Al die afkortingen

Gestart door n/a, 24 oktober 2006, 18:01:21 PM

n/a

beste modelspoorders,

Ik ben echt weer een newby, Vandaar ook dat ik al een onderwerpje geplaatst heb over digitaal of analoog. Maar wat me opvalt er wordt zo vreselijk veel in afkortingen gepraat. Hoe leer ik dit snappen.
bv CV29  wat is CV? (is dit een digitaal adres in de centrale?)
Wat is MSM?
ik lees ergens ik wil af van code100 en wil...bla
Ik heb een ..... noem maar op.

graag leer ik meer....

Mvg'
Hagie35


Greg

op een decoder kan je verschillende zaken instellen, bvb adres, optrek en afremsnelheid, geluidsterkte,....
Deze zaken kan je aanpassen met behulp van CV's en bits bvb CV 3 staat 50 staat voor het regelen de luidspreken (dit voorbeeld klopt nu niet wat de CV waarde aangaat)maar wat ik ermee bedoel is dat je voor elke instelling een bepaalde CV hebt waarbinnen je de waarde kan aanpassen
bvb binnen CV 50 wil ik het geluid verlagen en plats ik het van waarde 50 op waarde 30.
Ik hoop dat je hier wijs uit raakt en wrs zal je het eens goed moeten lezen voor je het snapt.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Tom

MSM is ons lijfblad natuurlijk MSM = modelspoor magazine. [;)]
Tom

Havoc

CV: configuration variable: een variable die een parameter voorstelt
Code 100: staat voor railtype waarvan de hoogte van de railstaaf 100 mill hoog is. En 1 mill is een duizenste van een inch. Een inch is 25.4mm. Er zijn nog 3 landen die de inch officieel gebruiken: Liberia, Birma en de US...

QED.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

QED = qoud erat demonstrandum (wat te bewijzen was)
RTFM = read the f*ing manual (lees de g*verse handleiding)
IMHO = in my humble opinion (naar mijn bescheiden mening)
... en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Is dit een pleidooi om niet te kwistig om te springen met afkortingen? "MSM" lijkt me echter een basisbegrip op dit forum [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Nog wel dat het geen SM is....denk dat men anders wel zou weten wa da is [:D][:D][:D]

janjozef

Hm kan ook plezant zijn, maar niet met iemand van dit forum

Jan[:)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Een aantal van die afkortingen vind ik een beetje dik doenerige flauwe kul
IMHO

Wim ysbeer

ysbeer

citaat:
Geplaatst door 29.013

zeg greg, verstaade eigenlijk zelf wel wa ge zegt e?
Diene jonge weet ni wa da betekent en verwacht da ge het hem uitlegt, ge moe gij geen voorbeelde geve van cv's as em et nog ni begrijpt e, appel! stom lood![8]



wat denk je dat greg dit verstaat.[?][?]
Denk ook eens een beetje aan ons asielzoekers uit nederland.[}:)]

wim ysbeer


Rochevalien

citaat:
Geplaatst door 29.013

zeg greg, verstaade eigenlijk zelf wel wa ge zegt e?
Diene jonge weet ni wa da betekent en verwacht da ge het hem uitlegt, ge moe gij geen voorbeelde geve van cv's as em et nog ni begrijpt e, appel! stom lood![8]




>>> Binnenkort ondertitteling op het forum? zou weer eens wat anders zijn[;)]

Gerrit

Gerolf

citaat:
Geplaatst door 29.013

zucht, ik hoop dat greg dit snel leest, verheug mij al op de reactie [:p][:D]

Tim, als je iets hebt uit te vechten met Greg, kan je dit dan ergens anders doen? Dit is al het het tweede draadje waar je de sfeer wat komt verpesten. [:(!]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Hij is gewipt, Gerolf, en als hij terug komt wordt zijn IP geblokkeerd. Iedereen heeft er nu genoeg van.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)