Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Viessmann seinen

Gestart door Tasha, 31 december 2020, 19:34:57 PM

Tasha

Ik ben gestart met een Marklin C rail modelbaan. Mijn baan gaat een dubbelspoor zijn. Nu zou ik graag seinen plaatsen. Deze zullen worden aangestuurd met een Viessmann 5547 digitale schakelaar. (kwestie van zelf  de spoorbaan in goede banen te leiden en ook zelf met de "treintjes te kunnen spelen"). De treinen en de wissels worden aangestuurd met een Mobile Station 2.
Om eens te testen heb ik een Viessmann remmodule 5232 en een Viessmann bloksein 4011 gekocht. Ik wil de treinen laten afremmen om een meer realistisch beeld te verkrijgen.
Nu is mijn vraag; wat is het verschil tussen een bloksein (Viessmann 4011), een inrijsein (Viessmann 4012) en een uitrijsein (Viessmann 4013) en waar worden deze geplaatst op de modelbaan.

Klaas Zondervan

Een bloksein wordt geplaatst op de vrije baan op de scheiding tussen 2 blokken.
Een inrijsein staat aan de ingang van een station en een uitrijsein staat bij de uitgang van een station.
Kennelijk hebben ze daar in Duitsland verschillende seinbeelden voor.
Jammer dat Viessmann in de handleiding geen plaatsingsvoorbeelden geeft.

Klaas Zondervan

Ik zie dat Viessmann wel een Signalbuch uitgeeft met informatie waar de seinen te plaatsen.
https://viessmann-modell.com/sortiment/zubehoer/literatur/2290/signalbuch?c=0

Peter

De volgens mij beste uitgave over het Duitse seinstelsel zijn de beide Miba reports nr. 17 en 18
Heb beide nog in mijn bezit en wil deze eventueel verkopen

Signale teil 1 by Peter Verlooy, auf Flickr

Signale teil 2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

2012

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 december 2020, 19:42:57 PM
Een bloksein wordt geplaatst op de vrije baan op de scheiding tussen 2 blokken.
Een inrijsein staat aan de ingang van een station en een uitrijsein staat bij de uitgang van een station.
Kennelijk hebben ze daar in Duitsland verschillende seinbeelden voor.
Jammer dat Viessmann in de handleiding geen plaatsingsvoorbeelden geeft.

Je zou er nog kunnen aan toevoegen dat seinen meer of minder opdrachten kunnen opleggen naar gelang waar ze geplaatst zijn.
Blokseinen die op de vrije baan zijn zullen nooit geen snelheden kunnen opleggen, die geven open als de sectie afwaarts vrij is of gesloten als er nog een trein in de sectie zit.
Seinen in stations zullen vaak snelheidsverminderingen kunnen opleggen omdat je daar wissels aanwezig zijn, die in gebogen richting aan verlaagde snelheid moeten bereden worden.
Dus seinen die enkel rood en groen geven staan langs de lijn, seinen die snelheidsverminderingen kunnen opleggen die gaan altijd voor wissels voorkomen.

bellejt

in Belgie kunnen bloksienen in vrije baan ook 2 gele geven en dan is het sein gebruikt als voorsein met aanduiding dat volgende bloksein op rood staat.Duiden dan ook geen snelheid aan.Sommigen kunnen zelfs andere beelden geven ook (groen horizontaal of vertikaal) en staan dan meestal als er in de hoofdbaan een aftakking is of te korte sectie.zie gent dampoort richting st pieters of merelbeke.
Geef dit maar ter info want denk dat topicstarter duitse seinen heeft

stoomlokje

In Duitsland staat een inrijsein ook voor een wissel, als deze dan in afgebogen stand moet bereden worden , geeft dat sein groen samen met geel.
Saskia