Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

led aan sturen

Gestart door raf, 07 januari 2021, 09:02:55 AM

raf

Ok het gegeven
ik heb een led die door een (1G pnp)transistor kan aan gestuurd worden
dan brand de led minimaal doordat ik twee weerstanden gebruik
de eerste is de basis waarmee de led vol uit brand de tweede doet de led op minimum branden
dan zou ik een tweede 1G pnp willen gebruiken om die tweede weerstand te overbruggen zodat de led voluit brand
alle twee worden ze aangestuurd via een individuele poort uit een processor
maakt niet uit of het pic of arduino is de sturing blijft het zelfde
ik kan geen hpwm gebruiken daar anders de rest in de shit gaat

ik hoor het wel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Karel A.J.

#1
Dus als de ene cpu-uitgang actief wordt moet de led fel branden, en voor de andere ook, maar dan minder fel?
Zet dan twee transistors parallel, beide met hun basis aan de cpu via een serieweerstand (die alleen maar dient om de stroom te begrenzen) en met verschillende emitterweerstanden, die bepalen de ledstroom. De collectors hangen samengeknoopt, en de led hangt tussen dit knooppunt en de voeding.

Ik snap overigens niet waarom dit met pnp moet gebeuren, dat is alleen maar lastig.
Enne, wat is een 1G ?

[[ toevoeging na enig zoekwerk: 1G is blijkbaar een SMD-code die veel gebruikt wordt voor de BC847 - maar dat is wel een npn ?? (voor de niet-electronici: smd-componenten zijn superklein, wat bv. goed te pas komt in decoders voor N-schaal of nog kleiner. Maar ze zijn zo klein dat het volledige typenummer er niet leesbaar kan op gedrukt worden, daarom verkorte codes. Verwarrend, maar het is niet anders) ]]


raf

Sorry Karel heeft gelijk is een npn

Ik heb het in yenka opgesteld en daar werkt het inderdaad
Het is dus de bedoeling om een RC vrachtwagen er mee uit te rusten ?
Deze heeft maar 1 rode led in het achterlicht zitten en dus wil ik standlicht en stoplicht simuleren op deze manier.

bedankt voor het mee denken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.