Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

oude decals

Gestart door Dirky, 03 januari 2021, 22:49:45 PM

Dirky

Ik moet 50 jaar oude decals aanbrengen op een gerenoveerde RC auto. Het zijn vrij grote dus niet meteen supe

Wat is (zijn) vandaag de dag het (de) beste product(en) om decals aan te brengen en versterken...

thx

modelbaanHO

ik vermoed dat de producten microset en microsol nog steeds het meest aangewezen zijn voor het aanbrengen van decals, oud en/of nieuw.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

#2
Dirk,
Danny Coremans (firma DACO)
Gekend van uitstekende decals voor Plastic vliegtuigmodellen (naar belgisch Voorbeeld) heeft een uitstekend produkt hiervoor. Verkrijgbaar op zijn website

https://www.dacoproducts.com/ of anders bij Verschooten-Antwerpen
Ook Micro heeft er een speciaal product dat helaas hier in Belgie voor moeilijker verkrijgbaar is (enkel dat produkt hé )
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Eerst behandelen met een speciale spray om de decals te versterken.
Aanbrengen met inderdaad micro-set en sol.
Maar die producten verzachten de decals, dus oppassen!
Als het kan, ze kopiëren op vers decal papier.
Op A4 formaat te krijgen van Microscale. Heb je misschien wel een kleurenlaserprinter nodig.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Dirk,
Een goede raad: gebruik GEEN Micro Sol of Set want dan heb je een grote kans dat je decals splitsen
Ben zelf jaren lid geweest van IPMS (International Plastic Modelers Society)
Micro heeft een speciaal produkt namelijk: Liquid decal film voor Restore old decals.
Moest je het niet vinden, ik heb nog een zo goed als vol flesje staan.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Wat Peter vertelt is naar mijn ondervinding correct. Ik kan alleen maar vertellen wat ik weet uit eigen ervaring met natte decals (of natte transfers) en droge afwrijf decals.
Sommige oude decals hebben de neiging om te krakkeleren of te breken in stukjes. Vaak zie je dit al als je de decal goed bekijkt. Dit hangt natuurlijk ook af van de manier waarop ze gemaakt zijn. Ik weet echter niet hoe ze precies gemaakt worden. Ik heb me ooit laten wijsmaken door iemand die zijn decals liet maken voor de firma Dacker dat de decal op een vernislaag wordt gedrukt (zij deden dit bij een drukkerij in Brussel). Dikke oude decals zijn vaak nog goed bruikbaar. Ik heb nog dergelijke decals van Dacker die intussen meer dan 40 jaar oud zijn en nog perfect dienst doen. Daarnaast heb ik decals (van bvb Jocadis) die zeer dun zijn gedrukt en die ik beter kan weggooien. 
Ik gebruik zelden microset en microsol. In de plaats hiervan gebruik ik kalkvrij water (dat ook gebruikt wordt voor een strijkijzer) met een druppel detergent. Dit werkt evengoed als microset. Wanneer de decal niet goed meer hecht, dan breng ik eerst een dun laagje verdunde kinderlijm (1/10 + detergent) aan op het oppervlak waarop het decal moet komen. Ik heb nog nooit gezien dat dit sporen nalaat en het werkt goed. Microsol gebruik ik alleen als dit echt nodig is. Maar ik weet niet of dit een goed idee is bij oude decals. Daco is vergelijkbaar met Microsol. Verwacht ook niet dat liquid decal film een wondermiddel is. Misschien heb ik het mis, maar ik heb niet de indruk dat je er decals mee kunt herstellen. Humbrol heeft ook zoiets en het noemt decalfix. Ik heb beide ook gebruikt, en heb de indruk dat mijn oplossing met lijm evengoed werkt.
Verder werk ik zo veel mogelijk op een glanzend glad oppervlak.
Wanneer je oude droge decals gebruikt, heb je nog meer kans dat de decals breken. Bvb de afwrijfdecals van Jocadis. Daarom verwarm ik deze decals eerst met een haardroger voor ik ze afwrijf. Dit werkt blijkbaar goed naar mijn ervaring.
Nogmaals, ik vertel alleen uit eigen ondervinding en waarschijnlijk bestaan er betere oplossingen. 

SirGresley

Die Micro-sol en -set lijken eigenlijk gewoon azijn, ruik er maar eens aan.
Denk ook dat het oppervlakte glanzend moet zijn maar dat weet je waarschijnlijk.
Wat ik haat zijn decals die niet los zijn dus het hele blad één decal is en je heel juist, meestal te klein, moet uitknippen.
Deze "breken" ook gemakelijk.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Peter

Bert,
De ombouw van goederenwagens naar tijdperk II zijn de decals altijd op een velletje die je een voor een moet uistnijden
Een leuk werkje als je meer dan 30 decals moet doen voor 1 wagen. Onze hobby is tenslotte een geduld hobby nietwaar

DSCN4653[1] by Peter Verlooy, on Flickr

Het resultaat

Untitled by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

bedankt voor alle info. Heb zonet het DACO-spul besteld!

thx

Alberke

Maar ik zie geen behandeling voor oude decals, en daar ging het toch over?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Als de decals hier zijn - heb ze op ebay (voor teveel geld) gekocht :-) - controleer ik ze op barstjes. Desnoods koop ik me dan nog wat spul van microscale!

Metpetergaathetbeter

https://www.modellbahndecals.de/ anders kun je hier ook vaak terecht, je kunt zelfs vragen decals voor U (in U geval overbodig) laten maken

jean-luc

Is er al vooruitgang Dirk? Het onderwerp interesseert me wel.  ;D

Dirky

Vreemd genoeg zien de oude decals er als nieuw uit. Hier en daar zijn ze gaan "zweven", losgekomen van het dragerblad en zelf daar geen barstje te bespeuren. Sol en Set zullen dus wel OK zijn. Ik ga in alle geval de carrosserie super glad proberen maken zodat ze perfect hechten.

Dus geen spectaculaire uitleg gerelateerd aan stokoude decals :-)

Maar er volgen nog restauraties en misschien moet ik dan wel weer op zoek naar iets anders...

Bedankt aan alle "meedenkers"!

Alberke

eerst glanslak op spuiten!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D