Stalen spoorbrug

Gestart door Val-Rikard, 02 januari 2021, 16:51:56 PM

Val-Rikard

#15
Citaat van: Karel A.J. op 03 januari 2021, 15:38:42 PM
Tekenen zou ik dit nog wel kunnen, in openscad (dat is gratis, en voor technisch tekenwerk niet al te moeilijk; het is ook goed ondersteund), alleen die vele klinknagels zouden een groot werk zijn.
Maar ik bedoelde eigenlijk vooral te vragen naar details van het 3d-printen: welk materiaal (PLA?) in welke diameter (1,75 mm2?) en met een standaard spuitkop van 0,4 mm?
Want al kan ik dan redelijk tekenen, het 3d-printen lukt niet altijd even goed, en ik zie mezelf niet capabel om zo gedetailleerd te printen.

Mijn toestel maakt gebruik van een LCD scherm die iedere laag afzonderlijk belicht, deze gebruikt dus geen spuitkop.
De laagdikte kan ingesteld worden, zo werd de brug met een laagdikte van 0.05 geprint. Wens je nog fijner dan kan je gaan tot een
laagdikte van 0.01mm. Ik maak dus geen gebruik van een PLA draad maar wel vloeibaar resin.
Onderaan zie je de printer zonder afschermkap, het print stuk onder een hoek geplaatst om af te druipen.

 



Karel A.J.

Dank u zeer voor het uitvoerige antwoord! Resin schijnt nogal gebruikelijk te zijn voor dit soort werk.

Kautenbach

Wow, geweldig mooie brug... ;)

Ikke jaloers,  ;D
]

steamdriven

Dit is misschien een heel domme vraag, maar ik stel ze toch:

Als je zo'n dingen print met draad of resin, hoe zeker ben je dan van de vormstabiliteit in de tijd? M.a.w. die fijne dingen, zijn die binnen 2-3-5-10 jaar nog steeds recht?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Dirky

Citaat van: steamdriven op 03 januari 2021, 20:49:15 PM
Dit is misschien een heel domme vraag, maar ik stel ze toch:

Als je zo'n dingen print met draad of resin, hoe zeker ben je dan van de vormstabiliteit in de tijd? M.a.w. die fijne dingen, zijn die binnen 2-3-5-10 jaar nog steeds recht?

Er moet zeker iets vormvast ingewerkt worden. Ik heb hier veel stukken die na enkele maanden wel een eigen leven zijn beginnen leiden qua. Ik veronderstel dat het hier voldoende zal zijn een vaste verbinding te maken met de sporen of de bruggenhoofden...

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Val-Rikard

#21
De brug is ingebouwd, de brughoofden zijn af, het sfeertje staat mij alvast aan.
Nu kan de bouw van het spoor eindelijk starten.  :)



evan

Het sfeertje staat mij ook aan :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Ziet er fraai uit.
Hoe is het rijgeluid? Ik heb zelf een "stalen" brug gebouwd van styreen plaat en profielen. Als een trein daarover rijdt wordt het plotseling heel stil, zo stil dat ik even denk dat de loc is stilgevallen. Dat vind ik eigenlijk wel jammer, want een echte stalen brug maakt juist een bak herrie.


Val-Rikard

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 januari 2021, 17:16:07 PM
Ziet er fraai uit.
Hoe is het rijgeluid? Ik heb zelf een "stalen" brug gebouwd van styreen plaat en profielen. Als een trein daarover rijdt wordt het plotseling heel stil, zo stil dat ik even denk dat de loc is stilgevallen. Dat vind ik eigenlijk wel jammer, want een echte stalen brug maakt juist een bak herrie.

Ik weet nog niet hoeveel lawaai de brug zal maken, ik moet nog spoor aankopen.  ;D

modelbaanHO

Knappe brug en de sfeer is er zeker !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Machtig mooi Rik , en met de juiste kleuren en vervuiling. Helemaal TOP.  ;)

Pierre

Groet Pierre.