Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stalen spoorbrug

Gestart door Val-Rikard, 02 januari 2021, 16:51:56 PM

Val-Rikard

Mijn spoorbrug begint vorm te krijgen. Eindelijk ben ik er in geslaagd een stalen brug met klinknagels na te bouwen op een manier die mij tevreden stelt. Er kroop wat werk en tijd in om het 3D tekenen en printen onder de knie te krijgen. Dit is dan ook mijn eerste grote werkstuk die ik geprint heb. Hoewel, het eerste is ook niet echt juist want er gingen een aantal proef prints behoorlijk de mist in. Krom trekken, vervormen, details niet printen, los komen enz... Het is dan ook dubbel zo leuk als er uiteindelijk een toonbare brug uit voortkomt. Nu kan ik starten met de brughoofden en de afwerking van de brug. Daarna bouwen we het boeltje in en kunnen we starten met de aanleg van het spoor. Mooie vooruitzichten. 🙂




mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Bjor

Een prachtig stukje werk. Met welk materiaal heb je dit geprint?

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

doomslu

Het 3D printen gaat met rasse schreden vooruit, zo te zien. Mooi hoor!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ludwigdc

2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Karel A.J.

Graag sluit ik me aan bij de eerdere vraag: met welk materiaal werd dit (getekend en) geprint?

Val-Rikard

#8
Op onderstaande afbeelding kan je zien welk product en programma ik gebruik.
Bij nader inzien kan dit draadje beter onder 3D printen geplaatst worden indien mogelijk.
De brug is samengesteld uit 4 verschillende delen telkens in tweevoud:
De brugliggers, de schuine zijsteunen, de brug onderkant, en het horizontale profiel onderaan
de leuning. De paden naast het spoor zijn gemaakt uit 1.8mm dik karton.
Ik koos hiervoor karton omwille van het textuur voor het nabootsen van beton.
De leuning is uit messing. Onder het nog te leggen spoor heb ik een stuk pluimkarton geplaatst voor de toekomstige bedding.
De printer is een Elegoo Mars pro, aan de prints werd niets opgeschuurd,behalve de print steuntjes.
Dit alles kadert in een nieuw bouwproject waarvan later in detail artikels zullen volgen in ons lijfblad.
Maar nu eerst bouwen, bouwen, bouwen en natuurlijk geen foto's vergeten nemen. De première zal dan op de grote modelspoor expo
2022 te zien zijn. Tegen dan hopen we over Corana te spreken als een afgesloten hoofdstuk. Het voordeel van dit alles is dat er tegen dan
door menig modelbouwer veel nieuws zal gebouwd zijn voor allerhande tentoonstellingen. Als dat geen positieve insteek is aan het begin van het nieuwe jaar !!!  :)



Gerolf

#9
Mooi geprint, en een goed idee om bouwtechnieken te mixen  :)

Citaat van: Val-Rikard op 03 januari 2021, 07:23:57 AMBij nader inzien kan dit draadje beter onder 3D printen geplaatst worden indien mogelijk.

Er bestaat een topic "3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?" - niet geschikt voor een 3D-project
... en een hoofdrubriek 3D-printen, maar die heeft enkel rubrieken over STL-files en over hun commentaren...
    Misschien moeten we daar een rubriek over 3D-projecten maken ...
Gezien de mix van bouwtechnieken, zou ik kiezen voor een topic in "Ooit zal het klaar zijn"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Supermooi! En bedankt om je info te delen. Velen onder ons (waaronder ikzelf...) zijn beginners of minder ervaren in de materie, dus alle tips en trucks zijn welkom.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Prachtig werk Rik.

En het is gelijk een speciale brug: Een schuine met metselwerkgewelven (voutes), lekker "antieke" bouwmethode.
Ook het mixen van materialen is tof. Zo wordt duidelijk dat en mooi resultaat altijd het samenspel is van verschillende technieken.

En wat de gebruikte programmatuur betreft, "Solidworks", dan heb je ook geen schrik van een vrij steile leercurve, tenzij je er al beroepsmatig mee werkte natuurlijk.

Benieuwd naar het eindresultaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Citaat van: SuSke op 03 januari 2021, 12:48:40 PM
, dan heb je ook geen schrik van een vrij steile leercurve,


Rik is het sprekende voorbeeld van een zeer autodidact iemand :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Die dure teken-software zoals SolidWorks, Solid Edge, Inventor is voor gewoon tekenwerk vrij gemakkelijk. De leercurve is in het begin niet steil. Enkel als je echt complexe zaken begint te tekenen wordt het wat moeilijker... Als je in 3D kan denken, zal je dergelijke sw vrij snel onder de knie hebben...

goedkope tekenpaketten zijn vaak veel moeilijker!

en b.t.w., mooie brug Rik!

Karel A.J.

Tekenen zou ik dit nog wel kunnen, in openscad (dat is gratis, en voor technisch tekenwerk niet al te moeilijk; het is ook goed ondersteund), alleen die vele klinknagels zouden een groot werk zijn.
Maar ik bedoelde eigenlijk vooral te vragen naar details van het 3d-printen: welk materiaal (PLA?) in welke diameter (1,75 mm2?) en met een standaard spuitkop van 0,4 mm?
Want al kan ik dan redelijk tekenen, het 3d-printen lukt niet altijd even goed, en ik zie mezelf niet capabel om zo gedetailleerd te printen.