Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

rpm motor instellen?

Gestart door Webbie, 05 januari 2021, 14:56:33 PM

Webbie

Hallo,

Kan je (met een ESU v5) het aantal toeren van de motor instellen?
Dat zou handig zijn om twee loc's in dubbeltractie te laten rijden :)

Alvast bedankt,
Tom

Alberke

Tenzij het identieke zijn heeft dat weinig zin, moest het gaan.
Als de overbrenging verschillend is heb je bij een gelijk toerental toch een andere snelheid.
Locomotieven op het zicht afregelen tenzij er iemand een betere simpele oplossing heeft?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 05 januari 2021, 15:22:16 PM
Tenzij het identieke zijn heeft dat weinig zin, moest het gaan.
Als de overbrenging verschillend is heb je bij een gelijk toerental toch een andere snelheid.
Locomotieven op het zicht afregelen tenzij er iemand een betere simpele oplossing heeft?

De meest simpele oplossing is twee dezelfde loc's hetzelfde adres geven en alle CV's gelijke waarden
Ik heb dat hier toegepast met twee 77'ers Mehano en twee 82ers Piko, en dat werkt perfect...

;)

Webbie

Citaat van: Rangeerduivel op 05 januari 2021, 15:28:08 PM
De meest simpele oplossing is twee dezelfde loc's hetzelfde adres geven en alle CV's gelijke waarden
Daar heb ik al geprobeerd, maar op de rollenbank geeft dat toch een verschil (het zijn dezelfde locomotieven). Met een sleep achter heb ik nog niet kunnen proberen.
Misschien moet ik mij er niet zo druk over maken, dezelfde CV's instellen en er van uit gaan dat de lastregeling het verschil wel opvangt :)

Bedankt voor de input!

PietB

Dan toch maar met koploper en ge-eikte loc's gaan werken.
De ingestelde snelheid is dan voor beide correct.

Peter_66

Snelheidscurve per loc instellen zodat ze bij gelijke sturing even snel rijden. CV 67-94
Als de ene veel sneller rijdt dan de andere kan het genoeg zijn om de max snelheid lager in te stellen CV 5
CV 66 & 95 als de snelheid richtingsafhankelijk wil maken

evan

Het hoeven inderdaad niet dezelfde locs te zijn om in dubbeltractie te rijden.  Het begin is zoals Peter zegt.  CV 5 zodanig regelen dat de maximumsnelheid al zeker hetzelfde is.  Is er verschil in de optrekcurve dan dient deze geregeld te worden.  Dit is niet eenvoudig zo op het zicht.  Best heb je twee parallel sporen om de verschillen te zien tussen de twee locs en kan je zo stap voor stap regelen. 

Groeten
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.