk tegen het chassis komen.
Ik ga bekijken of ze niet op een andere manier/plaats aan te sluiten zijn.
Analoog gebruik stelt niet zo'n strenge eisen aan dat gegeven, maar als je digitaal rijdt is het bij het geringste kontakt "Pats" en de centrale slaat af.
Het grote verschil met Jocadis is een duidelijke beschrijving en dito tekeningen waar je ziet wat er moet gebeuren bij de Dacker, bij de Jocadis liet dat wat te wensen over en was het soms gokken hoe het moest, en als je lijmt valt dat nog mee, maar bij gesoldeerde montage is dat dikwijls dramatisch.....
Straks een foto van het vandaag gepresteerde

;)

Decapod

Dun laagje tweecomponentenlijm/araldiet tegen het stukje chassis waar de contacten tegen dreigen te komen wil wel al eens helpen ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Decapod op 09 januari 2021, 16:26:15 PM
Dun laagje tweecomponentenlijm/araldiet tegen het stukje chassis waar de contacten tegen dreigen te komen wil wel al eens helpen ... .

Ik heb deze tip ook ergens opgenomen onlangs  ;)

Rangeerduivel

De beloofde foto's van een klein namiddagje knutselen;





;)

Decapod

Citaat van: DFS op 09 januari 2021, 17:25:26 PM
Ik heb deze tip ook ergens opgenomen onlangs  ;)

;D ;D ;D Heb het dadelijk geprobeerd bij een oud diesellocje van Roco (zo'n Y7300 van de SNCF of zoiets). Machientje uit startset dat ik niet meer aan de praat kreeg owv die reden: probleem miraculeus opgelost. Ikke blij!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SirGresley

Ik heb 20 jaar geleden er ook zo een Keyser kit in elkaar gestoken, maar er mee rijden...
Misschien met plasti-card een chassis maken en er Black Beetle motor bogies onderzetten.
Of simpeler een Lima chassis wat aanpassen.
Onder de Brossel van Dacker-Keyser heb ik het chassis van de Fleischmann railbus gezet met de nodige weg-freeswerken. Of nog beter met een Roco railbus maar die kosten nog al wat.
Voor de AC mannen gaat het Märklin chassis ook goed na weg-freeswerk.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Rangeerduivel

Citaat van: SirGresley op 11 januari 2021, 08:29:55 AM
Ik heb 20 jaar geleden er ook zo een Keyser kit in elkaar gestoken, maar er mee rijden...
Misschien met plasti-card een chassis maken en er Black Beetle motor bogies onderzetten.
Of simpeler een Lima chassis wat aanpassen.

Daar panikeer ik niet over,
Tot 10 jaar geleden zag ik hier elke vrijdag (omdat ik de andere dagen niet thuis was! 8)) de staaltrein van ....? naar Gent zeehaven voorbij rijden en dat was een dubbeltractie HLE26 met een 22/23.
Als het met deze zijn rijgedrag niet slim komt maak ik er een getrokken "wagon" van achter de 2623.
We zullen zien wat het geeft, als het lukt dan lukt het, zoniet heb ik een statisch model erbij, en de prijs die ik er maar voor betaald heb is daardoor wel verantwoord.
Een dummy bij sommige fabrikanten kost meestal een pak méér!
Ik heb het chassis zoals afgebeeld op de foto alvast getest, en het rijdt voorlopig wel....

;)

loco

Ik vrees dat je niet ver gaat geraken met de Dacker motoren. Ze zijn helemaal niet krachtig en je hebt kans dat ze gewoon uit elkaar vallen als de motor warm loopt. Ik heb indertijd een Märklin chassis er onder geplaatst.

Floris

wat zijn de wielafstanden van die loc? Zou dr zelf een of andere tweedehands roco voor uit elkaar trekken als er wat passends te vinden is, dan loopt t altijd netjes. Dit ziet eruit of het misschien wel ongeveer kan werken maar het niveau van een middenmotor met cardans ga je dr nooit mee halen. Of gebruik m als dummy om mee te laten rollen achter een loc met goede aandrijving?

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 11 januari 2021, 13:30:25 PM
wat zijn de wielafstanden van die loc? Zou dr zelf een of andere tweedehands roco voor uit elkaar trekken als er wat passends te vinden is, dan loopt t altijd netjes. Dit ziet eruit of het misschien wel ongeveer kan werken maar het niveau van een middenmotor met cardans ga je dr nooit mee halen. Of gebruik m als dummy om mee te laten rollen achter een loc met goede aandrijving?

Ook een te overwegen alternatief, ik bekijk het wel, van die dummy had ik reeds gewag gemaakt in een vorige post 8)

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 11 januari 2021, 08:56:38 AM
23.
trouwens zijn er wel meer 23 die niet rijden   8) ;)

de 22's verdwenen in 2009 van het net

Rangeerduivel

#13
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 januari 2021, 15:36:40 PM
de 22's verdwenen in 2009 van het net

Het was zo goed als zeker een 22, maar is daar veel verschil op?
Dat kan kloppen, ik spreek van de tijd toen ik nog werkte en dichtbij de spoorweg woonde, 2007-2008-2009...

En omdat het een vervolgverhaal is...het vervolg;


De gietbraam op de hoek kabine moet nog weggevijld worden maar daar kan ik later nog gemakkelijk bij.

;)

Alberke

De 23 heeft vijf extra roosters aan de zijkant en dus minder patrijspoorten. Ik veronderstel dat PB die roosters heeft. Als aandrijving kan je van LIMA een  Franse Diesel gebruiken.
Zo heb ik het toch gedaan, lang, lang, lang geleden  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D