A.8158 - Platte wagon op draaistellen - Buurtspoorwegen - ASVI

Gestart door Roderik, 03 januari 2021, 22:08:42 PM

Roderik

Hallo iedereen,
In navolging van de wagon voor veetransport start ik nu met de bouw van twee platte wagons op draaistellen eveneens van de buurtspoorwegen.
Bij ASVI in Thuin hebben ze zo'n wagon prachtig gerestaureerd. Hierop wil ik de mijne baseren.
Hieronder enkele foto's van de echte.
Ik zal proberen om foto's te plaatsen van de verschillende stappen van de bouw.
Wie weet is dit inspirerend voor mensen die zelf eens een wagon willen bouwen.

Always be modelling!

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Roderik

Deel 1 - Wat we al hebben:
Enkele vorige pogingen!
Zo'n 10 jaar geleden heb ik al eens een poging gedaan om deze wagons te bouwen. Deze was niet slecht maar de details ontbraken en de rijkwaliteit was zeer slecht. de draaistellen bleven constant hangen, de wagons waren veel te licht waardoor te steeds uit de wissels wipten...
Kortom veel geprobeerd maar weinig bereikt.
Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr

Draaistellen.
De draaistellen heb ik rond dezelfde tijd gekocht in Australië bij Wuiske models. Of deze nu nog worden verkocht weet ik niet. Bovendien is deze kleinfabrikant overgeschakeld op resin draaistellen ipv de witmetalen die hij vroeger zelf goot.
Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr

by roderik vanderkelen, on Flickr

Spaakwielen
Deze komen van GM&S uit Nederland. Hier heb ik lang naar gezocht. En toen ik deze plots zag staan op Ontraxs heb ik al wat ze indertijd mee hadden opgekocht. Ik geef toe dat het een dure aankoop was maar aangezien alle wagons van de buurtspoorwegen indertijd spaakwielen hadden, was dit geen slechte beslissing.
by roderik vanderkelen, on Flickr

En nog het allerbelangrijkste: plannen
Dit is uiteraard het mooiste cadeau die de tramliefhebbende wereld ons ooit heeft gegeven: kopies van de originele plannen van deze wagons. Mupdofer uit Brussel heeft deze in meerdere bundels verzameld en ze zijn fantastisch. Vooral omdat ze heel wat maten bevatten.
Dus met een goeie rekenmachine komen we al een heel eind om de correcte maten op 1/87 te vinden.
Wat je ook kan doen is deze plannen verschalen zodat je ze op 1/87 brengt via computer of kopieermachine.

Handige tip is de scanformule die ik indertijd in mijn opleiding heb geleerd: Deel de afmeting die je wil, door de afmeting die je hebt en vermenigvuldig het resultaat met 100. Dit is het percentage waarop je de kopieermachine moet instellen: In mijn geval was de lengte van de wagon 11 meter wat overeenkomt met ongeveer 126,5mm op H0-schaal. Op de tekening was die lengte 367,4mm.
126,5 delen door 367,4 maal 100 geeft 34,5%.
Schermafbeelding 2021-01-03 om 22.54.24 by roderik vanderkelen, on Flickr

Schermafbeelding 2021-01-03 om 22.52.36 by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

Roderik

Always be modelling!

Havoc

Misschien een domme vraag, maar waarom geen houten plankjes gebruiken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 11 januari 2021, 16:52:11 PM
Misschien een domme vraag, maar waarom geen houten plankjes gebruiken?
Geen domme maar een voor de hand liggende vraag.
Ik zou dat ook in hout gemaakt hebben, maar ge moet dat wel in huis hebben hé
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

mahtoska1


GDE

Citaat van: Havoc op 11 januari 2021, 16:52:11 PM
Misschien een domme vraag, maar waarom geen houten plankjes gebruiken?
Met een staalborsteltje kan je mooie houtnerf krassen in die plastieken plankjes  ;) nog beter dan echte houten plankjes .

Roderik

Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb balsa-planken overwogen maar diegene die ik heb zijn gewoon veel te dik.
Als ik op schaal blijf zijn deze ongeveer 0,3mm dik en zo'n dun hout heb ik niet.
De tip van Geert met de staalborstel was ook niet mogelijk want de plasticard begon direct te krullen...
Maar ik probeer eens de borsteltechniek nu ze er zijn op gelijmd.
Always be modelling!

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Ik heb hier 0.5mm hout in strips voor de bouw van historische modelboten. Redelijk stevig hout. Relatief donker ook, fijne nerf. Denk niet dat je plastic er zo kan laten uitzien zonder meer werk te hebben. Ok, kost misschien meer dan styreen. Dacht dat de smalste strips 0.3mm waren. Maar niet op gelet want 0.5mm was al dun genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.